روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

تاثیر روابط عمومی در اطلاع رسانی در شرایط کرونا

در سالیان اخیر مهارت، توانایی و دانش در جامعه روابط عمومی ارتقاء داشته است و این امر با مقید بودن تشکل‌های روابط عمومی در وظایفشان انجام شده است، حُسن تشکیل این نظام این است که متخصصان روابط عمومی، احراز صلاحیت می شوند و افراد متخصص در جایگاه کارشناسی و مدیریت روابط عمومی ها قرار می‌گیرند، پس می توان گفت: روابط عمومی وقتی قدرتمند است که تک صدایی ایجاد نشده و در واقع صدای همه افراد سازمان شنیده شود .
نیک می دانیم روابط عمومی دانش و مهارت درک دیگری است و همچنین به معنای ایجاد تعامل مثبت و دیدن نادیده‌های فردی و اجتماعی درون سازمان و پیرامون سازمان است.
امام علی (ع) می‌فرمایند: “خوب شنیدن را بیاموز آن‌گونه که خوب گفتن را می‌آموزی و سخن کسی را قطع نکن” چه بهتر روابط عمومی در خوب شنیدن و خوب گفتن فعالیت داشته باشد و به جای اینکه در روابط عمومی‌ها موقعیت‌ها تیتر شوند، محتوا تیتر شود.
از سویی دیگر، ساختار ویروس کووید-19 در واقع به عنوان عامل فشار برای تشدید دو فضایی شدن جهان بود و سهم فضای مجازی را به صورت خیره کننده‌ای افزایش داد چنانکه در استان همدان نزدیک به هزاران هزار نفر جمعیت شاغل  به سمت دورکاری رفتند.
“نگاه توزیع بدون تماس به عنوان یک روند جدید” از دیگر پیامدهای کووید-19 است و ویروس کرونا شرایطی را به وجود آورده که فاصله‌ها تبدیل به یک الزام اجتماعی شده و ارتباطات در فضای واقعی یا به تعبیری فضای فیزیکی طبیعی دچار اختلال و مشکل شده است.
با توجه به اینکه ویروس کرونا منجر به اختلال در نظام انسانی و اقتصادی شده است و از آنجا که صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان اقتصادی کشور نیز از عواقب ناشی از آن مستثنی نبوده چنانچه ث، می توان گفت: در بخش حمل و نقل مسافر عمومی بین شهری نیز دچار نقصان ظرفیت شدید گردیده است و در حال حاضر درصد ظرفیت مسافر و استفاده از ناوگان حمل و نفل مسافری کمتر انجام می پذیرد .
ضروریست روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها منطبق با رسالت خویش در جهت آگاه سازی و تقویت سطح فرهنگی مردم نسبت به کاهش سطح ارتباطات حضوریِ فردی و اجتماعی و تجمعات در مراکز عمومی و عدم انتشار مطالب چاپی و کاغذی آموزشی و بهداشتی و ... که از وظایف روتین روابط عمومی به شمار می‌روند، با ورود بیماری کرونا و روشهای خاص اطلاع رسانی از طریق شبکه های پیام رسان و فضای مجازی و اینترنتی روشهای نوین در این عرصه ایجاد نمود و منجر به تغییرات فاحشی در نحوه عملکرد روابط عمومی ها داشت.
می توان گفت: کرونا موازنه جهانی مجازی و جهان فیزیکی را به شرایط عدم تعادل رسانید و در بیماری کووید-19، ترافیک استفاده بیشتر مردم از اینترنت به میزان بسیار زیادی افزایش داشت.
با توجه به اینکه روابط عمومی ها یکی از منابع اصلی و رسمی تولید و انتشار اخبار و اطلاع رسانی دقیق، اصولی و قابل استناد بوده و با رصد و پایش اخبار جعلی، در لحظه روشنگری لازم را انجام داده و جامعه مخاطب را از انحراف افکار و تشویش اذهان از اخبار کذب منتشره در رسانه ها به سمت راه درست هدایت می کردند.
 در واقع روابط عمومی ها با بهره‌گیری از منابع موثق و معتبر و با دستیابی به دستورالعمل ها و آیین نامه های ابلاغی همه تلاش خود را صرف اطلاع رسانی دقیق و جامع در خصوص راههای پیشگیرانه و بهداشتی از بیماری کرونا که با بهره گیری از قالب‌های هنرمندانه، جذاب و تاثیرگذار بویژه تولید فیلم های کوتاه و انیمیشن ها، موشن گرافیها، اینفوگرافها و ... اطلاعات دقیق در خصوص راهکارهای مقابله فردی وجمعی با آن را برای مخاطبانشان در درون و برون سازمان تبیین و تشریح نمایند و با این اقدام سریع و مستمر از انتشار ویروس جلوگیری نموده و از تاثیر گذاری هر خبر جعلی در این خصوص جلوگیری کردند.
اگر بپذیریم که روابط عمومی ها در دوران کرونا باید بر موضوع «مسئولیت اجتماعی» بیشتر متمرکز شود، پس مسئولیت اجتماعی وظیفه ای است که سازمانها در قبال جامعه و کارکنان خود دارند و می تواند شامل: از در اختیار قرار دادن امکانات بهداشتی برای حفاظت از ویروس کرونا برای کارکنان گرفته تا حتی اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغات و برنامه ها برای کمک به مقابله با این ویروس که همگی جزئی از نمونه های مسئولیت اجتماعی سازمانی محسوب می شود. اگر از ویژگی های روابط عمومی نقش مهم در ایجاد باورپذیری و اعتماد سازی بین مخاطبان قلمداد کنیم، پس سازمانهایی که در دوران کرونا به دلایل وظایفی که عهده دارند از طریق انتشار اطلاعات درست و به موقع می توانند باورپذیری مخاطبانشان را نسبت به خود افزایش داده و در ایجاد فضای اطلاعاتی هوشمند برای مقابله با بحران کرونا تاثیر گذار باشند، باید قبول کنیم که اگر تکنولوژی ای به نام اینترنت، شبکه های پیام رسان، تلفنهای هوشمند و ... نبود بی شک جهان در تعطیلی طولانی فرو می رفت، اینجاست که می توان سخن وارن نیومن که ” اینترنت روابط عمومی است  ”  را بیشتر درک کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه