اقناع رسانه ای
مهدی تربتی - امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد، فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است وقتی تلفن همراه ما به صدا درمیآید در اطلاعات موجود در فضا پل این ارتباط شده است، یا زمانی که یک مودم ما را به جهان بی انتهای اینترنت میکشاند نشانهای است بر حاکمیت اشباع رسانهای و اینکه ما نیاز داریم که در برابر چنین فضایی، یک رژیم مصرف رسانهای اتخاذ کنیم و در انتخابهایمان دقت کنیم ، درست مثل غذایی که مراقب کلسترول، ویتامین و مواد دیگر موجود در آنها هستیم، در فضای رسانهای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانههای مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی از آنها را برداشت.
سواد رسانهای یک موضوع چند وجهی است که قدرت درک مخاطبان از نحوه کارکرد رسانهها و شیوههای معنی سازی در آنها را مورد توجه قرارمیدهد و میکوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تامین شرایط مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست. سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. من بر این باورم که هدف اصلی سواد رسانهای بهخصوص وقتی دربارهی رسانههای جمعی حرف میزنیم، میتواند سنجش نسبت هر محتوا با «عدالت اجتماعی» باشد.
سواد رسانه ای نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزشها در جهان تلقی میشود. سواد رسانه ای به فرد این توانایی را میدهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکههای رسانه ای را داشته باشد.
روزانه مطالب بسیار زیادی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و یا حتی اخبار مربوط به افراد مشهور و بازیگران در طول روز انتشار مییابد که برخی از آنها شایعات فاحشی هستند و واقعیت ندارند. در سال های اخیر به وفور شاهد این موضوع بودهایم که بسیاری از صحبتهای افراد در شبکههای رسانه ای دچار تحریف میشود و با کم و زیاد کردن و منقطع کردن این سخنان مفهوم کلی مطلب و خبر کاملا عوض میشود.
سواد رسانه ای مانند نوعی تغذیه است. کسی که مهارت خوبی در تحلیل رسانه کسب کرده، میتواند نوع تغذیه دریافتی و رژیم خود را انتخاب کند. در واقع همه اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق موبایل، تلویزیون و شبکههای جهانی به فکر و ذهن مردم تزریق میشود، ترکیبی از انواع تغذیههایی است که برای همه مناسب نیست.
تنها سواد رسانه ای میتواند به فرد در تشخیص درست نوع تغذیه کمک کند. در غیر این صورت فرد دچار مسمومیتهای ذهنی و فکری میشود و قدرت تشخیص درست و نادرست را از دست میدهد.افرادی که سواد رسانه ای پایینی دارند دچار انتخابهای نادرست و هیجانات تلقینی رسانه میشوند. این گونه افراد کنترل تصمیمات و هیجانات خود را به رسانه واگذار میکنند و این موضوع تبعات خطرناکی برای جامعه و به صورت کلان کشور دارد.
زمانی که در بزرگراههای اطلاعاتی حرکت میکنید، سواد رسانهای میتواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایتهایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در چترومها بگذرانید. بنابراین میتوان گفت که هدف سواد رسانهای در نخستین گامهای خود، تنظیم یک رابطهی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانهها است. به این معنا که در برابر رسانهها چه چیزهایی را از دست میدهیم و چه چیزهایی را به دست میآوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینهای که صرف میکنیم، در نهایت چه منافعی به دست میآوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای این است که استفاده مبتنی بر آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند.
کوروش زارعی:
بسیاری از مدیران فرهنگی کشور
از بچههای تئاتر مسجد هستند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با انتقاد از محقق نشدن شعار «تئاتر برای همه» در کشور گفت: تئاتر مردمی بچههای مسجد، این شعار را محقق و آینده تئاتر ایران خواهد بود.
نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچههای مسجد(محرابیان) ویژه مربیان مساجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، حجتالله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی و سیدمصطفی موتورچی رئیس دفتر تئاتر مردمی بچههای مسجد در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
زارعی در این نشست اظهارداشت: در رویداد تئاتر مسجد در تلاش هستیم شرایطی را فراهم کنیم که نوجوانان و جوانان (رده سنی ۱۰ تا ۲۱ سال) علاقهمند در عرصه هنرهای نمایشی در سراسر کشور وارد این حوزه شوند و نبوغ و استعدادهایشان شکوفا شود. وی گفت: تئاتر مردمی بچههای مسجد حدود پنج سال است که در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت شاهد فعالیتهای شایستهای در این حوزه بوده و خواهیم بود.
