روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1400 يکشنبه 17 بهمن - شماره 4077

دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد؛

برای همه‌چیز آماده بودیم

افزایش ۱۲۰ درصدی فروش بلیت

  مسعود نقاش زاده بعد از سپری کردن دوران قرنطینه خود در مرکز همایش‌های برج میلاد روبروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد.
او قرار بود زودتر به جشنواره بیاید ولی به دلیل اینکه جواب تست او دو بار مثبت شد، این حضور به تاخیر افتاد.
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره یادآور شد که قرار بود نشست خبری پنجم بهمن برای تشریح اهداف این رویداد برگزار شود که به دلیل بیماری مسعود نقاش زاده به روز ششم جشنواره موکول شد.
نقاش زاده در مقدمه‌ای کوتاه گفت: ناهماهنگی در طبیعت رخ داد و برخلاف برنامه‌ریزی،  برای رعایت دستورالعمل ها و به دستور پزشکان زودتر حضور پیدا نکردم تا کسی مبتلا نشود، علیرغم اینکه بیماری من شدید نبود.
او با اشاره به اینکه از آبان مسوولیت جشنواره را پذیرفت، افزود: پیشنهاد کردم دبیرخانه باید سازمان دهی مستمر داشته باشد نه اینکه مثل یک پروژه با آن برخورد شود. همچنین پیشنهاد کردم مرکزی برای جشنواره‌ها ایجاد شود تا زیرساخت‌های لازم طراحی شود. در این زمان کوتاه فقط فرصتی برای رفع برخی اشکال‌ها داشتیم و با صحبتهایی که با رییس سازمان شده امیدوارم تدبیرها برای دوره بعد  آغاز شود.
وی ادامه‌ داد: یکی از مهمترین اهداف در این دوره حرکت به سمت استاندار سازی بود  و نیازمند چهارچوب پایدار هستیم.
نقاش زاده درباره انتقاد به فیلم‌های جشنواره گفت: وقتی یک هیات انتخاب از حرفه‌ای های سینما داریم فرض ما این است که انتخاب‌ها درست است. ترکیب هیات انتخاب امسال از جهات مختلف صاحب تجربه هستند ولی رویکردی که برای انتخاب بوده فقط مبتنی بر ارزش‌های سینمایی نبوده است. مثلاً تنوع ژانر مهم بوده و فکر میکنم حتی اگر فیلم‌ها را دوست نداریم باید به سلیقه آنها احترام بگذاریم.
وقتی خودمان می‌گوییم قانون مداری اصل است، جشنواره فجر باید برای فیلم‌ها پروانه نمایش بگیرد اما برخی فیلم‌ها نتوانستند مجوز بگیرند.
نقاش‌زاده درباره فیلم‌های باکیفیت بیرون‌مانده از جشنواره هم ادامه داد: وقتی ۶۰ فیلم به هیات انتخاب ارایه می‌شود برخی بیرون می‌مانند شاید اگر یک هیات دیگری بود، فیلم‌های دیگری را می‌پذیرفتند، این یک چیز خط‌کشی شده نیست. وقتی ما می‌گوییم قانونمداری اصل کار است، باید پایبند باشیم. قانون ایران می‌گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی نیازمند پروانه نمایش است، جشنواره یک برنامه گسترده برای نمایش است، ما تابع قانون هستیم برخی از فیلم‌هایی بودند که در زمان بازبینی مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتند، اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند، شاید جای دیگر اکران شوند و نتایج متفاوت بگیرند، ما می‌خواستیم بر پایه مجوزها کار کنیم.
وی افزود: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، امسال ۲۱۴ هزار قطعه به فروش رفته است. این جنبه که در استان‌ها و سراسر کشور هم نمایش فیلم را شروع کردیم نباید نادیده گرفت در تمامی استان‌ها نمایش فیلم‌ها را هرچند محدود داشته‌ایم.
او درباره کارکرد بخش فرهنگی جشنواره گفت: این بخش قرار است فرصت تعمق بخشی به مباحث عمیق را گسترش دهد. در یک سالن محدود نشست‌هایی برگزار می‌شود و علیرغم محدودیت فضا که در سالن افراد کمتری حضور دارند، در شکل مجازی تا ۴۰۰ نفر هم مخاطب داشته است.
او در پاسخ به سوالی دیگر درباره نزدیکی فیلم ها به شعار جشنواره گفت: معمولاً جشنواره خودش تولید کننده فیلم‌ها نیست ولی به این رویکردهای امید بخشی و آگاهی تاکید داشته است. در برگزاری جشنواره هم این تلاش شده که این احساس امید و شور برقرار باشد.
نقاش زاده در پاسخ به سوالی درباره آشفتگی برنامه‌های جشنواره و نوعی بی‌برنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ بیان کرد: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری می‌شد اما هیچ توصیه و اکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.  او پس از چند بار اصرار درباره اعلام تعداد کارت های جشنواره گفت: سالن برج میلاد به طور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و کسانی که به سالن دسترسی دارند شامل رسانه‌ها، منتقدها، صاحبان فیلم‌ها، برخی داوران بخشهای مختلف، تعدادی افراد دانشگاهی هستند.
در نهایت عشیری در این باره گفت: تعداد کارت ها شاید بیشتر از تعداد صندلی‌ها باشد و در کل بیش از ۲۳۰۰ کارت است. اهالی رسانه ۸۳۱ هستند که برخی در سینماهای دیگر حضور دارند. ۱۳۷ نفر عوامل اجرایی هم کارت دارند که اجازه دیدن فیلم ندارند. نقاش زاده اضافه کرد که آن رقم ۸۳۱ کمی بیشتر از این است.  او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا برای دوره بعدی دبیر خواهد بود گفت: رییس سازمان سینمایی برای یک دوره بلندمدت با من برای دبیری جشنواره صحبت کردند ولی همه چیز به پایان این دوره منوط می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت یکی از فیلم‌های ضعیف جشنواره امسال در دوران مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: ما در سینما وقتی برای یک فیلم وارد مذاکره و گفتگو می‌شویم هیچوقت نمی‌توانیم نتایج آن را از پیش تعیین کنیم، درست است که برخی از آنها را در زمان نگارش تا حدودی می‌توان حدس زد اما نمی‌توان تعیین کرد ضمن اینکه گام‌های اول می‌تواند لغزان باشد. آن فیلم در زمان مسئولیت من ساخته نشده بعد از اینکه من در فارابی نبودم ساخته شد، برخی از فیلم‌ها در فرآیند ساخت نتایجشان آشکار می‌شود. همین الان فیلم‌هایی هستند که متقاضی بودند، اتفاقاً در دوران مسئولیت من ساخته شدند اما راه پیدا نکردند. جشنواره محل آزمون و خطا نیست بلکه محل نمایش انتخاب‌های هیات انتخاب است، این‌طور نبوده که اعضای هیات انتخاب به دلیل مشارکت برخی نهادها آن‌ها را انتخاب کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه