جامعه
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبهبندی معلمان در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آییننامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگیها و ملاکهای رتبهبندی اختصاص دارد گفت: ما آمادگی تشکیل هیئتهای ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبهبندی را اجرا کنیم. یوسف نوری ضمن تقدیر از عملکرد معلمان بهویژه در دوران کرونا اظهار کرد: معلمان ما با استفاده از امکانات خود آموزش را از طریق مجازی پیش بردند. خانوادهها نیز در کنار معلمان کمک کردند و آموزش را پیش برند. اکنون هم گشایشی ایجاد شده و درخواست میکنم از این گشایش استقبال کنند و دانش آموزان بر اساس پروتکلهای بهداشتی به مدرسه بیایند. کما اینک در مدارس روستایی وضعیت آموزش حضوری بهتر است. وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ تصویب شد که در آن بخشی برای کیفیت آموزشوپرورش و افزایش رقابت و انگیزه معلمان تحت عنوان «ارتقای شایستگیها و احراز صلاحیتهای حرفهای معلمی» مورد تاکید قرار گرفته و بحث رتبه بندی مطرح شده است. متعاقب آن در اسناد بالادستی دیگر چون قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی ابلاغی رهبری هم تاکید شده است. وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان و با عنوان رتبه بندی معلمان انجام شد، اما نظاممند نبود. نوری با بیان اینکه دولت دوازدهم اواخر سال ۹۹ لایحه رتبهبندی را به مجلس ارائه کرد که اخیراً به تصویب نمایندگان رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: علی رغم اینکه این لایحه پختگی لازم را نداشت، اما رئیس جمهور مصر بودند که رتبه بندی معلمان باید انجام شود. وی افزود: تفاوت رتبهبندی با همسان سازی در این است که رتبه بندی با هدف کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت انجام میشود و مابه ازای اقتصادی دارد. در واقع هرچقدر کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد تولید ناخالص ملی و شاخصهای توسعه سرمایه انسانی رشد مییابد و از محرومیتها کاسته خواهد شد، زیرا پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزشوپرورش میگذرد و پایه است. وزیر آموزشوپرورش تاکید کرد: هرچه قدر در این بخش بیشتر سرمایه گذاری شود برگشت پذیر است. در واقع میتوان گفت رتبه بندی کلید اصلی این کار است. مابه ازای اقتصادی دوم رتبه بندی این است که در حقوق و مزایای معلم اثر خواهد گذاشت. نوری با اشاره به اینکه همسانسازی بحث دیگری است و خوشبختانه هفته گذشته در هیئت دولت بحث عدالت در پرداختها مطرح و تاکید شد که در دستورکار قرار بگیرد عنوان کرد: بر این اساس سازمان امور اداری استخدامی موظف شد آن را عمیاتی و در مدت کوتاهی دنبال کند. * تمامی مدارس روستایی و حاشیهشهرها باز هستند وی با بیان اینکه ما بر اساس پروتکل های کرونا، مدارس را آماده کردیم و واکسیناسیون انجام شد گفت: حدود ۹۴ درصد معلمان و دانش آموزان دز اول واکسن و حدود ۷۵ درصد دز دوم را نیز دریافت کرده اند. مدارس روستایی و حاشیه شهرها همگی باز هستند. در برخی کلانشهرها و مراکز استان ها هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است. * حضور در مدارس را «اجباری» نکردیم وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به اینکه آیا الزام نمیکنید که بازگشاییها انجام شود؟ اظهار کرد: همکاران ما باید در مدرسه باشند و قاعدتا در مدرسه حضور دارند و این اجبار که شما می گویید را ما انجام ندادیم، زیرا ممکن است بعدها اتفاقی بیفتد و مردم مدعی شوند اما آنچه را که توصیه کردیم این است که با رعایت پروتکلها مدرسه باید باز باشد. همکاران ما می توانند گروه بندی کنند و از فضاهای جنبی نیز استفاده کنند. نوری افزود: ستادملی مقابله با کرونا این اجازه را داده است که از مکانهای عمومی مثل ورزشگاهها، مکانهای فرهنگی و مذهبی مثل مساجد و حسینیهها نیز میشود استفاده کرد. راهکار ۵-۵ سندتحول بنیادین، برنامه بوم است که بر اساس آن ۱۰ تا ۲۰ درصد کلاسها را بیرون از کلاس درس باید برگزار کرد و محیط یادگیری متنوع باشد. حتی بستههای یادگیری هم باید متنوع باشد.