گزارش
نوید شالی - سالهاست معضل ترافیک به عنوان یکی از مهمترین چالشهای زندگی در تهران شناخته میشود که باعث اتلاف وقت، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و حتی به خطر افتادن سلامت شهروندان میشود. از این رو، مدیران شهری معمولاً توجه ویژهای به مسئله ترافیک تهران دارند و راهکارهای مختلفی نیز ارائه میکنند که متاسفانه موثر واقع نشدهاند. نکته قابل توجه این است که بعضی از شهرهای بزرگ جهان که با مشکل ترافیک مواجه بودهاند؛ با اتکا به مطالعات و برنامهریزیهای دقیق موفق به رفع یا کاهش آن شدهاند. بنابراین با توجه به راهکاری جهانی میتوان امیدوار بود که مسئله ترافیک تهران نیز حل شود. ترافیک معضلی قدیمی در تهران است و سابقه آن به دهه ۵۰ میرسد؛ با گذشت ۵۰ سال، هنوز این مشکل حل نشده و گریبانگیر شهروندان است، اما چند هفته گذشته بار ترافیکی در تهران بسیار زیاد شده و همه شهروندان گرفتار این موضوع شدهاند.این را در نظر داشته باشیم که بار ترافیکی حال حاضر در خیابانهای تهران صرف نظر از باز شدن مدارس و دانشگاهها است و اگر آنها نیز به این بار اضافه شوند عملا تهران در ساعاتی مشخص که تردد کارمندان و دانشآموزان و دانشجویان است قفل میشود. ترافیک شهر تهران دلایل گوناگونی دارد. شهروندان تهرانی در سالهای اخیر با رشد و افزایش مستمر شاخصههای معیوب بودن و ناکارآمدی سیستم مدیریت کنترل ترافیک در شبکه راههای شهری و راههای شریانی و خیابانهای محلی مواجه هستند. گرههای ترافیکی به ویژه در راههای شریانی، تقاطعهای اصلی و تونلها وجود دارد و در اغلب موارد به دلیل اینکه حجم ترافیک از ظرفیت راه مورد نظر بیشتر است، راه بندانهای طولانی ایجاد میشود و در زمان تعمیر و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل در شبکه راهها نیز به دلیل کاهش عرض راهها و سایر محدودیتها، راه بندانهای طولانی ایجاد میشود. همچنین گاه شاهد هستیم که خرابی چراغ راهنمایی و رانندگی یا طولانی بودن مدت چراغ قرمز منجر به ایجاد صف طولانی از خودروها شده است. اینها مواردی است که باید مورد توجه شرکت کنترل ترافیک قرار گیرد. علاوه بر این اصلاح هندسی معابر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. کلاف سردرگم معضل ترافیک در کلانشهر تهران یکی از دلایل ترافیک در خیابان های پایتخت مخصوصاً خیابان های اصلی وضعیت هندسی برخی نقاط است که لازم است تا مدیرت شهری به دلیل افزایش مهاجرت های بی رویه روز افزون جمعیت در شهر تهران برخی اصلاحات هندسی و تعریض های معابر را در دستور کار خود قرار دهند. کمبود پارکینگ در شهر تهران سال ها است تبدیل به معضل بسیار جدی شده به صورتی که بارها مورد انتقاد پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است. اعضای شورای پنجم و ششم همگی اهتمام خاصی برای جا نمایی و احداث پارکینگ های مکانیزه و طبقاتی به دلیل محدودیت های مکانی داشته و دارند اما همچنان بعد از گذشت سال ها و با آمد و رفت بسیاری از اعضای شورای شهر و مدیران شهری هنوز معضل احداث پارکینگ در نقاط مناسب حل نشده است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که استقبال بسیار زیاد خریداران خودرو از شرکت های خودرو ساز و مناسب نبودن زیرساخت های شهری برای تأمین خدمات مورد نیاز رانندگان از دیگر معضلاتی است که می توان به آن اشاره کرد. شهروندان تهرانی همواره از ساعت ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شاهد ترافیک در معابر تهران هستند و حتی طول ترافیک صبحگاهی در برخی از خیابان های پایتخت در یک روز عادی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر و طول ترافیکی عصرگاهی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ کیلومتر برآورد می شود. یکی دیگر از دلایل ترافیک در خیابان های پایتخت مخصوصاً خیابان های اصلی وضعیت هندسی برخی نقاط است که لازم است تا مدیرت شهری به دلیل افزایش مهاجرت های بی رویه روز افزون جمعیت در شهر تهران برخی اصلاحات هندسی و تعریض های معابر را در دستور کار خود قرار دهند. افزایش ۳.۵ میلیون سفر با آغاز سال تحصیلی جدید رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از لزوم ساماندهی دستگاههای مختلف برای آمادگی از ترافیک مهرماهی خبر داد. جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تا شروع سال تحصیلی جدید تنها ۳۵ روز فاصله داریم، اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط کرونا و سیاست دولت مبنی بر بازگشایی کامل مراکز تحصیلی پیش بینی میشود که با شروع سال تحصیلی شاهد افزایش ۱۶ درصدی سفرها در شهر تهران باشیم. وی با بیان اینکه ۳.۵ میلیون سفر جدید انجام خواهد شد که عمدتا این افراد از حمل و نقل عمومی به عنوان ایاب ذهاب خود استفاده میکنند، گفت: هر ساله نهادی تحت عنوان استقبال از مهر در شهرداری تهران فعال میشد که علاوه بر همه معاونتهای شهرداری، از دستگاههای بیرونی نیز دعوت میشد و وظایف هر دستگاه به آنها گوشزد میشد؛ اما خبری از این ستاد و عملکرد در رسانهها دیده نمیشود و اگر هنوز این ستاد تشکیل نشده از شهرداری تقاضا میشود که با قید فوریت این ستاد را تشکیل دهند و همه نهادها بسیج شوند تا بعد از سه سال از شرایط کرونایی با بحران ترافیک مواجه نشویم. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: در نیمه دوم سال با کوتاه شدن طول روز، سفرها متمرکز میشود و شاهد افزایش ترافیک میشویم و اگر آماده ترافیک نباشیم شرمنده مردم میشویم. بررسی مشکلات ترافیکی تهران معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: معاونان مناطق و همه مدیران مربوط، نظارت، حضور میدانی و گشتها و بازدیدهای خود را بیشتر کنند و این نوع نظارتها باید تبدیل به فرایند و برنامه روزمره مدیران شود. سید مجتبی شفیعی بیست و هفتمین جلسه شورای هماهنگی معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ضمن اشاره به سابقه فعالیت طولانی و موثر تشکری هاشمی در حوزه حمل و نقل و ترافیک از حضور وی در این جلسه تقدیر کرده و خواستار همفکری، همدلی و حمایت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شد. شفیعی در پاسخ به مطالبه برخی از معاونان مناطق درخصوص لزوم همکاری معاونت خدمات شهری و محیط زیست برای حل برخی از مشکلات پیش آمده گفت که با جلال بهرامی، معاون شهردار تهران هماهنگی لازم صورت گرفته و معاونان مناطق باید فهرست مطالبات و مشکلات خود را تدوین و ارائه کنند تا برای معاونت خدمات شهری ارسال شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص اهمیت و ضرورت نگهداشت لوازم و تجهیزات ترافیکی اظهار داشت: لازم هست معاونان مناطق و همه مدیران مربوط، نظارت، حضور میدانی و گشتها و بازدیدهای خود را بیشتر کنند و این نوع نظارتها باید تبدیل به فرایند و برنامه روزمره مدیران شود. وی تاکید کرد: امروزه اولویت مدیریت شهری، توسعه و انجام پروژههای کلان مثل ساخت بزرگراه یا تونل نیست بلکه نگهداشت شهر و بهکارگیری پروژههای کوچکمقیاس اما اثرگذار، در اولویت ما قرار دارد. شفیعی تصریح کرد: همه مدیران ستادی حوزه حمل و نقل و ترافیک و معاونان مناطق ۲۲گانه باید پروژههای خُرد و اثرگذار را شناسایی کرده و در این زمینه ابتکار عمل داشته باشند و همچنین از ایدههای موفقیتآمیزی که در دنیا استفاده میشود، استفاده کنند و حتی میتوانند ایدههای شهروندان را از طریق فراخوان جذب کنند. همچنین برخی فرایندهای زائد و غیرمفید که از روی عادت و روزمرگی انجام میشود را باید حذف کنیم. معاون شهردار تهران با اشاره به نزدیکی ماه مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی و افزایش ترافیک گفت: دو سال مدارس به دلیل کرونا غیرحضوری شده و جلسات کمیته استقبال از مهر برگزار نشده بود اما امسال دوباره این کمیته فعال میشود و اقدامات و برنامههای لازم از طریق این کمیته شناسایی، اجرا و مورد نظارت قرار میگیرد. وی افزود: نصب علائم و تجهیزات و اصلاح هندسی در اطراف مدارس و مراکز آموزشی در دستور کار فوری سازمان حمل و نقل و ترافیک و شهرداریهای مناطق ۲۲گانه قرار دارد و همه برنامهها و پیشبینیها باید قبل از آغاز سال تحصیلی جدید اجرایی شوند که اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق بر اجرای آن نظارت خواهد کرد. شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود بر معضل کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه حمل و نقل و ترافیک اشاره کرد و گفت: هم معاونت حمل و نقل و ترافیک و هم مناطق ۲۲گانه به افراد نخبه در این حوزه نیاز دارند و اگرچه جذب نیروی انسانی از طرف شهردار تهران بسیار محدود شده است اما در بخشهایی که به نیروهای متخصص و نخبه نیاز داریم میتوانیم بهصورت محدود و موردی، مجوز جذب آنها را بگیریم. وی با اشاره به ضرورت استفاده اصولی از تجهیزات ترافیکی در مناطق مختلف گفت: در این خصوص باید انضباط مالی و اداری و شفافیت رعایت شود. راهکارهای مدیریت ترافیک تهران 1- مدیریت چراغهای راهنمایی و رانندگی سیستمهای کنترل مدیریت ترافیک شهری (UTMC) میتوانند با تغییر زمانبندی چراغهای در به حداکثر رساندن ظرفیت جاده ها بسیار موثر باشند. وقتی همه چراغها بهطور هماهنگ با تقاضا هماهنگ شوند؛ کمتر شاهد بروز ترافیک در تقاطعها خواهیم شد. همچنین با ایجاد هماهنگی بین چراغها و اتوبوسها میتوان مدت زمان سبز یا قرمز شدن چراغ را به صورت بهینه تنظیم کرد. 2- استفاده از دوربین مدار بسته استفاده از دوربین مدار بسته در تقاطعها به مسئولین این امکان را میدهد که خرابیها، برخوردها و سایر دلایل ترافیک را نظارت و کنترل کنند. 3- اجرای قوانین ترافیک جادهای موجود پارک، توقف و بارگیری یا تخلیه غیرقانونی بار منجر به کاهش ظرفیت تقاطعها، توقف اتوبوسها و ایجاد خطر برای عابرین پیاده یا دوچرخهسوارها میشود که با اجرای صحیح قوانین میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. 4- بهبود شرایط استفاده از اتوبوس استفاده گسترده از اتوبوسهای برقی منجر به افزایش تمایل مسافران برای استفاده از آنها میشود زیرا آلودگی، بوی بد و سر و صدای موتورهای دیزلی را ندارند. در همین راستا، طراحی اتوبوسهایی چند دری و مجهز به سیستمهای تهویه بازیابی گرما نیز موثر هستند. 5- افزایش پارکینگها در اغلب موارد فقط خیابانهای مرکزی دارای پارکینگ هستند که معمولاً هزینه نسبتا بالایی نیز دریافت میکنند. از این رو، افراد معمولا در خیابانهایی که کنترل نمیشوند به عنوان جای پارک استفاده میکنند که منجر به ایجاد ترافیک میشود. تخصیص مناطقی دورتر از مرکز شهر به عنوان پارکینگ به کاهش بار ترافیک کمک میکند. 6- حذف پارکینگهای رایگان ادارات کارفرمایان با تخصیص پارکینگ رایگان به پرسنل خود، آنها را ترغیب به استفاده از خودروهای شخصی میکنند. پرداخت هزینه رفتوآمد، تبدیل پارکینگهای خودرو به پارکینگ دوچرخه و تخصیص سرویس میتواند پرسنل را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کند. 7- بهبود زیرساختهای دوچرخه سواری ایجاد خطوط دوچرخه سواری ایمن، اتصال مناطق مسکونی، مراکز خرید، کتابخانهها، مدارس و سایر امکانات به هم از طریق خطوط دوچرخه سواری و حذف موانع فیزیکی در این مسیرها به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. 8- بهبود خدمات اتوبوسرانی مدیران اتوبوسرانی، مسیر تردد اتوبوس را به گونهای طراحی میکنند که تا حد ممکن به مسافران بیشتری دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب زمان سفر شهری را به مراتب افزایش میدهند. در حالیکه مسیریابی هوشمند اتوبوس منجر به افزایش تمایل افراد به استفاده از اتوبوس میشود. 9- کنترل جریان ورودی کنترل جریان ورودی راهی برای مدیریت ترافیک سنگین صبحگاهی بدون نیاز به خطوط اتوبوسرانی درون شهری است. در این روش، ترافیک ایجاده شده در شهر به طور موقت در حاشیه شهر متوقف میشود. در حاشیه شهر که زمین ارزش کمتری دارد؛ جادهها عریضتر شده و پارکینگهایی در نظر گرفته میشود تا خودروها قبل از ورود به ترافیک شهری موقتاً توقف کنند و در نتیجه از بار ترافیک تهران کاسته شود. 10- گسترش و بهبود شبکههای مترو افزایش ظرفیت خطوط مترو و ایستگاهها کمک شایانی به رفع ترافیک تهران میکند زیرا زمان سفر با مترو به مراتب کمتر از اتوبوس است. همچنین با ساخت پارکینگ دوچرخه در ایستگاهها، میتوان شهروندان را تشویق کرد که برای رسیدن به ایستگاه از دوچرخه استفاده کنند. 11- هوشمندسازی حملونقل هوشمندسازی حملونقل برنامهای بلندمدت برای رفع ترافیک تهران است که نیازمند زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری و شامل برنامههای مختلفی است: زیرساختهای متصل: بخشهای مختلف سیستم حملونقل شهری مانند چراغهای راهنمایی، ماشینها، اتوبوسها، قطارها، دوچرخهها، مردم، نقشهها و حتی جادهها باید از طریق فناوری اینترنت اشیا به فضای ابری متصل شوند. این رویکرد باعث میشود تا مکان، سرعت، ظرفیت و سایر دادهها جمعآوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل شوند. دسترسی به دادهها: شهرها به طور مداوم مقادیر زیادی داده را برای برنامهریزی، تولید و تصمیمگیری جمعآوری و تولید میکنند. به اشتراک گذاری این دادهها با بخش خصوصی میتواند به تسریع هوشمندسازی حملونقل تهران کمک کند. حملونقل جایگزین: طراحی سیستم هوشمند استفاده از دوچرخه، اجاره خودرو به صورت دقیقهای و به اشتراک گذاشتن خودروهای شخصی نیز میتواند راهی برای کاهش ترافیک تهران و سایر کلانشهرها باشد. وسایل نقلیه خودکار: چهارمین راهکار برای کاهش هوشمند ترافیک، تکامل وسایل نقلیه خودران است که به رانندگان انسانی نیاز ندارند. در این خودروها از حسگرها و نرم افزارها برای کنترل، هدایت و رانندگی وسیله نقلیه استفاده میشود. استفاده از وسایل نقلیه خودران برای کاهش بار ترافیک به سیاستهای عمومی بستگی دارد. به عنوان مثال، خودروهای خودران میتوانند مراکز حملونقل را به هم متصل کنند، خدمات حملونقل عمومی را به جوامعی ارائه دهند که در حال حاضر به آنها خدمات داده نمیشود و برای بهبود حمل و نقل عمومی استفاده شوند. طبق آنچه گفته شد؛ رشد سریع جمعیت، افزایش نرخ مهاجرت و تعداد خوردروهای شخصی، حجم بالای ترافیک را به دنبال داشته است. صدمات و خسارات ناشی از ترافیک، مدیریت و رفع ترافیک تهران را به امری حیاتی تبدیل کرده است. حل بحران ترافیک تهران با تدوین و اجرای دقیق برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت میسر میشود. در این راستا باید نگاه ویژهای به راهکارهای جهانی مانند مدیریت پارکینگها، مدیریت چراغهای راهنمایی، گسترش خطوط مترو، بهبود خدمات اتوبوسرانی و حملونقل هوشمند داشته باشیم.