روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد - شماره 4186

ضرورت ثابت قدم بودن و مستقل عمل کردن رسانه ها

مجموعه‌های اطلاع‌رسانی همواره مورد طمع صاحبان قدرتند

 رئیس کل دادگستری استان تهران در یک گفتگوی تفصیلی از تشدید مجازات عاملین ترس و وحشت در جامعه، رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی و حساب های مشکوک به پولشویی خبرداد.
علی القاصی با بیان اینکه خبرنگاران مسئولیت خطیری بر دوش دارند، گفت: این مسئولیت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است و شما هم می‌خواهید واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کنید و در راستای بصیرت افزایی قدم بردارید. شهدایی مثل شهید صارمی در آن شرایطی که در سال ۷۷ در افغانستان به لحاظ اشغال آن کشور بود، شجاعانه و با روحیه تکلیف مداری و تبیین واقعیت‌ها به جامعه قدم برداشت. وی با تاکید بر اینکه یکی از مجموعه‌هایی که مورد طمع صاحبان قدرت و ثروت و منافع قرار می‌گیرد، خبرگزاری‌ها و مجموعه‌های اطلاع رسانی است؛ یادآور شد: ثابت قدم بودن، مستقل عمل کردن و بر اساس واقعیت‌ها جلو رفتن و به دور از هر گونه فضاسازی‌ها و کشف واقعیات از جمله مسئولیت خبرگزاری‌ها است .
صدور حکم اعدام برای عامل رعب و وحشت در میان بانوان
این مقام قضائی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است این افراد چون امنیت جامعه را برهم می‌زنند باید با مجازات‌های قاطعانه مواجه شوند و سرقت‌هایی متعددی داشتیم که احکام سنگین برای آن‌ها اجرا شده که نمونه آن اعدام سارق طلای زنان بود، همچنین پرونده دیگری الان داریم که در آن، فردی برای بانوان با دشنه، ایجاد مزاحمت می کرده است که در حال حاضربه اعدام محکوم شده و در آینده نزدیک این حکم اجرا می‌شود. حساسیت دستگاه قضائی نسبت به این جرایم بالا است. وی افزود: حقوق و امنیت مردم و امنیت روانی جامعه برای ما مهم و حائز اهمیت است. قرارگاه پیشگیری از سرقت ایجاد شده که اقدامات پبشگیرانه را برعهده دارد و سعی شده حضور پلیس یک حضور سریع و اثرگذار باشد. همچنین رسیدگی به پرونده‌های سرقت با سرعت بیشتری و دقت کافی بررسی می‌شود تا مجازات‌ها هم جنبه عینی و اجرایی داشته باشد و اهم آثار پیشگیرانه به همراه داشته باشند.
حساب‌های مشکوک به پولشویی در حال بررسی است
رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص اقدامات دادگستری پیرامون رسیدگی به موضوع مسدودسازی حساب‌های بانکی در راستای ممنوعیت معاملات فردایی گفت: دستورات اولیه توسط دادسرای تهران برای بررسی حساب‌هایی که مشکوک به پولشویی است صادر شده و این حساب‌ها هم بر اساس گزارشاتی که بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی و ضابطین اعلام کردند، در حال بررسی است و چنانچه نتایج بررسی حاکی از پولشویی باشد تعقیب کیفری ادامه خواهد داشت. وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده در حال رسیدگی است، دیوان عالی بخش‌هایی از رأی را نقض کرده و این پرونده در دادگاه هم عرض در حال رسیدگی است.
القاصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در استان تهران بحث احقاق حقوق عامه در زمان‌های مختلف از جمله بحث آلودگی هوا مطرح است، آیا دادگستری به موضوع احقاق حقوق عامه ورود کرده است؟ گفت: در این حوزه دستورالعمل پیگیری حقوق عامه را داریم که مصوب رئیس قوه قضائیه است، مصادیقی در آن مطرح است و اگر حقوق عمومی تضییع شود، ورود خواهد شد. مثل آلودگی هوای تهران که در همین رابطه قانون هوای پاک را داریم. در این قانون مسولیت‌هایی برای دستگاه‌ها تعیین شده است، حال سوال اینجاست که این دستگاه‌ها تا چه اندازه موفق به اجرای تکالیف بودند. سازمان بازرسی نظارت‌های لازم را انجام داده و پرونده‌ای هم در این رابطه تشکیل شده است. این پرونده را برعهده دستگاه‌های نظارتی گذاشتیم که بررسی کنند و ببینند تا چه حد ترک فعل شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه