معاون بانک مرکزی :
بانک مرکزی به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک متصل میشود
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: چهار خدمت پرکاربرد بانک مرکزی پس از بازبینی و طی مراحل نهایی، ظرف چند روز آینده از طریق پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک ارائه میشود.
به گزارش بانک مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان اینکه ظرف چند روز آینده برخی خدمات پرکاربرد این بانک به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک منتقل میشود، اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری نزدیک میان وزارت ارتباطات با اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی توانستیم چهار خدمت پرکاربرد بانک مرکزی را به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک منتقل کنیم که مراحل نهایی و بازبینی خود را میگذراند و ظرف چند روز آینده و پس از بازبینیهای نهایی عملیاتی خواهد شد و بانک مرکزی نیز به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک متصل میشود.
محرمان با برشمردن این چهار خدمت توضیح داد: نخستین خدمت شامل استعلام تمام حسابهای یک فرد در تمام بانکهای کشور است، دومین خدمت نیز استعلام چکهای برگشتی است که رفع سوء اثر نشده است.
وی افزود: سومین خدمت شامل نمایش حسابهای مسدود شده فردی است که در شبکه بانکی چک برگشتی دارد. بنابراین در صورتی که حسابهای فردی بابت چک برگشتی مسدود شده باشد، این موارد نیز برای وی نمایش داده میشود و میتواند حسابهای مسدودی را مشاهده کند و خدمت پرکاربرد چهارم نیز شامل لیست تسهیلاتی است که یک فرد از شبکه بانکی دریافت کرده است.
وزارت صمت:
پیامکهای رجیستری وصل شد
وزارت صمت اعلام کرد که اختلالات چند روز اخیر در ارسال پیامکهای رجیستری حل شده است. اخیرا گزارشهایی از اختلال گسترده در پیامک رجیستری موبایل منتشر و علت آن اختلافات مالی اپراتورها با دستگاههای دولتی عنوان شده بود. موضوعی که حمید محلهای- مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، نیز آن را تایید کرده است.
این مقام مسئول با اشاره به قانون تعیین تعرفههای خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته که برای خدمات سامانه همتا در سال ۱۳۹۸، کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص میکرد؛ اما مسئولان وقت وزارت ارتباطات با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد، اما بودجه موردنظر هم پرداخت نشد. بنابراین مشکل این است که در حال حاضر نه بودجه تعیین شده و نه مصوبهای در کمیسیون در دسترس است.
البته محلهای ابراز امیدواری کرده که ظرف چند روز آینده، وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسد و این مشکل به طور اساسی حل شود.
او همچنین از اپراتورها خواسته که نگران پرداخت هزینههای خود نباشند. چراکه عدم پرداخت به دلیل موانع قانونی بوده که به زودی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفع خواهد شد.
گفتنی است پیامک رجیستری حاوی استعلام اصالت تلفن همراه بهمنظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشانتجاری، مدل، شرکت گارانتیکننده و نظایر آن است. گوشیهایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
بنابراین قطع پیامک منجر به عدم آگاهی از اصالت دستگاه میشود و میتواند خریداران را با مشکلات جدی مواجه کند. مشتریان میتوانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامککردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاههای ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاهها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی
hamta.ntsw.ir.