روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

مديرعامل اتحاديه گياهان دارويي:

خام‌فروشي ضربه بزرگي به صنعت گياهان دارويي مي‌زند

 مديرعامل اتحاديه گياهان دارويي گفت: يکي از صدمات جبران‌ناپذير در حوزه کشت گياهان دارويي، خام‌فروشي محصولات به ساير کشورها و عدم وجود صنايع فرآوري مناسب براي تکميل زنجيره ارزش اين گياهان است.
به گزارش کائنات به نقل از سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران (پات)، «ميثم مجيدي‌زاده» افزود: استفاده روزافزون از گياهان دارويي براي مصارف مختلف ازجمله داروسازي، طب سنتي، صنايع غذايي و نقش اين گياهان را در چرخه اقتصاد جهاني پررنگ‌تر کرده است. به‌همين دليل، تجارت و صادرات گياهان دارويي، يکي از مؤلفه‌هاي تعيين‌کننده براي حضور در بازارهاي جهاني است و در اين راستا نيز در کشورمان تلاش‌هاي زيادي براي رشد کشت اين گياهان انجام شده است.  
وي درباره سطح زيرکشت گياهان دارويي اظهارداشت: سطح زير کشت گياهان دارويي بر اساس آمار دفتر طرح ملي گياهان دارويي وزارت جهاد کشاورزي، در سال97 حدود  250 هزار هکتار بوده که در برنامه‌ريزي سال جاري، توسعه کشت به ميزان 25 هزار هکتار ديگر نيز در دستور کار قرار دارد؛ البته اين سطح مربوط به آن دسته از گياهان دارويي است که توسط بهره‌برداران به‌صورت زراعي توليد مي‌شود.
مديرعامل اتحاديه گياهان دارويي تصريح کرد: اگر بخواهيم اشاره‌اي به سطح زير کشت داشته باشيم، مي‌توانيم بگوييم حدود 57 درصد از سطح زير کشت گياهان دارويي به محصول زعفران، 11درصد به گل محمدي و 32درصد به ساير محصولات گياهان دارويي اختصاص دارد. مجيدي زاده گفت: طبق سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي، سطح زير کشت گياهان دارويي تا افق1404 بايد به 500 هزار هکتار برسد که اين سطح با توجه به پتانسيل‌هاي موجود در کشور، خيلي دور از ذهن نيست.
اکنون دو هزار و 200 گونه گياهان دارويي در کشور مغفول واقع شده اند که تنها سه گياه دارويي زعفران، گل محمدي و زيره سبز مورد توجه قرار دارند که سالانه ارز آوري خوبي از اين محل براي کشور دارد.

معاون وزير راه:
پرونده مسکن مهر تا مرداد 1400 بسته مي شود
 قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر گفت: پروژه‌هاي مسکن مهر بلامعارض تا پايان دولت به اتمام مي‌رسد و تنها 26 هزار واحد بلامعارض باقي مانده است.
به گزارش کائنات به نقل از سازمان ملي زمين و مسکن، احمد اصغري مهرآبادي در نشست پيگيري اتمام و تحويل پروژه‌هاي مسکن مهر گفت: در شهرهاي با جمعيت بيش از 25 هزار نفر از مجموع يک ميليون و 189 هزار واحد مسکن مهر يک ميليون و 88 هزار واحد به متقاضيان تحويل داده شده و تنها 26 هزار واحد بلامعارض باقي مانده است. قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر با بيان اين نکته که از آغاز ساخت واحدهاي مسکن مهر چندين زيرمجموعه از وزارت راه و شهرسازي متولي ساخت مساکن مهر در کشور بوده‌اند افزود: در شهرهاي با جمعيت بالاي 25 هزار نفر سازمان ملي زمين و مسکن، در شهرهاي با جمعيت زير 25 هزار نفر بنياد مسکن انقلاب اسلامي و در شهرهاي جديد شرکت عمران شهرهاي جديد مسئول ساخت و اتمام طرح مسکن مهر هستند. معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص شرايط اين واحدهاي باقيمانده هم گفت: اين واحدها عموماً در مراحل پاياني کار هستند و تنها مواردي مثل نازک کاري و محوطه سازي آنها باقي مانده که اين موارد هم تا پايان کار دولت دوازدهم به اتمام خواهد رسيد.
گفتني است طي هفته گذشته تمامي ادارات کل راه و شهرسازي در نشست‌هاي جداگانه گزارشي از روند اتمام پروژه‌هاي مسکن مهر را به اطلاع مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن و قائم مقام وزير در طرح مسکن مهر رساندند.
خاطرنشان مي‌شود دولت دوازدهم 12 مرداد 1400 به کار خود خاتمه مي‌دهد.

روند نزولي قيمت تخم مرغ ادامه دارد
 رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: با شرايط فعلي توليد تخم مرغ ، حداکثر تا دوماه آينده دچار چالش شديد در اين حوزه خواهيم شد .
ناصر نبي پور ميانگين قيمت هر کيلوگرم تخم مرغ را درب مرغداري بين 10 هزار و 200 تومان تا 10 هزار و 300 تومان اعلام کرد و گفت: در دو ماه اخير قيمت تخم مرغ روند نزولي شديد داشته و هم اکنون به 4 هزار تومان زير نرخ مصوب رسيده است.
وي با اشاره به اينکه شرکت پشتيباني امور دام در چنين شرايطي بايد به بازار ورود و تخم مرغ مازاد را جمع آوري کند، افزود: پيگيري‌هاي ما در اين زمينه منجر به نتيجه نشده است. اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اينکه وقتي شرايط بازار بحراني شود، مسئولان توليدکنندگان را مقصر قلمداد مي‌کنند، گفت: توليدکننده اگر در تعيين قيمت نقش داشت در حال حاضر تخم مرغ را کيلويي 10 هزار تومان نمي‌فروخت.
نبي پور اضافه کرد: ما به مسئولان پيشنهاد داديم که به تشکل‌ها اجازه ذخيره سازي 10 هزار تن تخم مرغ را بدهند تا در زمان کمبود بتوانيم از اين ذخاير استفاده کنيم و دولت در ازاي اين ذخيره سازي به مرغداران نهاده بدهد.
وي با بيان اينکه قيمت تمام شده توليد تخم مرغ در شرايط کنوني حدود 17 تا 18 هزار تومان است، افزود: اين زيان منجر مي‌شود مرغداران مرغ‌هاي خود را به کشتارگاه بفرستند و حداکثر تا دوماه آينده با بحران شديد در بازار تخم مرغ مواجه خواهيم شد.

ترخيص فوري 1200 راس دام وارداتي از فرانسه
 طبق اعلام مسئولان گمرک ايران با وجود عدم صدور کد رهگيري بانک، 1200 راس دام زنده که از فرانسه به گمرک رسيده بود با توجه به ثبت سفارش انجام شده و جهت ممانعت از تلفات ، فورا ترخيص شده است.
مهرداد جمال ارونقي- معاون فني گمرک ايران- با اعلام اين خبر به ايسنا گفت که اين 1200 راس دام سبک که دو شب گذشته در چند دستگاه تريلر حمل و به گمرک آستارا آمده بود ثبت سفارش و ساير مدارک و مجوزهاي واردات را داشت ، اما کد رهگيري بانک جهت تامين ارز براي آن صادر نشده بود.
وي افزود: با وجود الزامي که براي صدور کد رهگيري بانک جهت ترخيص کالا وجود دارد، با توجه به اينکه اين دام ها زنده بودند و احتمال تلفات وجود داشت گمرک نسبت به ترخيص فوري آن اقدام کرده است.
اين در حالي است مدتي پيش سه راس گورخر توسط باغ وحش صفادشت به گمرک بازرگان وارد شد اما حتي ثبت سفارش معتبر به عنوان مجوز  واردات از سوي وزارت صمت را نداشت و يا کد رهگيري بانک جهت تامين ارز براي آن صادر نشده بود و امکان ترخيص فراهم نبود ولي بعد از هماهنگي هاي صورت گرفته بين دستگاه هاي مربوطه ترخيص شدند ولي بعد از آن يک راس تلف شد.

سرپرست معاونت امور معادن وزارت صنعت:
6 هزار محدوده و معدن غيرفعال در کشور آزادسازي مي‌شود
 سرپرست معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در آيين رونمايي از طرح آزادسازي 6هزار محدوده و معدن غيرفعال کشور، از اجراي اين طرح طي يک فرايند دو مرحله‌اي خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اسدالله کشاورز» در اين مراسم که با حضور وزير صنعت برگزار شد، افزود: در سالي که به تدبير رهبر معظم انقلاب به «توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها» نامگذاري شده، معادن و محدوده‌هاي حبس شده، غيرفعال و راکد شناسايي شد. وي ادامه‌داد: اين محدوده‌ها و معادن در قالب بسته‌هاي سرمايه‌گذاري براي مزايده عمومي در اختيار افراد داراي اهليت و صلاحيت قرار خواهد گرفت.
انجام فرآيند واگذاري به صورت الکترونيکي
سرپرست معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت گفت: فرآيند واگذاري کاملا الکترونيکي و بدون حضور مراجعان و متقاضيان واگذاري در سطح کشور انجام مي‌شود که اين سياست وزارت صنعت در راستاي سهولت انجام فرايندها و مزايده‌هاست. وي درباره اين محدوده ها و معادن بيان‌داشت: محدوده‌ها و معادني که واگذار مي‌شوند فاقد معارض دولتي و مردمي و بدون هيچگونه تعارض هستند و برندگان به سهولت مي‌توانند کار خود را در راستاي فعال‌سازي به پيش ببرند.
انجام واگذاري طي فرايند دو مرحله اي در فاصله 15 روزه
وي در خصوص فرآيندهاي انجام اين کار، ادامه‌داد: واگذاري، طي دو فرايند در فاصله 15 روزه انجام مي شود که در مرحله نخست 16 استان دسته‌بندي شده است.
سرپرست معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت افزود: از 31 ارديبهشت تا 13 خرداد گروه نخست مي‌توانند نسبت به مراجعه به سايت و ثبت‌نام اقدام کنند و در بازه زماني 13 خرداد تا 27 خرداد نيز گروه دوم (16 استان ديگر) مي‌توانند اين اقدام را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه