روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 سه‌شنبه 25 آذر - شماره 4975

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد؛

مرگ سالی ۲۰ هزار نفر در تصادفات در کشور

 جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، این آمار را فاجعه‌ای انسانی توصیف کرد و گفت: پلیس راهور با دراز کردن دست همکاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برای مدیریت هوشمند ترافیک و کاهش سوانح رانندگی است.
سردار حسن مومنی در رویداد تبادل فناوری در حوزه کارآفرینی و مدیریت ترافیک در عصر هوشمندی با قدردانی از خدمات و تلاش‌های این مجموعه‌ها، گفت: هدف از برگزاری این جلسه، قدردانی از زحمات شما و دراز کردن دست همکاری پلیس راهور به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای برداشتن گام‌های مؤثر در مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات است.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار نگران‌کننده سوانح رانندگی در کشور عنوان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از هم وطنانمان در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند که ۱۰ تا ۱۵ درصد آنان دچار معلولیت می‌شوند.
وی ادامه داد: این ارقام یک فاجعه انسانی است و هیچ‌ یک از ما راضی نیستیم حتی قطره‌ای خون از هموطنانمان به دلیل تصادف ریخته شود.
مومنی عنوان کرد: بیش از ۳۰ دستگاه در موضوع تصادفات نقش دارند و اگر بتوانیم میان همه این دستگاه‌ها هم‌افزایی کامل ایجاد کنیم و هرکدام مسئولیت‌های خود را به‌ درستی انجام دهند، می‌توان به کاهش محسوس تصادفات امیدوار بود.
وی با تأکید بر اختلاف‌نظرهای طبیعی در مدیریت‌ها خاطرنشان کرد: با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، در این جمع یک وجه مشترک وجود دارد و آن اراده جدی برای کاهش تصادفات است. پلیس راهور فراجا از پلیس‌های پیشرو در هوشمندسازی به شمار می‌رود، اما اقدامات انجام‌شده کافی نیست و باید استفاده از فناوری‌های نوین به‌طور جدی گسترش یابد.
مومنی با طرح این پرسش که «آیا باید عملکرد خودمان را هم به چالش بکشیم؟» تصریح کرد: واقعیت این است که با وجود رشد شدید مؤلفه‌های ترافیکی، توانسته‌ایم تصادفات را تا حدی کنترل کنیم. حدود ۲۰ سال پیش، تعداد وسایل نقلیه کشور نسبت به آن زمان ۵۷۷ درصد رشد داشته است، تعداد دارندگان گواهینامه ۲۱۸ درصد افزایش یافته و جمعیت نیز حدود ۳۲ درصد رشد کرده است. همچنین حجم تردد وسایل نقلیه به بیش از ۶۲۱ درصد رسیده که اغلب با روش‌های سنتی مدیریت می‌شد.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش دوباره تصادفات در سال جاری، گفت: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ پس از چند سال کاهش، دوباره شاهد رشد تصادفات هستیم. بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در هفت‌ماهه نخست امسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش جان‌باختگان ثبت شده و  ۱۲ هزار و ۷۸۰ نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: نکته نگران‌کننده این است که این افزایش بیشتر در حوزه درون‌شهری رخ داده؛ به‌طوری‌که تصادفات درون‌شهری حدود ۱۰ درصد رشد داشته، در حالی که افزایش تصادفات برون‌شهری تنها حدود یک‌ونیم درصد بوده است. این روند در سال‌های گذشته سابقه نداشته است.
* سهم ۱۷ درصدی تهران
 از کل تصادفات درون‌شهری کشور
مومنی با اشاره به سهم بالای تهران تأکید کرد: سهم تهران از کل تصادفات درون‌شهری کشور حدود ۱۷ درصد است، اما در هفت‌ماهه امسال، ۶۰ درصد از افزایش تصادفات درون‌شهری کشور مربوط به تهران بوده است؛ یعنی از ۲۷۴ افزایش جان‌باخته در شهرها، بیش از ۶۰ درصد آن به تهران اختصاص دارد. این موضوع نیازمند توجه ویژه شهرداری تهران و استفاده هدفمند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پایتخت است.
* ۱۹ درصد بودجه کشور صرف تبعات تصادفات می‌شود
مومنی خاطرنشان کرد: بیشترین قربانیان تصادفات درون‌شهری، کاربران آسیب‌پذیر یعنی موتورسواران و عابران پیاده هستند. لازم است با تمرکز ویژه بر حوزه موتورسیکلت، از فناوری‌های نوین در عصر هوشمندسازی برای کنترل، نظارت و کاهش آسیب‌پذیری این گروه استفاده کنیم.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا همچنین گفت: هزینه تصادفات برای کشور بسیار سنگین است؛ بر آوردها نشان می‌دهد حدود ۱۹ درصد بودجه کشور به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف تبعات تصادفات می‌شود، در حالی که هزینه پیشگیری و استفاده از فناوری‌های نوین در مقایسه با این خسارت‌ها بسیار ناچیز است.
* با پدیده «جوانمرگی» در تصادفات مواجه هستیم
مومنی با اشاره به بار سنگین اقتصادی تصادفات و این که در مجموع، ۷ الی ۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات می‌شود، گفت: این رقم بسیار قابل تأمل است. به‌گونه‌ای که هر میزان رشد اقتصادی و هر اقدامی برای توسعه انجام می‌شود، عملاً تحت‌الشعاع خسارات ناشی از تصادفات قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه با پدیده جوانمرگی در تصادفات مواجه هستیم، ادامه داد: در حالی که کشور سیاست جوانی جمعیت را دنبال می‌کند، متأسفانه بیشترین قربانیان تصادفات از میان جوانان و نیروهای مولد جامعه هستند. حدود ۲۰ درصد جان‌باختگان تصادفات در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و بیش از ۶۰ درصد جان‌باختگان را افراد در سن کار تشکیل می‌دهند. این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را از نظر انسانی، اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: معضل تصادفات تنها به جان‌باختگان و مجروحان محدود نمی‌شود، بلکه تبعات روانی، جسمی، اتلاف منابع، آلودگی و کاهش کیفیت زندگی را نیز به دنبال دارد؛ در حالی که برای بسیاری از این مشکلات، راه‌حل‌های فناورانه وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه