روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 شنبه 15 آذر - شماره 4967

طرح برند ملی «ایران ماجراجو» و «میز ملی گردشگری هیجانی» به میراث فرهنگی ارائه شد؛

گامی بلند به‌سوی تبدیل شدن ایران به قطب اول گردشگری هیجانی غرب آسیا

بنیامین صادقی- ایجاد برند ملی یکپارچه «ایران ماجراجو» (Adventure Iran) و تأسیس «میز ملی گردشگری هیجانی» دو پیشنهادی است که با ابتکار یک شرکت پیشرو در زمینۀ گردشگری پیشنهاد شده است. طرحی که می‌تواند کشور را وارد مرحله‌ای تازه از رقابت حرفه‌ای در حوزه گردشگری ماجراجویانه در سطح بین‌المللی کند و بستری را فراهم آورد تا ایران به کشوری تراز اول در صنعت توریسم منطقه تبدیل شود. پیشنهادی جدید در عرصه صنعت گردشگری که شرکت گردشگری هیجانی زی‌نو آن را در گزارشی به وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه کرده است. ایده‌ای نوین که پاسخگوی انتظارات جدید گردشگران به ویژه نسل جوان در دنیای امروز است، افرادی که دیگر به دنبال تجربه‌های تکراری از سفر نیستند و پتانسیل قابل توجهی برای درآمدزایی برای کشورمان در صنعت توریسم به شمار ‌می‌روند.
به گزارش کائنات، دکتر پیمان سلیمان میگونی مؤسس و سرمایه‌گذار شرکت گردشگری هیجانی زی نو و طراح پلتفرم هیجانی زی نو در این‌باره می‌گوید: برند ملی «ایران ماجراجو» و«میز ملی گردشگری هیجانی» را می‌توان نه تنها یک پیشنهاد ارزنده دانست، بلکه آن را گامی بلند برای تبدیل ایران قطب اول گردشگری هیجانی غرب آسیا و موفقیت در حوزه صنعت گردشگری هیجانی در منطقه ارزیابی کرد، ایده‌ای که شرکت گردشگری هیجانی زی‌نو در راستای بازگشت کشور به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری ارائه کرده است.
 تثبیت جایگاه ایران در نقشه جهانی توریسم ماجراجویانه
مؤسس شرکت گردشگری هیجانی زی‌نو می‌افزاید: اجرایی شدن دو پیشنهاد شرکت زی‌نو هویت جدیدی در بازار جهانی گردشگری تجربه‌محور برای کشور رقم زند، آنچه که موجب می‌شود تا ایجاد برند «ایران ماجراجو» را صرفا یک اقدام تبلیغاتی ندانست، بلکه آن را تلاشی نوین و باز تعریفی در این صنعت تلقی کرد که حضور قدرتمند کشورمان را  در بازار جهانی اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه رقم خواهد زد، چرا که به طور مثال تصویر ایران را به‌عنوان مقصدی پویا، ایمن و حرفه‌ای بازتعریف و جایگاه کشور ما را در نقشه جهانی توریسم ماجراجویانه تثبیت خواهد کرد. آنچه که از ظرفیت‌های ملی، تاریخی و اقلیمی کشورمان را در راستای جذب توریست بیش از پیش برجسته کرده و بسترساز دستیابی به جایگاه قطب اول گردشگری هیجانی در منطقه غرب آسیا می‎شود.
چرا ایجاد برند ملی «ایران ماجراجو» و تاسیس «میز ملی گردشگری هیجانی» را می‎توان ایده و ضرورتی مهم دانست؟
دکتر پیمان سلیمان میگونی با بیان اینکه پاسخ به این پرسش را می‌توان در طرحی که زی‌نو در خصوص این ایده دارد یافت، می‌گوید: اینکه راه‌اندازی این میز ملی در کنار برند اشاره شده، می‌تواند ستون اصلی توسعه علمی، اجرایی و نظارتی گردشگری ماجراجویانه در ایران شود و کارکردهای مفید و قابل تاملی نیز برای کشور داشته باشد. به طور مثال تدوین سیاست‌گذاری یکپارچه و ملی و تعیین استانداردهای ایمنی، مدیریت ریسک و بیمه تخصصی را از جمله این کارکردها دانست. البته مباحث دیگری مانند هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و نظارت بر پروژه‌های زیرساختی و ایجاد سامانه‌های دیجیتال ملی برای ثبت مسیرها، هشدارهای ایمنی و مدیریت رویدادها از دیگر مواردی هستند که این اهمیت را گوشزد می‌کند. به این فهرست البته باید تسهیل جذب سرمایه‌گذاری با ارائه رگولاتوری شفاف و قابل پیش‌بینی را نیز اضافه کرد.
 چتر ملی واحد برای انسجام و توسعه صنعت توریسم
به گفتۀ بنیان‌گذار شرکت گردشگری هیجانی زی‌نو هدف اصلی از ایجاد برند «ایران ماجراجو» ساخت یک چتر ملی واحد برای انسجام تبلیغات، بازاریابی و معرفی ایران در نمایشگاه‌ها و کمپین‌های جهانی فعال در عرصه بین‌المللی است. در کنار آن نیز تاسیس و فعالیت میز ملی گردشگری هیجانی با حضور کارشناسان متبحر و متولیان امر به عنوان مرکز فرماندهی برای توسعه این صنعت و دستیابی به اهداف جدید و بزرگتر از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که این امر قادر است تا مدیریتی منسجم در راستای نظارت و توسعه صنعت توریسم در کشور را رقم زند. اقدامی که در قالب وظایفی مانند تدوین استانداردهای ایمنی، مدیریت ریسک و پروتکل‌های فنی براساس جدیدترین استانداردهای جهانی و ... بسترهای مناسب برای ایجاد سامانه ملی مسیرهای ماجراجویی، تنظیم مقررات شفاف برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد و توسعه نظام جامع بیمه گردشگری هیجانی و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی را به دنبال خواهد داشت.
علاوه بر این مغز متفکر آینده گردشگری ماجراجویانه ایران را تشکیل داده تا مسیر استانداردسازی، دیجیتالی‌سازی و حرفه‌ای‌سازی را در این زمینه هموار ‌کند. نکته مهم و قابل توجه این بوده که کشور ما به لحاظ برخورداری از بسترهای طبیعی پتانسیل بالایی برای تبدیل‌شدن به قطب منطقه‌ای گردشگری ماجراجویانه (Adventure Tourism) را دارد. به عبارتی تنوع اقلیمی کم‌نظیر از جمله داشتن جنگل‌ها، سواحل، یخچال‌های طبیعی و مناطق بکر، کویر و بیابان‌های منحصربه‌فرد، همچنین قله‌های بلند و مسیرهای کوهستانی استاندارد این قابلیت را به میزان قابل توجهی فراهم آورده است.
در کنار این موارد البته نباید از وجود تنوع اقوام ایرانی و مهمان‌نوازی آنها نیز غافل ماند. شاخصه‌هایی قابل تامل که براساس مسئولان شرکت گردشگری زی‎نو پتانسیل تبدیل‌شدن ایران به یکی از سه مقصد اصلی گردشگری هیجانی منطقه را در خود دارد.
 طرحی جدید برای دستیابی به اهدافی فراتر از مرزها
دکتر پیمان سلیمان میگونی می‌افزاید: ویژگی‌های بسیار مهم و ارزشمند که تا به امروز فقدان یک برنامه به روز تخصصی در حوزه گردشگری باعث شده تا آنگونه که شایسته است، کشورمان نتواند در این زمینه موفق عمل کند و از بسیاری از کشورها که قابلیت‌های کمتری در مقایسه با ایران دارند عقب مانده است. بنابراین باید گفت؛ بدون برند ملی واحد و میز ملی که می‌تواند نقش چارچوب تعریف شده و انسجام بخشی را در این حوزه داشته باشد، ظرفیت‌های موجود مانند گذشته همچنان در قالبی پراکنده حتی ناشناخته باقی خواهند ماند. براین اساس اغراق نخواهد بود اگر بگوییم این دو پیشنهاد که از ایده‌ای نوین زی‌نو همخوان با شرایط جامعه فوق مدرن امروزی نشات گرفته است را باید طرحی قابل تامل برای دستیابی به تحولی سازنده در راستای دستیابی به اهداف ملی در صنعت گردشگری و در مقیاسی فراتر از مرزها دانست.
 ارزآوری، توسعه پایدار و رونق اقتصادی با رویکرد طبیعت محور
این در حالی بوده که ایران با منابع طبیعی و داشته‌های تاریخی همچنین دیگر قابلیت‌های بی‌شماری که دارد به طور قطع می‌تواند نه تنها قطب اصلی در صنعت گردشگری نوین جهانی باشد، بلکه همانطور که پیمان سلیمان میگونی، مؤسس و سرمایه‌گذار زی‌نو، بیان کرده است، باید به یاد داشت؛ «ایران شایسته یک برند ملی قدرتمند در حوزه گردشگری هیجانی است. برند ملی ایران ماجراجو (Adventure Iran) نه یک شعار، بلکه بیانیه‌ای ملی برای نمایش ایرانِ ایمن، حرفه‌ای و تجربه‌محور است.»
نکته قابل تامل دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ایجاد چنین برند و میز ملی، تنها زمانی معنا پیدا می‌کنند که فارغ از تمامی داده‎های طبیعی و تاریخی تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها به سیاست‌گذاری، آموزش راهنمایان، بیمه تخصصی، زیرساخت‌های استاندارد و بازاریابی جهانی گره بخورند، تا شاهد ایرانی پیش رو در حوزه گردشگری ماجراجویانه و هیجان محور باشیم که پیامدهای مثبت زیادی نیز برای کشور به همراه دارد. به طور نمونه می‎توان به ارزآوری قابل توجه این صنعت با رویکرد اشاره شده برای کشور، ایجاد فرصت‎های جدید شغلی برای افراد، درآمد زایی برای بومیان مناطق مختلف کشور اشاره کرد، حتی باید آن را گامی راهبردی برای کاهش وابستگی به طلای سیاه و اقتصاد نفتی دانست، ضمن اینکه برآورد‌ها نشان می‌دهد ارزآوری پایدار از گردشگران ماجراجو که میانگین هزینه‌کرد آنها حدود دو تا چهار برابر گردشگران عادی است، آنچه به رونق اقتصادی در جامعه نیز منجر خواهد شد، علاوه براین ایجاد کمپ‌ها، مسیرها، سرویس‌ها و پروژه‌های محلی موجب اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار شده و از این رو هزاران فرصت شغلی را به طور  مستقیم و غیرمستقیم در سراسر کشور ایجاد خواهد کرد، روندی که نتایج مثبتی را به همراه دارد و جدا از اینکه ایران را وارد زنجیره اقتصاد جهانی گردشگری تجربه‌محور و ماجراجویانه با رویکرد طبیعت محور می‌کند، ضمن اینکه برند ملی «ایران ماجراجو» در قالب ایده‌ای نوین شیب نمودار کسب درآمد از صنعت گردشگری برای فعالان این حوزه را نیز به میزان قابل توجهی صعودی خواهد کرد.
 ورود ایران به لیگ جهانی گردشگری هیجانی
به این ترتیب و با مروری اجمالی بر آنچه که مطرح شد، باید پذیرفت که ایجاد برند ملی Adventure Iran و تاسیس میز ملی گردشگری هیجانی، را نه تنها باید ایده‌ای نوین و برنامه‌ریزی موثر در راستای رونق بخشی صنعت گردشگری دانست، بلکه این امر را حتی می‌توان ضرورتی مهم با ابعاد ملی عنوان کرد که موجبات دستیابی به جایگاهی شایسته در صنعت جهانی گردشگری ماجراجویانه را برای کشورمان فراهم خواهد آورد، شاخه‌ای از صنعت گردشگری که در دهه آینده  یکی از قابلیت‎های مهم در بازارهای بزرگ اقتصاد گردشگری جهان است.
پیشنهادی نوین که برنامه‌ریزان شرکت گردشگری هیجانی زی‌نو نیز از آن به عنوان نقشه راه ورود ایران به لیگ جهانی گردشگری هیجانی یاد می‎کنند و تاکید دارند اجرای آن، کشور را به مقصدی امن، استاندارد، جذاب و رقابتی در عرصه بین‌الملل صنعت گردشگری و جذب توریسم تبدیل خواهد کرد.
 برندسازی ملی و حضور هدفمند در بازار بین‌المللی
در پایان می‌توان گفت این طرح به‌طور قطع اقدامی موثر در راستای تحقق به اولویت‌های کلیدی توسعه صنعت ماجراجویی در کشور بوده و  موجب تحقق اولویت‌های مهمی مانند توسعه زیرساخت‌های ایمن شامل مسیرهای استاندارد، کمپ‌گاه‌ها و تجهیزات تخصصی، طراحی نظام جامع بیمه برای گردشگران، راهنمایان، اپراتورها و تجهیزات،  پیوند گردشگری ماجراجویی با حفاظت از محیط‌زیست و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق بکر و کمتر توسعه یافته می‌شود، ضمن اینکه برندسازی ملی و حضور هدفمند در بازار بین‌المللی را باید اصلی‌ترین اولویت در این زمینه تلقی کرد که این اقدام می‌تواند به آن رونق بخشد.
ضمن اینکه همانطور که اشاره شد نباید از یاد برد که این اقدام به طور قطع گامی مهم در راستای درآمدزایی برای کشور خواهد بود، چرا که جذب ارز پایدار از گردشگران ماجراجو با سطح هزینه‌کرد بالاتر در کنار رونق اقتصادی مناطق کمتر برخوردار و تقویت جوامع محلی خود محلی قابل توجه برای ارزآوری بوده، از سوی دیگر بستر ساز توسعه گردشگری پایدار و حفاظت مؤثر از طبیعت و  افزایش رقابت‌پذیری ایران در صنعت جهانی گردشگری تجربه‌محور است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه