روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4128

دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز: دنيا نيازمند گاز است

ضرورت سرمايه‌گذاري در صنعت گاز

 دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز بر ضرورت سرمايه‌گذاري در اين صنعت تأکيد کرد و گفت: براساس چشم‌انداز گاز در افق 2050 صنعت گاز به بيش از 8 تريليون دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.
محمد حامل ديروز (شنبه، 24 ارديبهشت‌ماه) در نشست چشم‌انداز بلندمدت بازار جهاني گاز دبيرخانه مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در افق 2050 با اشاره به اينکه تقاضاي جهاني گاز طبيعي از سال 2011 تاکنون 23 درصد افزايش يافته است، تصريح کرد: گاز طبيعي سريعترين رشد سوخت هيدروکربوري را در سال‌هاي اخير به خود اختصاص داده است و کمتر از 3.3 تريليون دلار در زيرساخت‌هاي گاز طبيعي سرمايه گذاري شد، شبکه‌هاي گاز طبيعي به کشورها و مناطق جديد گسترش يافته‌اند و بازارهاي گاز امروز جهاني‌تر و به هم پيوسته‌تر از هميشه هستند.
وي به همه‌گيري ويروس کرونا در دو سال گذشته اشاره کرد و با بيان اينکه اين ويروس همانند شوک در بازار انرژي عمل کرده است، تأکيد کرد: گاز طبيعي براي زندگي روزمره مردم انعطاف‌پذير و حياتي است.
دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با يادآوري اينکه زماني که گزارش چشم‌انداز گاز جهاني اين مجمع در دسامبر 2021 نهايي شد، دو موضوع در خط مقدم بحث انرژي قرار داشت، افزود: نخست، مقرون به صرفه بودن، زيرا قيمت انرژي در نيمه دوم سال 2021 به سطوح نسبتاً بالايي رسيده است و دوم تغييرات آب و هوايي.  
حامل با بيان اينکه تحولات اخير در اروپاي شرقي اهميت امنيت انرژي (تقاضا و عرضه) را نشان مي‌دهد، تصريح کرد: ارزيابي همه پيامدهاي اين تحولات بر آينده سيستم‌هاي انرژي خيلي زود است. با اين حال، واضح است که براي گاز طبيعي، پيکربندي مجدد جريان‌هاي فيزيکي احتمالاً در ميان‌مدت با گسترش بيشتر تجارت ال‌ان‌جي، سرمايه‌گذاري بيشتر در بخش بالادست و پايين‌دست صنعت گاز، افزايش احتمالي هزينه‌هاي عرضه و علاقه مجدد به قراردادهاي بلندمدت گاز رخ مي‌دهد.
وي با تأکيد بر اينکه گاز طبيعي نقش اساسي در کاهش فقر انرژي، تقويت رشد اقتصادي، بهبود استانداردهاي زندگي و توسعه رفاه و در عين حال کمک به حفاظت از محيط زيست دارد، گفت: با توجه به اينکه انتظار مي‌رود جمعيت جهان تا سال 2050 به 1.9 ميليارد نفر مي‌رسد و توليد ناخالص داخلي جهاني در شرايط واقعي بيش از دو برابر شود، نيازهاي بشر به انرژي با وجود بهبودهاي بهره‌وري انرژي تنها رشد خواهد کرد و همه منابع انرژي به تقاضاي اين نيازها کمک خواهند کرد.  
دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز به تفاوت مسيرهاي انرژي در کشورهاي مختلف اشاره کرد و با بيان اينکه مسيرهاي انرژي آينده از کشوري به کشور ديگر متفاوت خواهد بود، تصريح کرد: قابل درک است که انتقال انرژي در هند نمي‌تواند مانند اروپا باشد. گاز طبيعي انرژي است که با اکثر مسيرهايي که امکان دستيابي به اهداف توسعه پايدار سازمان ملل متحد را فراهم مي کند، مطابقت دارد.  
حامل، سرمايه‌گذاري در گاز طبيعي را براي ثبات سيستم‌هاي انرژي جهاني بسيار مهم ارزيابي و اظهار کرد: براساس چشم‌انداز گاز در افق 2050  صنعت گاز به بيش از 8 تريليون دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد.
بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي صبح ديروز (جمعه، 23 ارديبهشت‌ماه) آغاز به‌کار کرد و دوشنبه (26 اسفندماه) به کار خود پايان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه