روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن - شماره 4068

آیا مالیات از دارایی در دوره تورم بحران‌زاست؟

ناپدید شدن طبقه متوسط

  علی قنبری، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مهمترین کارویژه دولت در شرایط کنونی باید ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم باشد، گفت: دولت درصدد اجرای سیاست‌های اقتصادی است که پیش نیاز آنها ثبات است اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن الزامات در کشور چنین سیاست هایی در حال اجراست.  
 او در توضیح این مطلب به برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و ادامه داد: من شخصا به لحاظ اقتصادی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، البته موافقت بنده فراتر از ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی است. در حقیقت باید اشاره کنم که تک نرخی شدن ارز مهمترین خواسته ماست چرا که عدم شفافیت در اقتصاد را از میان می‌برد و سبب می شود که اقتصاد قابل پیش‌بینی باشد.  
 او شرایط کنونی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این فضا اما شاهد این نکته هستیم که تورم بالاتر از چهل درصد ایستاده و هر اقدامی که به تورم در کشور دامن بزند می‌تواند اقدامی مضر تلقی شود.  
 وی ادامه داد: موافقت ما با تک نرخی شدن ارز مستلزم مهیا شدن پیش‌نیازهاست. به عبارت دیگر تا وقتی ثبات اقتصادی ایجاد نشده چطور می‌توان به این اقدام دست زد و نامتعادلی بزرگتری را در اقتصاد ایجاد کرد، اقدامی که بی‌تردید می‌تواند زمینه را برای رشد دوباره تورم مهیا نماید.    معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اینکه تنها ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی که ناتعادلی اقتصاد بسیار بالاست، برداشته شود، کارکردی جز تهدید دوباره طبقه متوسط و فقیرتر شدن فقرا در سایه تورم فزاینده نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مساله تلاش دولت برای دریافت مالیات بیشتر اشاره کرد و گفت: سرفصل های مالیاتی جدیدی تعریف شده است، به عنوان مثال دریافت مالیات از خودروهای لوکس، دریافت مالیات از خانه‌های لوکس و دریافت مالیات‌های دیگری که در این راستا پیش بینی شده است اما نکته مهم اینجاست که تورمی که سبب افزایش شدید قیمت‌ها شده تا خوردویی بالاتر از یک میلیارد تومان برسد و سپس لوکس محسوب شود، خودش یک نوع مالیات است.  
 وی با تاکید بر اینکه طبقه متوسط ایران را در معرض خطر بسیار جدی می بیند، گفت: من شخصا معتقدم همان نقل قول معروف را باید مداوم تکرار کنیم اینکه بهترین راه از بین بردن طبقه متوسط ایجاد تورم و دریافت مالیات است، گفت: در این فضا نیز تورم فزاینده طبقه متوسط ایران را به شدت تهدید می‌کند و زا سوی دیگر می بینیم با تعیین سرفصل های عجیب و غریب در صدند از همین تورمی که ایجاد شده، مالیات دریافت شود.    او در توضیح این مطلب ادامه داد: مالیات یک بار در زمانی که فرد درآمدی را کسب کرده دریافت شده است، وقتی فرد مالیات دراکدش را داده است، چرا باید از دارایی‌اش نیز مالیات بدهد؟ این نکته مهمی است که قانونگذار باید بدان توجه کند که یک فرد نباید چندین بار مالیات پرداخت کند.    قنبری گفت: حقوق بگیر وقتی حقوق خود را می‌گیرد که مالیاتش کسر شده است، بعد چرا باید پس از چند سال دوباره بیاییم و از دارایی وی به این بهانه مالیات دریافت کنیم.   وی اضافه کرد: دولت از اصلاحات اقتصادی صحبت می کند در حالی که وقتی قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می کند و تورم رو به افزایش است و اتفاقا می‌بینیم که آینده اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست، چطور می‌توانیم اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم؟
او گفت:  اینکه دولت اعلام می‌کند قصد دارد رشد هشت درصدی اقتصاد را ایجاد کند، کافی نیست، باید با بازگرداندن ثبات و ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری و به راه انداختن تولید، شرایط اقتصادی را برای فعالیت مهیا نماید.   به گفته وی تا زمانی که مشکل ایران در عرصه سیاسی و بین المللی حل نشود، نمی‌توان امیدی به حل مشکلات اقتصادی داشت. مگر می‌شود با تمام جهان بجنگی اما در داخل فضایی امن و ارام برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمایی و حل این تناقض مهمترین دغدغه کارشناسان و دلسوزان این مرز و بوم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه