روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1399 سه‌شنبه 14 بهمن - شماره 3838

تجدید بیعت با آرمان‌ها

 مونا شریفی راد- «انقلاب اسلامی ایران»به رهبری حضرت امام خمینی قدّس سرّه در راستای ادای تکلیف شرعی آنانی که با خدا عهد بسته بودند که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم صبر نکرده و تا احقاق حق مستضعفان و تحقق عینی ارزشهای الهی بر روی زمین لحظه‏ای از پای ننشینند، در ایران به وقوع پیوست.
آرمانهای فرهنگی-تربیتی مهمترین حوزه تأملات نظری انقلابیون را تشکیل می‏دهد و از این حیث انقلاب اسلامی کاملا متأثر از رهیافت فرهنگی اسلام می‏باشد؛آن جا که اسلام خود را دین انسانساز معرفی می‏نماید.بر همین اساس، امام قدّس سرّه«تربیت انسان صالح»را در رأس برنامه‏های انقلابی خویش قرار داده، بصراحت اظهار می‏دارد:«آن قدر که انسان غیر تربیت شده مضر است به جوامع، هیچ شیطانی و هیچ حیوانی و هیچ موجودی آن قدر مضر نیست و آن قدر که انسان تربیت شده مفید است برای جوامع، هیچ ملائکه‏ای و هیچ موجودی آن قدر مفید نیست. اساس عالم بر تربیت انسان است.»
انقلاب اسلامی ایران در میان انقلاب‌های سده‌های اخیر جهان هم به لحاظ اقبال عمومی و هم به لحاظ هویت آن، پدیده‌ای متمایز و بدیع و قابل توجه برای دیگر جوامع است، حضرت امام درباره تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها فرمودند: «ما مدعی هستیم که انقلاب ما در عالم نظیر نداشته برای اینکه اسلامی بوده و چون اسلامی بود و تمام افراد ملت شرکت در این امر داشتند، یک انقلابی نبود که یک حکومتی بیاید و حکومتی را ببرد، یا یک نظامی بیاید و یک حکومتی را ساقط کند. آن طور نبود، یک ملتی قیام کرد و ملتی که اسلامی بود، ملتی که خودش را پایبند اخلاق و پایبند اسلام می‌دانست و می داند، اینها قیام کردند و حریف خودشان را بیرون کردند و غلبه کردند.”
عواملی هم که در تشکیل و فرآیند انقلاب اسلامی مورد توجه امام و امت انقلابی قرار گرفت عواملی است که مورد ابتلا دیگر ملت‌های جهان بوده و هست. به علاوه، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به دلیل همخوانی با فطرت ملت‌ها مورد توجه آنان قرار گرفت.ماهیت اسلامیِ انقلاب ایران توانست مقبولیت و جذابیت خاصی را در میان مسلمانان جهان ایجاد کند و حتی روحیه انقلابی‌گری را با آرمانی نزدیک به آرمان انقلاب ایران در میان ملت‌های مسلمان جهان برانگیزد.اسلام جدیدی که حضرت امام در میان ملت مسلمان ایران معرفی کردند به دلیل اصالت و حقایق آن به سرعت مورد توجه مسلمانان آزاده جهان قرار گرفت و مطالبات جدیدی را برای امت‌های اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام رقم زده است.
پیاده سازی اسلام ناب در کشور مستلزم از بین رفتن طاغوت بود که حضرت امام با دیدگاه والای خود توانستند حکومت دینی را بر کشور حاکم و در راستای عدالت و تحقق آن نهادهایی مانند جهاد سازندگی و کمیته امداد را راه‌اندازی کنند و بیش از گذشته مناطق محروم را مورد توجه قرار دهند.بر مبنای مفاهیم اسلامی، دفاع و مقابله با دشمنان و حقارت و ذلت نپذیرفتن در برابر استکبار از جمله ویژگی دین ناب بود که در همین راستا با فرمان خمینی کبیر نیروهای نظامی کشور قدرتمندتر شدند.
قبل از انقلاب بسیاری از مناطق کشور توسط بیگانگان و کشورهای دیگر غصب می‌شد اما در جنگ تحمیلی دیدم که حتی یک میلی‌متر از خاک کشور به دسته دشمنان نیفتاد و با توانمندی‌های داخلی و با ایثارگری رزمندگان کشور در مقابل هجمه دشمنان شرقی و غربی حفظ شد و این نشان از توجه به افزایش قدرت دفاعی وطن به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب دارد.
بر مبنای تفکر توحیدی راه‌اندازی نهضت سواد آموزی در کشور توانست کشوری که تنها ۵۳ درصد از جمعیت با سواد بودند رفته‌رفته به جامعه تحصیلکرده و باسواد آن اضافه شود و بر مبنای آن می‌بینیم که جوانان ایرانی اکنون در بسیاری از عرصه‌های علمی جهانی و در علومی مانند هوافضا، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های نوین پیشتاز هستند.
در تحلیل تحولات جامعه و حضور به موقع مردم در مشکلات و بزنگاه های تاریخی می‌بینیم که در دفاع مقدس تمامی مردم از شهرها و روستاها با یک اراده و حرکت ملی توانستند دشمن را بیرون برانند و اکنون می‌بینیم که در رزمایش مومنانه برای مقابله با کرونا تمامی افراد خود را برای این امر سهیم می‌دانند.
مردم کشورمان و ایران در سراسر جهان عزیز و مقتدر به شمار می‌روند که این از دستاوردهای انقلاب و از دیدگاه‌های حضرت امام بود البته نباید نقطه پایانی در زمان حاضر برای آن متصور شد و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب را ارائه کردند که باید مسئولان و مردم بر مبنای آن حرکت کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه