صفحه آخر
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز 12 بهمنماه آغاز به کار کرد که به دلیل شرایط پاندمی کرونا، افتتاحیه نداشت و نخستین روز آن در حالی سپری شد که دو فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ زاده و «بیهمهچیز»ساخته محسن قرایی در سینمای اصحاب رسانه به روی پرده رفت، اما برخلاف دورههای قبل، این بار تمرکز بیشتر رسانهها بر حواشی کرونایی بود تا متن فیلمهای اکران شد. اولین خبرسازی مربوط به پیش از آغاز اکران فیلم و مراسم فوتوکال یا همان عکاسی در حاشیه رونمایی فیلم بود؛ عادل فردوسیپور که بهعنوان مهمان ویژه تیم سازنده «بیهمه چیز» خود را برای رونمایی از این فیلم به برج میلاد رسانده بود، به تنهایی در مقابل دوربین عکاسان ایستاده بود که تیم تولید فیلم از راه رسیدند و مواجهه غیراصولی فردوسیپور با پرویز پرستویی آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبدیل به یک چالش برای جشنواره شد! پرویز پرستویی و عادل فردوسیپور بدون توجه به ملاحظات، حساسیتها و هشدارهای بارها اعلام شده در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی، یکدیگر را در آغوش کشیدند و این حرکت زمانی صورت غریبتر به خود گرفت که دیگر عوامل فیلم به این ترکیب دو نفره افزوده شدند و برای ثبت عکس یادگاری همه ماسکها را از صورت برداشتند. ویدئوی چند ثانیهای مربوط به این اتفاق خیلی زود جشنواره فجر را با چالش عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی مواجه کرد. این اتقاق آنقدر بازتاب داشت که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: «بنابر تمهیدات صورت گرفته قرار است حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت سالن استفاده شود که کارشناسان ما آخر هفته گزارشی از شیوه برگزاری تهیه خواهند کرد و اگر مشاهده شود پروتکلها رعایت نشدهاند از برگزاری جشنواره در هر مرحلهای که باشد، جلوگیری میکنیم.» نشست خبری فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» کاوه صباغزاده در نشست خبری با تأکید بر این که فیلم من بیشتر در فضای شاد است تا رمانتیک، گفت: برای فیلم بعدیام، نمیخواهم خودم را تکرار کنم و درامی رئال و عاشقانه خواهم ساخت. مهدی صباغزاده گفت: این فیلم مخارج سنگینی داشت و فیلمنامه پیچیدگیهای زیادی داشت و فیلمبرداری آن سه ماه زمان برد. اما درنهایت میتوانم بگویم که از نتیجه کار راضی هستم و این اعتقاد ربطی به رابطه پدر و پسری ما ندارد. صباغزاده ابراز امیدواری کرد مردم در سلامت به تماشای فیلمها بنشینند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی اتفاق خاصی نخواهد افتاد. او همچنین ادامه داد: فیلمی که روی پرده دیدید، بهترین کاری بود که از دست ما برمیآمد و فکر نمیکنم بهتر از این میتوانستیم کاری انجام دهیم. نمیتوان فیلمی فانتزی ساخت که هیچ بخش رئالی در آن نباشد و از دل همین تضاد میان رئال و فانتزی است که زندگی و فیلم شکل میگیرد. «بیهمهچیز» و حاشیههایش اما فیلم دومی که به روی پرده رفت،«بیهمهچیز» سومین ساخته محسن قرایی بود که با همراهی محمد داودی داستان آن را نوشته است. قصه درباره زنی است که در پی احقاق حق خود به روستای زادگاهش بازمیگردد اما با ورود او اتفاقاتی در روستا رخ میدهد که پیش برنده قصه است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازیفر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رؤیا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی گروه بازیگران «بیهمهچیز» را تشکیل میدهند. در نشست خبری این فیلم، محسن قرایی (کارگردان)، جواد نوروزبیگی (تهیهکننده)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، پرویز پرستویی (بازیگر) و باران کوثری (بازیگر) حضور داشتند. قرایی درباره اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» گفت: من حتی پیش از ساخت فیلم اولم، دوست داشتم این اثر را بسازم، اما به دلیل شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشتم. او ادامه داد: این متن را در دوران دانشجوییم خوانده بودم و دوستش داشتم و دلم میخواست آن را کار کنم. در ادامه دومین حاشیه روز اول جشنواره رقم خورد، جایی که پرویز پرستویی خود را با «امیرخان» قهرمان اصلی فیلم «بیهمه چیز» قیاس کرد و درباره فعالیتهای اجتماعی و خیریه خود در سالهای اخیر سخن گفت. این صحبتها نیز بازتاب بسیاری پیدا کرد. پرستویی که بهوضوح از مورد قضاوت قرار گرفتن در فضای مجازی طی سالهای اخیر گلهمند بود، شرایط خود را مشابه کاراکتر اصلی فیلم «بیهمه چیز» توصیف کرد که طبق داستان فیلم در مواجهه با قضاوتهای مردم هیچ تکیهگاهی نداشت. پرستویی درباره شخصیت امیر گفت: اولین چیزی که برای من در انتخاب نقش مهم است، دوست داشتن متن و نقش است. محسن قرایی را هم از پیش میشناختم و وقتی متن را به من دادند فکر کردم شرح وظیفه من این است که در این فیلم حضور داشته باشم. باران کوثری نیز درباره حضور در فیلم «بیهمهچیز» گفت: بدون حضور عوامل پشت صحنه من نمیتوانستم از پس اجرای این نقش بربیایم و اکنون خیلی خوشحالم برای اثری که دوستش دارم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. پرستویی با بیان اینکه کمکهای من از دل التهابات اجتماعی آمده است، افزود: وقتی دیدم مسئولان اقدامی نمیکنند، تصمیم گرفتم در حد توانم در جامعه کمک کنم. اما کمکاری من ربطی به فعالیتهای اجتماعیام ندارد. باید از بازی خانم مرزبان هم بگویم که فکر میکنم بسیار عالی و خوب بازی کرد. در فیلمهای ما بسیاری از مواقع فیلمها به دلیل هنرور آسیب میبینند. من لازم میبینم در اینجا از همه هنروران «بیهمهچیز» تشکر کنم و دست یکایک آنها را میبوسم. در بخشی دیگر از این نشست، قرایی کار کردن با این تیم را برای خود موهبت دانست و گفت: هیچچیزی برای یک کارگردان از این جذابتر نیست که اگر درخواست بهظاهر غیرممکنی دارد، عوامل پشتش باشند. در ادامه مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری «بیهمهچیز» توضیح داد: یک پروسه خیلی سختی در این فیلم داشتیم و آن انتخاب لوکیشن بود. با تحقیق فراوان تیم تولید درنهایت لوکیشن را پیدا کردیم. بسیاری از مناظر را هم جواد مطوری با استفاده از جلوههای ویژه بصری ایجاد کرد. فکر میکردیم فیلم ما باید پر از مناظر بدیع باشد. پرستویی در ادامه این نشست به هنجارهای جامعه اشاره کرد و گفت: بهعنوان فخر و غرور نمیگویم اما گاهی فکر میکنم زندگیام همانند «امیر» شده، مجبورم سکوت کنم و از دردها و ناهنجاریها نگویم. خودم را هم از دنیای مجازی جدا کردهام. او ادامه داد: شاید به من بگویند ریاکار هستی اما من این ریاکاری را بسیار دوست دارم. درنهایت شخصیت امیر فکر میکند که دیگر چیزی برای گفتن ندارد و برای همین تعادلش به هم میخورد و دست به آن تصمیم میزند.