اقتصاد
وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام خطوط متروی برون شهری با سرمایه گذاری داخلی وزارت راه و شهرسازی از منابع شرکت شهرهای جدید احداث میشود. بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه آیین افتتاح ایستگاههای اقدسیه و مرزداران متروی تهران در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری تهران و شرکت مترو توانستند آخرین حلقه خط ۳ مترو که ایستگاه اقدسیه است را به بهرهبرداری رسانده و این خط را تکمیل کنند. وی با بیان اینکه خطوط مترو هم در داخل شهر تهران و هم در حومه یکی از نیازهای مبرم مردم است به احداث متروی برون شهری اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی خط مترو به سمت هشتگرد را احداث کرده است اما قطارها با فاصله زمانی زیاد در این خط حرکت میکنند. سیگنالینگ این خط تمام شده و به زودی افتتاح میشود بنابراین ان شاءالله شهرداری و شرکت مترو زمان حرکت این مسیر را به حداقل نیم ساعت برسانند که مردم عزیز هشتگرد بتوانند از ظرفیت مترو به شکل مطلوب بهرهمند شوند. اسلامی ادامه داد: با آقای حناچی تفاهمنامهای امضا کردهایم که با یک کار مشترک و فوری خط متروی پرند را تکمیل کنیم تا علاوه بر قطار حومهای که روزانه ۱۳ تا ۱۴ رام به پرند اعزام دارد، بتوانیم با تکمیل و بهرهبرداری از متروی پرند مردم عزیز پرند را نیز از نعمت مترو بهرهمند کنیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام خطوط متروی برون شهری با سرمایه گذاری داخلی وزارت راه و شهرسازی از منابع شرکت شهرهای جدید احداث میشود، به متروی پردیس نیز اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه اولیه احداث متروی پردیس نیز به امضا رسیده و طراحیهای مقدماتی این خط انجام شده است. هماهنگی با سازمان محیط زیست در دست اقدام است که بتوانیم مسیر را نهایی کنیم و خط بدون معارض باشد. عملیات اجرایی پس از نهایی شدن پیمان به زودی آغاز خواهد شد. وی افزود: طبق تفاهمنامه و قرارداد اولیه قرار است متروی پردیس ۴۸ ماهه احداث شود. هماهنگی وزارت راه با محیط زیست برای آغاز ساخت مترو پردیس در حالی قراربود کلنگ مترو پردیس ۲۰ اسفند سال گذشته به زمین زده شود که وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال هماهنگی با محیط زیست برای آغاز ساخت مترو پردیس هستیم. محمد اسلامی از امضای تفاهمنامه با شهرداری تهران تکمیل فوری مترو پرند خبر داده و گفته است: تمام خطوط مترو برون شهری با سرمایه گذاری داخلی وزارت راه و شهرسازی از منابع شرکت شهرهای جدید احداث میشود. وی ادامه داد: تفاهمنامه اولیه احداث مترو پردیس نیز به امضا رسیده و طراحیهای مقدماتی این خط انجام شده است. هماهنگی با سازمان محیط زیست در دست اقدام است که بتوانیم مسیر را نهایی کنیم و خط بدون معارض باشد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عملیات اجرایی پس از نهایی شدن پیمان به زودی آغاز خواهد شد. طبق تفاهمنامه و قرارداد اولیه، قرار است مترو پردیس 48 ماهه ساخته شود. قرار بود کلنگ اجرایی مترو پردیس 20 اسفندماه سال گذشته به زمین زده شود؛ مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس 11 اسفندماه سال گذشته در اینباره گفته بود: ساخت مترو پردیس یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر بوده است، این 20 اسفند امسال (سال 99) کلنگزنی خواهد شد و کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است. وی وی با بیان اینکه طول مترو پردیس حدود 25 کیلومتر است، افزود: با ساخت مترو پردیس طی 4 سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به 17 دقیقه کاهش مییابد. وی بیان کرد: بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه 25 کیلومتری از زیر زمین عبور می کند به غیر از 700 متر آن که پل است. این 700 متر بالای شهر جاجرود است که از طریق پل قطار مترو از روی آن عبور خواهد کرد. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: مترو پردیس برای استانهای مازندران و گلستان نیز تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث می شود تا مردم ماشین های خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کنند و از مترو سراسری تهران استفاده کنند. هدایت تصریح کرد: با بهره برداری از مترو پردیس از حجم ورودی خودروهای استان های گلستان مازندران و شهرهای شمال شرقی به تهران کاسته شده و خیلی از سفرهای غیرضروری را حذف می کند. وی اضافه کرد: اخذ مجوزهای مربوطه برای ساخت مترو پردیس از سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.