روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي - شماره 4063

عرصه عدالت آموزسی

  محمد رسول قائمیان- آموزش عرضه شده به همگان باید از کیفیت لازم نیز برخوردار باشد. در واقع دسترسی به آموزش هایی که حقیقتا کیفیت لازم را ندارند، دسترسی محسوب نمی شوند. از سوی دیگر به جهت آنکه آموزش امکان دستیابی به فرصت ها و موقعیت های آتی اجتماعی و اثرگذاری بر شکل گیری طبقات اجتماعی-اقتصادی را فراهم می کند، لازم است که در عین همگانی بودن دسترسی ها، توازن در کیفیت آموزش ارائه شده نیز رعایت شود تا در آینده شاهد شکاف های عمیق اجتماعی نباشیم. این دغدغه آنچنان شدت داشته است که این توازن را به برابری منصرف کرده اند. لذا نابرابری و تبعیض جنسیتی، قومی، نژادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و …. را در دسترسی به کیفیت آموزشی، به هر نحو ممکن آماج نقد داده اند. درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر وظیفه حکومت در تامین آموزش رایگان، برابر و همگانی تاکید شده است. در واقع در این اصل سعی شده است تا محرومیت به خاطر تفاوت ها به فرصت و دسترسی برابر تبدیل شود.  همچنین راهکار ۲/۹ از هدف کلان سوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز که بر بومی سازی و اجرای برنامه «آموزش برای همه EFA» تاکید دارد، نیز متوجه فرصت ها و دسترسی های برابری شده است. البته سایر راهکارهای نهم سند تحول نیز به همین نکته اشاره دارد.
عدالت‌آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین بحث حوزه آموزش، پرورش و مدیریت تعلیم، سال‌هاست که توجه متصدیان امر آموزش را به خود جلب کرده و تلاش آن‌ها را در این راستا جهت داده است. مفهومی انسانی، اخلاقی و البته دینی که در صورت محقق نشدن آن، نمی‌توان انتظار رسیدن به وضعیت مناسبی در آموزش‌وپرورش داشت.کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، پایین بودن حقوق و مزایای فرهنگیان، تقویت پژوهش علمی و عملی، تقویت مدرسه‌محوری و تحول در تالیف و ساختار کتب درسی از مهمترین چالش‌های پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت کشور است.
اگر راهیابی همه کودکان به مدرسه را عدالت بدانیم و در هر آبادی یک مدرسه ایجاد کنیم و معلمان را بی توجه به مشکلات آنها به نقاط دور دست روانه کنیم،آنگونه که در طی سالیا ن گذشته تجربه کرده ایم، عدالت آموزشی نیست، که در واقع فریب خورده ایم.
آموزش و پرورش مهمترین ثروتی است که در جامعه توزیع شده و به مدد آن، مردم توانسته اند مشکلات خود را تحلیل کنند و استعدادهای خود را پرورش دهند ولی فراموش نکنیم که برخورداری از آموزش و پرورش یکسان در نهایت به نتایج تحصیلی برابر، ختم نمی شود چراکه برخی از گروههای مردم از امتیازات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند وبه آنها امکان میدهد تا بیشتر و جلوتر از بقیه رشد کنند که به نوعی تبعیض دامن میزند.
با توجه به تحولات علمی و آموزشی در جهان امروز تغییر در آموزش و پرورش به صورت محتوایی ضروری است. تأمین نیروی انسانی کارآمد و توانمندسازی آنها از وظایف اصلی آموزش و پرورش هر کشوری است، کمبود معلم و کمبود معلم آموزش دیده و حرفه‌ای در کشورهای در حال توسعه از چالش‌های عمده در نهاد آموزش و پرورش است، از سوی دیگر کودکان محروم و نیازمند، کودکان اقلیت‌های قومی، همه دختران و کودکان کار در همه جای دنیا باید به آموزش ابتدایی اجباری و با کیفیت خوب دسترسی داشته باشند.
یکی از مهم‌ترین و البته استراتژیک‌ترین بحث‌های نظام، بحث عدالت آموزشی است. بحث مهمی که در سند تحول نیز یکی از راهبرد‌های اصلی را به خود اختصاص داده و درباره راهکار‌های رسیدن به آن شرح و بسط فراوانی رفته است. مقدمه‌ای که در اسناد بالادستی و طرح‌های کلان این عرصه به آن اشاره شده اینطور می‌گوید که در واقع یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه یافته دستیابی به عدالت، هم به معنای عام آن و هم به معنای خاص آن است. در واقع متصدیان امر بر این این عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند. پس عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان مسائل نظام است. اگر نظام نتواند آن را تعمیم دهد، قطعا شکاف طبقاتی و فاصله طبقاتی زیاد خواهد شد و نارضایتی و نابهنجاری در سیستم به وجود خواهد آمدباورند که این عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند. پس عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان مسائل نظام است. اگر نظام نتواند آن را تعمیم دهد، قطعا شکاف طبقاتی و فاصله طبقاتی زیاد خواهد شد و نارضایتی و نابهنجاری در سیستم به وجود خواهد آمد؛ بنابراین هرچه این پدیده بیشتر تعمیم پیدا کند و برای گسترش و بسط آن هم اندیشی شود، قطعا به پایداری اجتماع کمک خواهد شد و جامعه پیشرفت و توسعه پیدا خواهد کرد.
۳ راه ساده و طبیعی
برای کاهش فشار خون
 اگر فشار خون بالا دارید، می‌توانید با غذایی سالم و با سه نوع ورزش به طور طبیعی آن را کاهش دهید.
با گذشت زمان فشار خون بالا به رگ‌ها آسیب می‌رساند و ممکن است به بیماری‌های قلبی-عروقی منجر شود. اما شما می‌توانید علاوه بر مصرف دارو و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، ورزش کنید و تأثیر مثبتی بر چگونگی فشار خون خود بگذارید.
متخصصان متناسب با اندازه فشار خون، ورزش‌های متفاوتی را توصیه می‌کنند که تاثیر مثبت آن بر کاهش فشار خون تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.
طبق گزارش مجله "فوکوس"، تقریبا از هر سه شهروند آلمان یک نفر از فشار خون رنج می‌برد. فشار خون بالا عامل اصلی اکثر بیماری‌های قلبی-عروقی در این کشور به حساب می‌آید، در حالی که می‌توان با یک رژیم غذایی سالم و ورزش‌های ساده به طور طبیعی فشار خون را کاهش داد.
در این گزارش به افرادی که فشار خونشان بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ است توصیه شده که از ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا به مدت ۳۰ دقیقه در پنج تا هفت روز در هفته بهره‌مند شوند.
به گفته پزشکان، تأثیر این ورزش‌ها بر کاهش فشار خون به اندازه تأثیر داروها و حتی بیش‌تر از آن‌هاست.
اگر فشار خون شما بین ۱۳۰ روی ۸۵ یا ۱۳۹ روی ۸۹ باشد باید بیشتر روی تمرین‌های ورزشی قدرت   ی تمرکز کنید، مانند ورزش با وزنه، تمرین‌های زانو، شنای سوئدی (پوش آپ)، پرش متناوب به چپ و راست و "برپی" (یکی از کاربردی‌ترین تمرین‌های ورزشی که فواید فراوانی دارد).
اما طبق توصیه پزشکان، افرادی که مثلا به دلیل سابقه خانوادگی خطر ابتلا به فشار خون بالا را دارند بهتر است تمرینات مقاومتی ایزومتریک انجام دهند.
بنابر گزارش دویچه وله، ورزش‌های ایزومتریک شامل تمریناتی می‌شود که در آن‌ها عضلات بدون این که حرکتی انجام شود منقبض می‌شوند، مانند اعمال نیرو علیه یک مقاومت ثابت مثل دیوار و تخته که در حین انجام آن، طول عضله ثابت می‌ماند اما حداکثر انقباض در آن انجام می‌شود.
به گفته محققان، تاثیر این تمرینات منظم ورزشی بر کاهش فشار خون حدود ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

دستگیری زورگیران تصادفات ساختگی در تهران
  رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران تصادف ساختگی در تهران خبر داد و گفت: این متهمان تحت تعقیب کارآگاهان اسلامشهر و پایگاه‌های یکم، دوم و پنجم آگاهی تهران بودند.
سردار "علیرضا لطفی" در این باره اظهار داشت: در پی زورگیری و کلاهبرداری‌های مشابه در چند نقطه از شهر تهران، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
وی افزود: در تحقیقات میدانی مشخص شد، اعضای یک باند ۵ نفره در اتوبان و خیابان‌های تهران تصادفات ساختگی ایجاد می‌کردند و با سیاه نمایی، مال باختگان را به دستگاه خود پرداز راهنمایی و سپس با استفاده از سلاح سرد اموال مال باختگان را زورگیری می‌کنند.
رئیس پلیس آگاهی تهران در ادامه گفت: پس از رصدهای اطلاعاتی گسترده، هویت و مخفیگاه اعضای این باند بزرگ شناسایی و نتیجه تحقیقات انجام شده به مرجع قضائی منعکس شد.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پس از هماهنگی های قضائی اعضای این باند در مخفیگاهشان دستگیر شدند، افزود: متهمان در تحقیقات ابتدایی به زورگیری و سرقت پول از شهروندان با شیوه و شگرد سیاه نمایی در تهران اعتراف کردند.
بر اساس گزارش سایت پلیس، سردار لطفی با بیان اینکه سارقان در اسلامشهر و پایگاه های یکم، دوم و پنجم آگاهی تحت تعقیب پلیس بودند در پایان خاطرنشان کرد: کشف جزئیات پرونده و جرایم احتمالی متهمان در دستور کار قرار دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه