روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

انواع شدید کرونا در مبتلایان فشارخون

 معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر کرونا بر برنامه‌های کنترلی جهت پایش بیماران مبتلا به فشار خون، گفت: فشارخون بالا عامل مستعد شدن ابتلا به کووید۱۹ نیست؛ اما اگر فردی که فشارخون بالا دارد به کرونا مبتلا شود عوارض ناخوشایندتری را تجربه می‌کند.
دکتر علیرضا مهدوی با اشاره به شعار روز جهانی فشار خون بالا مبنی بر « راز عمری طولانی‌تر: اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن» درباره برنامه‌های کنترلی فشارخون بالا و تاثیر همه‌گیری کرونا بر این برنامه‌ها، گفت: متاسفانه در سال ۱۳۹۹ اکثر خدمات ما به دلیل بروز کرونا با مشکل مواجه شد. اواخر بهمن ۱۳۹۸ کرونا در ایران مشاهده شد و یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این بود که حضورشان در مراکز درمانی ممکن است سبب انتقال بیماری به آنها شود تا اینکه در سیستم بهداشتی برخی مراکز را مخصوص مراجعه مبتلایان به کرونا اعلام کردند. از طرف دیگر در ابتدا ما هم توصیه کردیم مردم تا حد امکان برای خدمات مراقبت بیماری‌های مزمن همچون فشارخون بالا، دیابت و... مراجعه نکنند و بتوانیم از راه دور اقدامات کنترلی انجام دهیم و پیگیر راه‌اندازی جدی نسخه نویسی الکترونیک بودیم.
وی با اشاره به کاهش ارائه خدمات در اوایل سال گذشته به دلیل کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی، اظهار کرد: با ماندگار شدن وجود پاندمی رفته رفته مراجعات مردم بیشتر شد، اما هنوز هم مانند گذشته و قبل از کرونا نشده است. از طرفی ثابت شد که مراقبت و کنترل نادرست فشارخون، قندخون و... می‌تواند سبب شود اگر فردی که به این بیماری‌های مزمن مبتلا است، کرونا هم بگیرد احتمالا انواع شدید بیماری را تجربه کند. کرونا بر مراقبت و شناسایی بیماران اثرگذار بود و راهکارهایی برای رفع این مشکل همچون ارائه خدمات تلفنی و... داشتیم.
وی با اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در سال ۱۳۹۸، بیان کرد: این بسیج ملی چند هدف را دنبال می‌کرد. اهداف ایجاد این بسیج ملی افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در باره فشار خون بالا، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین شده جهت اندازه‌گیری فشارخون و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون، کاهش مصرف نمک روزانه مردم به حداقل ۵۰ درصد با اطلاع‌رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی، کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا، رعایت و کنترل دقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذار بر این موضوع بود. این برنامه از ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با روز جهانی فشارخون آغاز شد و تا نیمه تیرماه ۱۳۹۸ ادامه داشت. با اتمام بسیج مقرر شد ۱۰۰ درصد کسانی که با فشارخون بالا شناسایی کردیم را تا آخر سال حداقل یکبار دیگر بررسی کنیم یا اگر بیمار قدیمی هستند در فواصل هر سه ماه یکبار توسط پزشک بررسی شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه