روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۷ شهريور - شماره 3980

معاون وزیر راه و شهرسازی:

توانایی ساخت سالیانه ۷‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد

 معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از توانمندی این سازمان برای ساخت هفت‌هزار کیلومتر راه روستایی در سال به شرط افزایش اعتبارات خبر داد.
داریوش امانی اظهار داشت: ٢٠٨ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ١١٣ هزار کیلومتر آسفالت است. وی گفت: برای روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار و تا مرز ۲۰ خانوار به ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه جدید نیاز است که جزو برنامه‌های اعلامی وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی هم بود و قرار شد ساخت سالیانه حدود هفت‌هزار کیلومتر راه برنامه‌ریزی شود که پیگیر بحث اعتبارات مورد نیاز آن هستیم.
امانی افزود: امسال اعتبارات خوبی مجلس شورای اسلامی مصوب و به استان‌ها ابلاغ کرده است که وضع موجود را بسیار سر و سامان خواهد داد. وی خاطرنشان‌کرد: برای ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه جدید روستایی به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستیم و پیش‌بینی می‌شود به محض تخصیص اعتبارات کار ساخت راه‌های روستایی آغاز شود.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه روستایی نیاز به ۱.۵میلیارد تومان اعتبار است، افزود: با بررسی‌های انجام شده اگر هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود پس از حدود چهار سال نزدیک به ۳۰ تا ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی جدید ساخته شود.
وی درباره محل تامین اعتبارات ساخت راه‌های روستایی نیز گفت: قرار است بخشی از محل اعتبارات استانی و بخش دیگر هم از محل اعتبارات ملی تامین شود که نیاز به پیگیری دارد و امیدواریم در دو ماه آینده بتوان با جهشی که در درآمدهای سازمان ایجاد می‌شود کار را شروع کرد. امانی همچنین درخصوص وضعیت راه‌های روستایی در کشور، بیان‌داشت: راه‌های روستایی کشور در چند سال اخیر با توجه به کمبود اعتبارات دچار فقر بوده است و در وضعیت متوسط رو به پایین است. وی ادامه‌داد: اگر بخواهیم وضعیت جاده‌های موجود را بهبود ببخشیم و بحث روکش آسفالت راه‌های روستایی را دنبال کنیم، باید به دنبال اعتبارات باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر با همین روند بحث جهش اعتبارات بخش روستایی را ادامه دهیم، پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده یک تحول اساسی در راه‌های روستایی هم از نظر کیفیت سرویس‌دهی و هم از نظر کمیت برخورداری کشور داشته باشیم.
وی افزود: در دو سال گذشته با اجرای «طرح ملی ابرار» منتظر بحث اعتبارات نماندیم و با ماشین‌آلات خودِ سازمان راهداری طرح اجرای زیرساخت‌های روستایی را آغاز کردیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه