روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

مديرعامل شرکت دخانيات ايران-

70 درصد از بازار 40 هزار ميلياردي دخانيات در اختيار خارجي‌ها

 مديرعامل شرکت دخانيات ايران از برنامه‌ريزي براي توليد محصولات سلامت محور با همکاري يک شرکت اروپايي خبر داد و گفت که در حال حاضر 70 درصد از بازار دخانيات در اختيار دو شرکت خارجي است و سهم شرکت دخانيات تنها پنج درصد است. موضوعي که علت آن را نه تغيير ذائقه مردم بلکه سياستگذاري‌هاي اشتباه مي‌داند.
سياوش افضلي در نشستي خبري گفت: ارزش بازار دخانيات در کشور حدود 40 هزار ميليارد تومان است که از اين ميزان سهم شرکت دخانيات، فقط 5 درصد است. 70 درصد بازار دخانيات کشور در اختيار يک شرکت ژاپني و يک شرکت آمريکايي- انگليسي است.
به گفته وي اين دو شرکت از سال 1382 در کشور مجوز فعاليت دارند و از سال 1390 تعرفه حق العمل مربوط به استفاده از زيرساخت‌هاي شرکت دخانيات را نيز پرداخت نمي‌کنند و تنها عوارض و مالياتشان چند در صد از شرکت دخانيات بيشتر است. اين درحالي است که در گذشته اين شرکت‌ها براي سود بردن از بازار ايران بايد تعرفه‌اي اضافي پرداخت مي‌کردند. همچنين شرکت ها در گذشته متعهد بودند به کشاورزان کمک کنند و هر 4 سال يکبار ماشين آلات خود را به شرکت دخانيات واگذار کنند که همه آنها لغو شده است.
رشد 50 درصدي توليد سيگار داخلي
افضلي با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پي خصوصي‌سازي شرکت دخانيات از جمله کاهش اشتغال و درآمد دولت، تصريح کرد: دهه گذشته اين شرکت شرايط خوبي نداشته، اما اکنون احيا شده و در سال 1399 ميزان توليد، 50 درصد و فروش از نظر مقدار 23 درصد و از نظر سهم بازار 70 درصد رشد داشته است. هر چند همچنان به لحاظ مقداري فقط 14 درصد بازار و به لحاظ ارزشي فقط 5 درصد بازار را در اختيار دارد.
وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره تاثير ذائقه مردم بر کاهش تقاضاي محصولات اين شرکت نيز گفت: تغيير تقاضاي مردم فقط 5 تا 10 درصد بر کاهش بازار شرکت دخانيات تاثير داشته و علت اصلي شرايط سال‌هاي اخير از جمله خصوصي سازي و تغيير نحوه فعاليت شرکت خارجي بوده است. چرا که هدف ما همچنان بخشي از بازار است که محصولات کلاس سي و دي مصرف مي‌کنند. براي مثال در گذشته شرکت‌هاي خارجي فقط مجاز به توليد محصولات کلاس اي و بي بودند.
وي با بيان اينکه شرکت دخانيات حدود 6000 نفر در بخش توليد و 6000 نفر در بخش کشاورزي ايجاد اشتغال کرده و ظرفيت توليد حدود 50 درصد سهم بازار را دارد، گفت: با اين حال شرکت‌هاي خارجي به راحتي مانند قطعات سي کي دي، مواد اوليه و توتون را وارد مي‌کنند و سهم بازار را در اختيار دارند. در چنين شرايطي توليدکننده داخلي قادر به رقابت با آنها نيست.
به گفته مديرعامل شرکت دخانيات ايران مصرف کشور در سال 75 ميليارد نخ سيگار است که سال گذشته 55 ميليارد نخ در کشور توليد و بيست ميليارد نخ نيز به صورت قاچاق وارد شده است. از ميزان 55 ميليارد توليد داخل، 9 ميليارد نخ مربوط به شرکت دخانيات بوده است. اما ظرفيت توليد شرکت 25 تا 30 ميليارد نخ سيگار در سال است.
افضلي درباره تحقيق و تفحص از شرکت دخانيات نيز گفت: بهتر است اين تحقيق و تفحص از صنعت دخانيات باشد چراکه مي‌تواند به شفافيت در اين صنعت کمک کند.
توليد کالاي سلامت محور در دستور کار
مديرعامل شرکت دخانيات همچنين خبر داد که شرکت دخانيات در حال حرکت به سمت توليد محصولات سلامت محور با همکاري يک شرکت اروپايي است و همچنين استفاده از فيلترهاي توسعه يافته است و در سال 1400 براي حضور در بازارهاي خارجي برنامه ريزي کرده است.
او همچنين با اشاره به کاهش صادرات توتون و تنباکو در سال‌هاي اخير گفت: شرکت دخانيات ايران براي صادرات در سال جاري برنامه‌ريزي کرده و تاکنون در پنج مرحله 10 تن توتون صادر شده است. اما صادرات سيگار به دليل تعرفه بالاي واردات در کشورهاي ديگر و کلاس توليدي ايران صرفه اقتصادي ندارد، اما برنامه‌هايي براي صادرات به کشورهاي منطقه بعد از تامين بازار داخل وجود دارد. صادرات تنباکوي زرد طلايي نيز يکي از کالاهاي صادراتي و پرطرفدار اين شرکت است که صادرات آن به زودي از سر گرفته خواهد شد.
نابساماني لبنان از عوامل کاهش صادرات ايران
افضلي در ادامه با بيان اينکه تحريم‌ها تأمين مواد اوليه را براي شرکت دخانيات دشوار کرده اما هيچ تاثيري بر فعاليت شرکت هاي خارجي نداشته، درباره دلايل کاهش صادرات، تصريح کرد: از جمله دلايل کاهش صادرات، مشکلات جانبي شرکت‌ها و مشکلات حقوقي و قضايي با برخي صادرکنندگان بوده است. از طرف ديگر با توجه به اينکه 90 درصد صادرات تنباکو به لبنان و 10 درصد به سوريه بوده، اتفاقات سال هاي اخير در لبنان تاثير زيادي بر کاهش صادرات داشته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه