کاهش 37 درصدی میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقهای تهران گفت: ما همچنان شاهد کاهش ۳۷ درصدی میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران هستیم.
محمد شهریاری مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقهای تهران گفت: در حال حاضر حجم ذخیره سدهای تامین کننده آب شرب تهران ۸۰۴ میلیون متر مکعب است که این حجم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته ۹۷۳ میلیون متر مکعب بود، تقریبا ۱۶۹ میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آب سدهای تهران را شاهد هستیم.
او ادامه داد: از ابتدای سال آبی بالغ بر ۲۷۴ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده که این میزان بارندگی در سال آبی گذشته ۴۳۵ میلی متر بوده است.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقهای تهران اضافه کرد: همچنان بالغ بر بارشهایی که اخیرا اتفاق افتاده است ما همچنان شاهد کاهش ۳۷ درصدی میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران و حوزه عملکرد سدهای ۵ گانه تهران هستیم. تمامی این موضوعات باعث شده که با توجه به کاهش چشمگیر بیش از اندازه بودجه برفی سدها ما روند کاهشی خیلی محسوس و چشمگیری را در حوزه سدهایمان شاهد باشیم.
شهریاری تصریح کرد: میزان ورودی از اول اردیبهشت ماه تقریبا ۱۵۸ میلیون متر مکعب است که این حجم در ۱۷ روزه سال گذشته ۳۷۰ میلیون متر مکعب بود که کاهش ۵۷ درصدی را در حوزه ورودی سدهای ۵ گانه تهران شاهد هستیم.
او افزود: در حوزه سد امیر کبیر ۵۱ درصد، سد لتیان کاهش ۵۹ درصد، سد لار کاهش ۴۲ درصد، سد طالقان کاهش ۵۸ درصد و حوزه سد ماملو ۸۳ درصد کاهش ورودی را از اول اردیبهشت امسال شاهد بودیم.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقهای تهران اضافه کرد: با توجه به بارشهایی که اخیرا اتفاق افتاد و نگرانی که از روند کاهشی و ورودی به مخازن سدهایمان داشتیم و طبق برنامه ریزی که انجام شده است، ما مخزن را آبگیری کردیم.
شهریاری بیان کرد: نگرانی ما از ادامه روند کاهشی ورودی سدها است، در حال حاضر ورودی سدهای استان تهران به ترتیب سد امیر کبیر ۱۷۹ میلیون متر مکعب است که در آستانه پر شدن است، سد لتیان ۱۵۸ میلیون مترمکعب، سد لار ۱۲۵ میلیون متر مکعب، سد طالقان ۳۲۱ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۲۲ میلیون متر مکعب است.
او بیان کرد: مخزن سد امیرکبیر را نسبت به سال گذشته بیشتر آبگیری کردهایم، ولی ما همچنان شاهد کاهش ۱۶۹ میلیون متر مکعبی سدهایمان هستیم.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی:
75 درصد هزینه تبدیل مسافربرهای شخصی برعهده دولت است
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: به نظر میرسد که سهمیه بنزین خودروهای عمومی برای رفع نیازشان کافی است و به همین از طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودروها استقبال نکردند.
محمد حسین باقری مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد موظف شده که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی که در کشور وجود دارند و هنوز کارت سوخت آنها به صورت بنزین سوز است را به صورت رایگان، تبدیل به سیستم دوگانه سوز کند. او افزود: این فرآیند از سال گذشته آغاز شد و با توجه به شرایط کرونا، چند ماهی با تأخیر مواجه شدیم اما از عملاً از خردادماه سال ۹۹ با توجه به قراردادهایی که با پیمانکارانِ تبدیل، بسته شده بود و آنها نیز ۲۸۰ کارگاه را در سراسر کشور مجهز کردند، این عملیات به صورت دوگانه سوز آغاز شد. باقری ادامه داد: فرآیند آن نیز به این شکل است که مالکان خودروهای عمومی مانند تاکسیها و وانت بارهایی که بنزینی هستند، با مراجعه به سایت معرفی شده مشخصات خودروی خود را ثبت میکنند و پس از ثبت نامی که انجام میدهند، میتوانند نزدیکترین کارگاه به محل کار یا زندگی خود را برای دوگانه سوز شدن انتخاب کنند، همچنین طبق این فرآیند، ظرف یک هفته میتوانند برای تبدیل نوبت بگیرند. او گفت: تاکنون حدود ۳۰۷ هزار خودروی ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۱۰۰ هزار و ۸۱۴ خودرو دوگانه سوز شدهاند، ۱۶ و ۳۰۰ خودرو نیز نوبت کارگاه گرفته اند و ۱۵ هزار و ۵۰۰ خودرو دیگر نیز یا در حال نوبت گرفتن هستند یا نوبت گرفته اند و در انتظار تبدیل به سر میبرند. مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: این فرآیند تاکنون حدود ۱۰ درصد پیش رفته است، اما مسئله مهم این است که با توجه به محدود بودن بازه زمانی مصوبه و قراردادهایی که با پیمانکاران وجود دارد، مالکان خودروهای مذکور باید سریعتر ثبت نام و از فرآیندی که دولت پیش بینی کرده استقبال کنند. قرارداد ما با پیمانکاران یک سال و نیم است که تاکنون یک سال آن سپرده شده و شش ماه دیگر مهلت داریم، اما در صورتی که این دسته از خودروها از طرح دولت استقبال کنند، قراردادها نیز قابل تمدید است.
او در مورد دلیل استقبال نکردن خودروهای عمومی از این طرح توضیح داد: به نظر میرسد که سهمیه بنزین این خودروها برای رفع نیازشان کافی است و به همین دلیل سعی میکنند که از همین سهمیه استفاده کنند. در حالی که اگر به سیستم سی ان جی اعتقاد پیدا کنند و ثبت نام انجام دهند، حدود ۷۰ درصد در همین سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی که دریافت میکنند، برای آنها صرفهجویی ریالی میشود و به نفعشان است، همچنین، این فرآیند به نفع دولت و کاهش آلودگی هوا نیز خواهد بود.
۷۵ درصد هزینه تبدیل مسافربرهای شخصی برعهده دولت است
این مقام مسئول در ادامه گفت: تا کنون حدود ۲۰ هزار و ۸۲۶ خودرو مسافربر شخصی ثبت نام کرده اند که برای آنها، ۷۵ درصد هزینه را دولت پرداخت میکند و ۲۵ درصد دیگر نیز بر عهده مالک خودرو است.
دبیر مالی و اقتصادی کمیته ملی سدهای بزرگ:
ریزگردها سالی هزار میلیون دلار به کشاورزی ایران خسارت میزنند
دبیر مالی و اقتصادی کمیته ملی سدهای بزرگ گفت: ترکیه با احداث سد در حوضه ارس میتواند تهدیدی برای کشاورزی ایران در دشت مغان باشد. در افغانستان هم سدهایی نظیر کمالخان و پاشدان احداث میشود که میتواند با تاثیر بر میزان آب ورودی از طریق هیرمند به ایران بر اقلیم سیستان و بلوچستان آثار اقتصادی و محیط زیستی را منجر شود. محمدابراهیم رئیسی درباره فعالیتهای سدسازی در ترکیه و افغانستان و تاثیر آن بر بروز خشکسالی در ایران اظهار داشت: با توجه به نامتناسب بودن نزولات جوی، سدسازی به عنوان یکی از روشهای مدیریت منابع آب در کشورها مورد استفاده قرار میگیرد، ما هم از همین شیوه استفاده میکنیم، ضمن اینکه بدیهی است اگر بدرستی از این سازه استفاده نشود میتواند منفی باشد.
*مخاطره امنیت غذایی در نبود سدها
وی افزود: در کشور ما با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشور اصولا بدون سد امکان تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب را نداشتیم، متوسط بارندگی در کشور ما 250 میلیمتر و آن هم در فصل بهار و زمستان است، ما کشوری هستیم که بر اساس سیاستهای اتخاذ شده در نظر داریم مواد غذایی مورد نیاز را خودمان تولید کرده و امنیت غذایی داشته باشیم. اگر سد نداشتیم، نمیتوانستیم در وقت مقتضی از بارندگیها استفاده کنیم و آب موجود در کشور را مدیریت کنیم، اگر چه انتفاداتی بر مدیریت آب کشور وارد است. ضمن اینکه سدهای برقابی هم داریم که بخصوص در فصل تابستان برای ما و به جهت تولید برق زمان پیک بسیار اهمیت دارند.
*سد، سلاح ترکیه است
این کارشناس اقتصاد مدیریت منابع آب در ادامه با بیان اینکه کشوری مثل ترکیه از سد به مثابه سلاح در قبال کشورهای پاییندست استفاده میکند، گفت: عمده آبی که وارد عراق و سوریه میشود از دجله و فرات است که سرچشمه آنها در ترکیه است، طبیعی است هر حرکتی در بالادست میتواند بر این دو کشور تاثیر داشته باشد، مهمتر اینکه سدسازیهای ترکیه در منطقه آناتولیِ جنوبشرقی (گاپ) به این سمت میرود که 1.2 تا 1.7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را گسترش داده و 22 هزار گیگاوات ساعت برق تولید کند که عدد قابل توجهی است.
*ترکیه با محیط زیست ایران چه میکند؟
وی ادامه داد: عراق و سوریه هر دو کشورهایی هستند که به لحاظ توسعه اقتصادی و اشتغال غیر از نفت به کشاورزی وابستهاند، بخصوص بعد از اتفاقات سیاسی دو کشور چشمانداز اقتصادی خود را در کنار نفت بر اساس کشاورزی بنا کردهاند، طبیعی است که سدسازیهای ترکیه منجر به کم شدن سهم زیادی از آب ورودی به این دو کشور خواهد شد، اقدامات سدسازی ترکیه در ایران مستقیم نیست و اگر هم باشد کم است زیرا از آبی که وارد حوضه دجله و فرات و سپس شطالعرب میشود استفادهای جز کشتیرانی نداشتهایم، علاوه بر این یک نظریه هم وجود دارد که آب ورودی به خلیجفارس کم شده و شوری را بالا برده و زندگی میگو و ماهیها را تحتتاثیر قرار میدهد، اما به گمان من مهمترین اثر روی کشور ما مربوط به مباحث محیطزیستی است که پیامدهای اقتصادی آن نیز قابل توجه است.
*سوغات سدهای ترک برای ایران
رئیسی خاطرنشان کرد: منبع اصلی تامین آب هورالعظیم؛ تالاب مشترک ایران و عراق از دجله و فرات است، در صورت کم شدن ورودی تبعات محیطزیستی شدیدی از جمله بروز پدیده ریزگردها برای کشور ما در پی داشته و در استانهای غربی ما جدا از سلامت روی بخشهای مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی تاثیر خواهد گذاشت. از عمدهترین آثار پدیده ریزگردها میتواند تعطیلات مکرر مدارس، تعطیلی فرودگاهها، صنایع، آسیب به منابع آب، منابع انرژی، ارتباطات از راه دور، خطوط برق، افزایش شیوع بیماریهای ریوی، چشم، پوست و تنفسی، تخریب اراضی کشاورزی و تاثیر آن بر عملکرد محصولات کشاورزی، چمنزارها و جنگلها، به ویژه در مناطق جنگلی زاگرس و کاهش تولیدات کشاورزی، دام و زنبورداری باشد.