روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 3899

زنان بدون مردان

 فاطمه البرزی- زنان از قابلیت ها و امکاناتی که برای کاهش فقر لازم است، محرومند. نگرانی از پیوستن جمعی از زنان به گروه «فقیرترین فقرا» سبب طرح رویکردهای متفاوتی از جمله «توانمند سازی زنان» شده است. تحقق فرآیند توانمندسازی برای زنان فقیر نیازمند تحول در تمام نهادهایی است که آن ها را از کسب قابلیت ها محروم نموده و در معرض خطر فقر، نه تنها فقر درآمدی، قرار داده است.
در جوامعی مانند جامعه ایران، معمولا مردان نان آور خانواده بوده و زنان به کار خانه داری مشغول هستند. اما عرف جامعه ایرانی و سنت دینی ما با اشتغال زنان در بیرون از خانه مخالفت چندانی ندارد و لذا زنان می توانند خارج از منزل نیز به کار پرداخته و مسوولیت نان آوری خانواده را بر عهده گیرند. آنچه موجب می شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مساله اجتماعی شناخته شود، مشکلات و موانعی است که در دنیای بیرون بر سر راه سرپرستی زنان به وجود آمده و باعث می شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب پذیر شناخته شوند.
در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌ سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد.
امروزه در کنار معضلات اجتماعی و جهانی، قشر جدیدی از خانواده‌ ها شکل گرفته که تحت سرپرستی زنانی است که به آن‌ ها «زنان سرپرست خانوار» می‎گویند. به گزارش مجله دلتا این زنان به‌ دلیل مسئولیت اداره خود، فرزندان و گاه پدر و مادر و سایر اعضای خانواده در وضعیت دشواری به سر می‌برند. نهادهای حمایتی اجتماعی، از قبیل کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی دیگر همچون تأمین اجتماعی درصدد تأمین نیازهای این زنان و فرزندان آن‌ ها هستند. بیکاری یکی از بزرگترین معضلات این افراد است و زمینه شکل‌ گیری بسیاری از صدمات و آسیب‌ های اجتماعی را فراهم می‌کند.
زنان سرپرست خانوار شرایط و خصوصیاتی دارند که در زیر توضیح داده شده است؛۱. همسر زن فوت کرده و او دیگر ازدواج نکرده است.۲.از همسر خود طلاق گرفته و در حال حاضر سرپرستی ندارد.۳.مدتی است به علت اختلاف با همسرش جدا از او زندگی می‌کند ولی طلاق نگرفته است.4.زنی که همسرش در زندان به سر می‌برد.۵.شوهر وی از کار افتاده است.۶.هرگز ازدواج نکرده است و به تنهایی زندگی می‌کند.۷.گاهی زنانی که همسران آن ها برای پیدا کردن کار مدتی طولانی به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند نیز جزء زنان سرپرست خانوار محسوب مى‌شوند.
در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌ سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد. در زیر به این موارد اشاره شده است.
1 – حمایت های مالی شامل تهیه وسایل و امکانات خودکفایی یا مقرری نقدی و غیر نقدی به صورت نوبتی یا مستمر.2 – حمایت های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی نظیر خدمات آموزشی و تحصیلی، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد ‌اشتغال، خدمات مشاوره‌ ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده.3 – نگهداری روزانه یا شبانه‌ روزی کودکان و زنان سالمند بی‌ سرپرست در واحدهای بهزیستی یا واگذاری سرپرستی و نگهداری این گونه کودکان و‌ زنان به افراد واجد شرایط.
‌لازم به ذکر است که کلیه مشمولان واجد شرایط که از سلامتی جسمی و روانی برخوردارند به تشخیص مددکاران ذیربط، برای شرکت در دوره ‌های آموزش‌ حرفه ‌ای و کاریابی معرفی می‌شوند. ‌بر اساس قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست، در صورت وجود شرایطی مقرری مشمولان قطع خواهد شد. این موارد عبارتند از :1 – در صورت ازدواج، رجوع یا تحت تکفل قرار گرفتن.2 – یافتن تمکن مالی.3 – خودداری از شرکت در دوره‌ های آموزشی (‌تحصیلی) و آموزش بدون عذر موجه.4 – خودداری و امتناع از قبول شغل مناسب پیشنهادی.
در صورت محکومیت کیفری که منجر به بازداشت و زندان شود، مقرری مربوط در مدت محکومیت قطع خواهد شد.
افزایش 3 درصدی دانش آموزان با وزن طبیعی
 معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قالب طرح کوچ، دو مرتبه سنجش انجام شد گفت: شمار دانش آموزان در گروه با وزن طبیعی، ۳.۰۱ درصد افزایش یافته و تعداد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر که در سنجش اولیه ۶ درصد بود کاهش یافته و به ۵.۳۹ درصد رسیده است.
مهرزاد حمیدی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با بیان اینکه نگاه ما همگانی و عمومی بودن خدمات حوزه تربیت بدنی و سلامت است اظهار کرد: نظام یکپارچه و کار تیمی سراسری را در گستره نظام تعلیم و تربیت حائز اهمیت می‌دانیم. امروز ۴۰ هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت آماده اجرای طرح های تربیت بدنی و سلامت در سطح کشور هستند.
وی افزود: ارتقای جایگاه تربیت بدنی و سلامت در نظام آموزش و پرورش، ارتقای منزلت مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی در مدارس کشور ، توسعه مشارکت خانواده ها در برنامه ها و پی ریزی نهضت داوطلبی از جمله سیاست های ما در این حوزه بوده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش آمارها و نتایج طرح کوچ را اعلام کرد و گفت: در قالب طرح کوچ، دو مرتبه سنجش انجام شد. در سنجش اولیه و سنجش ثانویه طرح کوچ در مجموع ۲۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۷ مرتبه، بی ام آی دانش آموزان سنجش شده است که ۱۳ میلیون ۲۹۰ هزار و ۷۲۰ نفر در سنجش اولیه و ۱۱ هزار و ۸۶۴ هزار نفر در سنجش ثانویه اندازه گیری شده اند.
حمیدی ادامه داد: امروز ما گزارش استان ها، مناطق و مدارس را به تفکیک داریم و کتابی که امروز رونمایی می شود حاوی همین جزئیات است. اطلاعاتی که در سنجش اولیه و ثانویه جمع آوری شده نشان می دهد که تا حدودی به اهداف این طرح دست یافته ایم. شمار دانش آموزان در گروه با وزن طبیعی، ۳.۰۱ درصد افزایش یافته و در واقع تعداد دانش آموزان دارای وزن طبیعی در سنجش اولیه از ۶۳.۹ به ۶۶.۹۱ درصد در سنجش ثانویه رسیده است. همچنین تعداد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر که در سنجش اولیه ۶ درصد بود کاهش یافته و به ۵.۳۹ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه توانستیم هم در بخش دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن هم در بخش دانش آموزان با وزن طبیعی و هم در گروه لاغرها نتایج خوبی بگیریم گفت: مراکز بهداشت وزارت بهداشت برای مشاوره کمک های ارزشمندی داشتند و در مقایسه سنجش اولیه و ثانویه یک نکته وجود داشت. در گروه «وزن طبیعی»، دختران ۸.۲۰ درصد وزنشان از پسران طبیعی تر است، این در حالی است که سفره آنها با پسران یکی است ولی تحرکشان کمتر است. در بررسی های میدانی به این نتیجه رسیدیم که یا مادران بیشتر مراقب تغذیه دخترانشان هستند و یا اینکه ممکن است با خوردن هراسی وزنشان را کنترل کنند که در این صورت هشداری برای آینده در زمینه فرزندآوری وجود دارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به وضعیت استان ها در طرح کوچ اشاره کرد و گفت: استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین آمار دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر را دارند. این آمار در سنجش ثانویه هم تکرار می شود که نشان  می دهد این استان ها به علت محرومیت در این گروه قرار می گیرند.

دریافت وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع
 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هرگونه مشارکت برای تامین هزینه مدارس داوطلبانه است و به هیچ وجه اجباری نیست گفت: دانش آموزان مدارس دولتی مجبور نیستند مبلغی برای ثبت نام بپردازند و فقط هزینه بیمه حوادث و کتاب را می پردازند.
رضوان حکیم زاده با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت نام مدارس اظهار کرد: بر اساس آیین نامه تنظیمی، مدارس دولتی و غیردولتی هرکدام براساس ضوابط خود اقدام به ثبت نام دانش آموزان می کنند. وی افزود: هرگونه مشارکت برای تامین هزینه مدارس داوطلبانه است و به هیچ وجه اجباری نیست. بنابراین دانش آموزان مدارس دولتی مجبور نیستند مبلغی برای ثبت نام بپردازند و فقط هزینه بیمه حوادث و کتاب را می پردازند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت داوطلبانه خانواده ها، بعد از سال تحصیلی امکان پذیر است گفت: مدارس خاص دولتی هم همینگونه است و دانش آموزان باید بر اساس نتایج آزمون ها ثبت نام شوند و بتوانند بعد از شروع سال تحصیلی پرداخت هایی که برعهده شان است را انجام دهند. حکیم زاده افزود: مطابق مصوبات شورای نظارت مرکزی مدارس غیردولتی، این مدارس نیز موظف هستند شهریه اصلی را در معرض دید خانواده ها قرار دهند و می توانند هزینه ثبت نام را از دانش آموزان بر اساس دستورالعمل دریافت کنند. ثبت نام مدارس برای سال جدید به جز پایه یکم ابتدایی، به صورت غیر حضوری و الکترونیکی در سامانه پادا به نشانی http://pada.medu.ir انجام خواهد شد و زمان ثبت نام دوره های مختلف تحصیلی بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه در سامانه سیدا اعلام خواهد شد.
ثبت نام میان پایه ها به صورت خودکار انجام می شود و دانش آموز در پایه بالاتر در همان مدرسه ثبت نام می گردد و نیازی به مراجعه دانش آموز یا اولیای آنها به مدرسه نیست.
براساس دستورالعملل ابلاغی وزیر آموزش و پرورش، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و با توجه به رایگان بودن ثبت نام و عدم اجبار در بحث مشارکت های مردمی دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب های درسی) در زمان ثبت نام مجاز نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه