صفحه اول
صادق خلیلیان- فرهنگ با ابعاد مختلف زندگی انسان ها پیوند خورده و در زمینه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و غیره تعریف هایی از فرهنگ شده است. امام خمینی (ره) فرهنگ را کارخانه آدم سازی می داند. در نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، فرهنگ از چنان اهمیتی برخوردار است که با سرنوشت اجتماعی ملت ها گره خورده است. یکی از مهم ترین و مؤثرترین عوامل برقراری وفاق، اقتدار و ارتقای ضریب امنیت «مشارکت» در صحنه های گوناگون ملّی است.فرهنگ مقاومت یکی از موضوعات بنیادین ساختار سیاسی ایران محسوب می شود. اسلامیت، جمهوریت، حاکمیت، استقلال، امنیت، تمامیت ارضی، افتخارات ملی، عدالت و رفاه و از همه مهم تر کیان اسلام و تشیع در جهان، محور های اصلی منافع ملی انقلاب اسلامی ایران را تشکیل می دهند که همواره در جبهه تقابل انقلاب با دنیای استکبار قرار داشته است. فرهنگ مقاومت و پایداری با بهره گیری از مولفه هایی هم چون؛ استکبار ستیزی، روحیه جهادی و احیا و تقویت هویت دینی می تواند ما را در مقابله ها با ناتوی فرهنگی یاری نموده و افق روشنی جهت رسیدن به امنیت پایدار برای ملت مسلمان ایران باشد. در این میان بهترین الگو حاج قاسم سلیمانی است.عناصر و ویژگیهای اصلی فرهنگ وگفتمان مقاومت چنین معرفی می شوند: اسلامخواهی: یکی از مهمترین ویژگیهای گفتمان مقاومت تأکید بر آموزههای اسلامی است. این گفتمان بیشترین تمرکزش بر اسلامگرایی و اسلامخواهی است. در واقع محور مرکزی این گفتمان اسلامخواهی میباشد و به تبعیت از آموزههای اسلام شکل گرفته است. صلحطلبی: گفتمان مقاومت ضمن تأکید بر ایستادگی در برابر استکبار و نظام سلطه همواره خود را به عنوان گفتمانی صلحطلب معرفی کرده است. معنای این سخن این است که بیشترین تمرکز این گفتمان در برابر پدیدههای بینالمللی تأکید بر صلحطلبی و دوری از جنگ و خشونت است. استقلالطلبی: گفتمان مقاومت همواره با رد هرگونه وابستگی به بیگانگان بر استقلالطلبی تأکید داشته است. در واقع عنصر استقلالطلبی به این گفتمان در بین جنبشها و مکتبهای سیاسی جایگاه ویژهای بخشیده است. مبارزه با استکبار و استبداد و سلطهستیزی: شاید بتوان فلسفه وجودی گفتمان مقاومت را مقابله با گفتمان سلطه تعریف کرد. در واقع این گفتمان زمانی قوام یافت که در مقابل خود نظام و گفتمانی به نام سلطه را یافت که فارغ از هرگونه چارچوب اخلاقی علیه ملتها ظلم میکند. گفتمان مقاومت پاسخی به این ظلم و جور بود. از طرف دیگر از آنجاکه این گفتمان بر اسلامخواهی، آزادیخواهی، استقلالطلبی، صلحطلبی و... تأکید میکند کاملاً مشخص است که با هرگونه استکبار و استبدادی مخالف است. مبارزه با فتنه مذهبی و طایفهای:ایجاد درگیریهای مذهبی و طایفهای در کشورهای منطقه بعد از 11 سپتامبر به صورت جدی در اولویت آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت. افغانستان، پاکستان، عراق و لبنان نقاط بحرانی بودند که پتانسیلهای این فتنه را داشته و هدف اصلی هم ضربه به منافع جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بوده است. در این چارچوب برای خنثیسازی این فتنه، دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی ایران منطبق بر بیانات مقام معظم رهبری «اصل همدلی امت اسلامی» به صورت فعال در آمد و تلاشهای زیادی نیز در این راستا صورت گرفت که دستاوردهای خوبی، هم برای مقاومت و هم برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت. تشکیل جبهه ضد استکباری:پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و حرکت به سمت مرکززدایی از غرب با محوریت ایران، نگاه دیگری نسبت به تعامل با دیگر کشورهای جهان صورت گرفت. با توجه به این اصل و وجود دولتهای استقلالخواه و مردمگرا در دیگر مناطق جهان که در امر مبارزه با امپریالیسم ایالات متحده کاملاً با ایران همسو بودند، فرصتی تاریخی برای تشکیل یک جبهه ضد امپریالیستی فراهم شده است. این وضعیت برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت بسیار مهم است؛ چرا که به این وسیله به مقابله با آمریکا و جلوگیری از استمرار هژمونی آن پرداخته است. تلاش برای اتحاد جهان اسلام:اتحاد به عنوان مهمترین راهبرد برای جامعهپذیری و امتسازی در آموزههای قرآنی و سیره نبوی(ص) و ائمه معصومین(ع) همیشه مورد اهتمام و توجه بوده است. برای ساخت و ایجاد امتی یگانه و واحد، با ویژگیهای جامعه نمونه و برتر نیاز به تغییر در بینش و نگرش در کل جهان اسلام است. جهان اسلام در حال حاضر در حساسترین مراحل تاریخ زندگانی خود قرار گرفته و در شرایط کنونی همبستگی کامل دشمنان اسلام برای مقابله با اسلام و مسلمانان در هر سوی جهان مشاهده میشود. جهان اسلام با توجه به اهرمهای قوی اقتصادی و موقعیت خاص جغرافیایی و سابقه غنی فرهنگی، به خوبی قادر به ایفا نقش مهم در جهان آینده خواهد بود. و در صورتی که آنان متحد شوند، کشورهای مسلمان به عنوان یک محور قوی و مؤثر در شرایط نوین بینالمللی مطرح خواهند شد.