زارعی افزود: شعار تئاتر برای همه که سالهاست در حوزه هنرهای نمایشی کشور در حد شعار باقی مانده و عملی نشده است را در تئاتر مردمی بچههای مسجد محقق میکنیم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بیان کرد: در حال حاضر تئاتر برای همه نیست و برای قشر و تماشاخانههای خاصی شده است و بسیاری از مردم امکان و توان مالی برای بهرهمندی از این تئاترها را ندارند.
وی افزود: همچنین بعضی از تئاترهای در حال اجرا از لحاظ موضوع، شکل و ساختار به گونهای است که مخاطبان و خانوادهها و حتی هنرمندان تمایلی برای دیدن آنها ندارند؛ شاید برخی به این سخنان انتقاد کنند اما متاسفانه تئاتر در حال حاضر، آن چیز ارزشمندی که باید باشد نیست؛ اینها انعکاسی از جامعه است که باید واقعیتها را بپذیریم، تحلیل و خود را تغییر دهیم.
زارعی اظهارداشت: ما در کشوری زندگی میکنیم که صاحب تمدن ایرانی و اسلامی هستیم و فرهنگی که در کشور ما مستولی است بسیار متفاوت از کشورهای دیگر است، وقتی کشوری میخواهد اثری را در حوزههای ادبیات، سینما، تئاتر و... تولید کند باید در چارچوب جغرافیا، سیاستهای فرهنگی، اقتصادی، روانشناختی و جامعهشناختی خودش اثری را تولید کند، متاسفانه تئاترهایی که در کشور ما تولید میشود متناسب با شرایط فرهنگی جامعه ما نیست و مردم آن را نمیپذیرند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: در تئاتر مردمی بچههای مسجد سعی کردیم تئاتر را به همه آحاد مردم جامعه تعمیم دهیم و هر نوع قشر و تفکری بتوانند از این تئاترها بهرهمند شود. وی افزود: سال گذشته، در این راستا نخستین تئاتر روستایی مردمی بچههای مسجد را در استان هرمزگان، شهرستان میناب(یکی از روستاهای این شهرستان) برگزار کردیم و امیدواریم امسال دوره دوم این رویداد را برگزار کنیم، تولیدات و آموزشهای ما فقط مختص مراکز استانها نیست، ما سعی کردیم اساتید و مدرسان را به بسیاری از روستاهای کشور اعزام کنیم و در آنجا آموزش دهند و تئاتر تولید و برای اهالی روستاها تئاتر اجرا شود و آنان از این هنر بهرهمند شوند. زارعی خاطرنشان کرد: اگر تئاتر مختص به پایتخت یا چند مرکز استان شود، نمیتوانیم اعلام کنیم که شعار تئاتر برای همه را محقق و توسعه فرهنگی را ایجاد کنیم. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهارداشت: معتقدم با این روندی که آغاز شده، تئاتر مردمی بچههای مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود، شاید شعار باشد اما شعار نیست، در دورههای گذشته، در دهه ۷۰ که رویداد تئاتر مسجد آغاز شد، متاسفانه به دلیل کجسلیقگیهای مدیریتی در حوزه هنری متوقف شد و بعد از این مدت، این رویداد را راهاندازی کردیم، نشان داد که در تئاتر بچههای مسجد فقط به دنبال تربیت هنرمند تکنیکال و فنی تئاتری نیستیم، شاید در نهاد ما این باشد اما در تئاتر بچههای مسجد به دنبال تربیت بهترین مدیر تولید و مدیر فرهنگی هم هستیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مدیران فرهنگی در حال حاضر و در دورههای گذشته که مدیریت نهادهای کلان کشور را برعهده داشتند، از بچههای تئاتری مسجد بودند؛ افرادی بودند که در این رویداد، آموزش دیدند و فعالیت کردند، ما در رویداد تئاتر بچههای مسجد به دنبال اهداف بزرگی هستیم و با رویکرد آیندهنگرانه و بلندمدت و پیش به سوی تمدین نوین اسلامی سند چشمانداز ۹ ساله؛ سه دوره سه ساله را در این راستا تدوین کردیم. عربستان هنوز ویزای عوامل حج ایران را صادر نکرده است