روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 3900

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها:

بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند

 رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران با بیان این‌که اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات شوراها ۱۶ خردادماه اعلام می‌شود، گفت:ه بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی در کل کشور به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند.
احمد نادری در نشست خبری در تبیین روند بررسی صلاحیت‌ها از هیات اجرایی تا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار کرد: در استان تهران ۵۹۳۷ نفر در ۱۶ شهرستان و ۴۸ شهر ثبت نام کرده‌اند این آمار غیر از ثبت نام شدگان در بخش‌ها و روستاها است.
وی ادامه داد: در مرحله اول بررسی‌ها یعنی هیات‌های اجرایی ۵۰۸ نفر ردصلاحیت شدند. هیات‌های اجرایی منتسب به دولت هستند و سازوکار آن را وزارت کشور و فرمانداری‌ها تایید می‌کند. در هیات‌های نظارت شهرستان‌ استان تهران نیز ۱۰۴۰ نفر ردصلاحیت شدند یعنی در مجموع تعداد رد صلاحیت شدگان توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت شهرستان ۱۵۴۸ نفر در تهران بوده‌اند از این تعداد ۱۲۸۰ نفر شکایات خود را به هیات عالی استان تهران اعلام کردند. منتها هیات عالی استان تهران تصمیم گرفت که به کل شکایات یعنی ۱۵۴۸ نفر رسیدگی کند. نادری ادامه داد: در مهلت ۱۰ روزه، هیات عالی استان تهران پرونده ۱۵۴۸ ردصلاحیت شده را بررسی کرد حتی برخی از پرونده‌ها سه بار خوانش شد تا حقی از کسی ضایع نشود ما سه شیفت کار کردیم از ۱۵۴۸ پرونده در هیات عالی استان تهران ۴۲۵ نفر به گردونه رقابت‌ها بازگشتند و ۱۱۲۳ نفر صلاحیت‌شان احراز نشد. رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران درباره‌ی شهر تهران گفت: از ۲۶۰۰ داوطلب، ۱۵۳ نفر در هیات اجرایی و ۳۲۹ نفر در هیات نظارت ردصلاحیت شدند یعنی در شهر تهران در مجموع ۴۸۱ نفر صلاحیت‌شان تایید نشد. بعد از طرح شکایت، هیات عالی استان تهران همه ۴۸۱ پرونده را بررسی کرد و از این تعداد ۲۰۰ نفر تایید شده و به گردونه انتخابات بازگشتند و ۲۸۱ نفر در شهر تهران رد شدند. نادری با تاکید بر این‌که حدود ۹۰ درصد داوطلبان شهر تهران تایید صلاحیت شدند، اظهار کرد: ما از دولتی‌هابه دلیل ارائه‌ی آمار غلط گلایه‌مند هستیم که گفتند که ۸۰ درصد در شهر تهران ردصلاحیت شده‌اند. صحبت‌هایی که توسط جریانات مختلف مشخصا جریانات خارجی مورد سوء‌استفاده قرار گرفت. وی ادامه داد: البته قانون‌گذار مرحله‌ی سومی را برای بررسی صلاحیت ها قرار داده که آن هیات مرکزی نظارت است یعنی داوطلبانی که فکر می‌کنند در روند بررسی صلاحیت آنها اشتباهی صورت گرفته می‌توانند شکایات خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کنند این مهلت از روز گذشته تا چهار روز ادامه دارد که شکایات ثبت شود. نادری در توضیح پروسه تایید صلاحیت‌ها هم گفت: هیات‌های نظارت براساس استعلام از مراجع چهارگانه و سایر دستگاه‌های نظارتی به بررسی صلاحیت‌ها پرداخته است پس تنها ملاک مراجع چهارگانه نبوده و سایر مراجع ذیصلاح همچون سازمان بازرسی و سازمان‌های دیگر با کارکردهای نظارتی ملاک عمل بوده است. وی در توضیح علت ردصلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها گفت: اکثر ردصلاحیت‌ها به خاطر مسائل مالی و اقتصادی بوده است مشکل جدی در این دوره شوراها این بود که بحث زیادی از آنها به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شده‌اند شوراها عملکرد مالی خوبی نداشتند لذا در کل کشور بخش زیادی از اعضای شوراها به خاطر مسائل مالی ردصلاحیت شدند که این نشان دهنده ضعف‌های جدی در قانون نظارتی و تایید صلاحیت‌ها است، ما را متهم می‌کردند که خیلی سفت و سخت صلاحیت‌ها را بررسی کردیم، ما طبق قانون عمل کردیم و عمل به قانون برای ما اولویت داشت.

ولایتی در گفت‌وگو با هنیه:
ان‌شاءالله به زودی پیروزی به دست خواهد آمد
 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه تماس های خود با رهبران مقاومت فلسطین،  با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تلفنی گفت‌وگو کرد.
علی‌اکبر ولایتی  با تبریک پیروزی ها و موفقیت های فرزندان غیور ملت فلسطین و حماس به عنوان یکی از نیروهای مهم و تاثیرگذار در جهاد ارزشمند و تعیین کننده فلسطین و همچنین تسلیت شهادت جمعی از مردم مظلوم و از جمله زنان و کودکان فلسطینی گفت: مردم شریف فلسطین بیش از ربع قرن در برابر جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کرده اند، با این جنایتکاران جنگیده اند و شهید داده اند  و نشان دادند که پرچمدار بیداری اسلامی هستند و امام خمینی(ره) هم سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار تلاش برای رهایی ملت ایران، برای رهایی فلسطین نیز تلاش نمودند و جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام فرمودند. ولایتی در ادامه تاکید کرد: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) نیز با همان صلابت و جدیت این راه را ادامه داده‌اند و همواره بر حمایت همه جانبه از مردم فلسطین به عنوان مهمترین مسئله جهان اسلام تاکید فرمودند و جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته در این صراط مستقیم الهی لحظه‌ای به خود تردید راه نداده و به حمایت های خویش از فلسطین ادامه داده است.  وی تاکید کرد: ان شاء الله به زودی پیروزی به دست خواهد آمد و شما مصداق بارز جهاد در عصر حاضر هستید و مردم شریف فلسطین نشان داده اند با پرچمداری شما همواره پیشتاز حرکت آزادی بخش در جهان اسلام هستند.ولایتی با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی، شهید راه قدس که جان خود را در این راه نثار کرد و خدمات بزرگی به برادران فلسطینی ارائه نمود، به روح پاک شهدای گرانقدر مقاومت و همه شهیدان ادای احترام کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه