روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر - شماره 4031

یک هفته دیگر با برجام

همه منتظر اولین پالس مثبت!

 دور فعلی آخر مذاکرات وین دیروز پایان یافت.این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست علی باقری کنی مذاکره ارشد ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. علی باقری کنی که شنبه گذشته وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت.
نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام به درخواست طرف‌های اروپایی تشکیل شد. آن‌ها خواستار بررسی متون پیشنهادی ایران در پایتخت‌ها هستند.
در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه 1+4 (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.
با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.
ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه داد. علی باقری کنی صبح پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اگر طرف‌های مقابل برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند،‌جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در این زمینه ندارد.
وی پیش از جلسه انتهایی دیروز برای آخرین هماهنگی‌ها در خصوص برگزاری نشست با انریکه مورا دیدار کرد. مورا به نمایندگی از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام در جلسه امروز حضور دارد.
  باقری: منتظر پاسخ هستیم
مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگو‌های وین در مصاحبه با الجزیره اظهار داشت که ایران انتظار دارد دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهاد‌های طرف ایرانی ارائه کنند.
«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگو‌های وین، ظهر دیروز (جمعه)، در گفتگو با شبکه قطری «الجزیره» توضیحاتی درباره دو پیش‌نویس طرف ایرانی ارائه کرد. بر اساس این گزارش، مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار داشت: «پیشنهاد‌های ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهاد‌ها بر اساس بند‌های توافق سال ۲۰۱۵ هستند.»
علی باقری ادامه داد: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آن‌ها را ارائه خواهیم کرد. برخی از بازیگران خارجی تلاش می‌کنند گفتگو‌ها را متوقف کنند.»
باقری تأکید کرد: «اسرائیل خواب حمله به ایران را نیز نخواهد دید چراکه این به معنای پایان [این رژیم]خواهد بود.»
مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین با خبرنگار شبکه المیادین مصاحبه کرد و اظهار داشت: «از زمانی که دو پیش‌نویس را ارائه کرده‌ایم، با دیگر طرف‌ها در اروپا چند نشست برگزار کردیم. ما انتظار داریم که دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهاد‌های ما ارائه کنند.»
علی باقری اضافه کرد: «ما در حال مذاکره برای دست‌یابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم.»
باقری همچنین گفت: «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم.»
این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات اروپایی حاضر در وین، روز گذشته، خبر داد که طرف ایرانی در مذاکرات لغو تحریم‌ها، دو پیش نویس درباره تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف اروپایی ارائه کرده است.
پس از پایان مذاکرات در وین
باقری: ‌طرف‌های مقابل نیازمند مشورت با پایتخت‌ها بودند
  رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پایان هفتمین دور مذاکرات برای لغو تحریم ها در جمع خبرنگاران گفت: پس از مشورت ها به زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا می‌کند.
علی باقری گفت: در نشست کمیسیون مشترک امروز ارزیابی اجماعی از گفت‌گوها ارایه شد و این نکته تاکید شد که پیشنهادهای ایران درباره لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف های مقابل این احساس نیاز را داشتند برای ارایه پاسخ های مستدل و مستند و منطقی به پیشنهادهای ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند. وی افزود: بر این اساس این فرصت داده شد پس از مشورت به زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا کند.
* چین: مذاکرات وین اواسط هفته آینده ازسرگرفته خواهند شد
نماینده چین در مذاکرات وین به خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درخصوص برجام در اواسط هفته آینده ازسرگرفته خواهند شد. به گزارش رویترز، وانگ کوان، نماینده چین در مذاکرات وین از ازسرگیری مذاکرات وین بر سر احیای برجام در اواسط هفته آتی خبر داد. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهند یافت، گفت: در همین حوالی.
* مورا: چالش‌های اساسی باقی مانده
معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد. انریکه مورا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از مواضع دولت جدید ایران آگاه شده است عنوان کرد که هیات‌های ۱+۴ در گفت‌وگویی با هیات آمریکایی از چالش‌هایش پیش‌رو اطلاع یافته‌اند. مورا تاکید کرد که زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد.
 وی تاکید کرد که چالش‌هایی اساسی باقی مانده و زمان محدود است. انریکه مورا همچنین گفت که درخصوص پیشنهادهای ارائه داده شده توسط هیات‌های حاضر در وین اظهارنظر نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه