روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 شنبه 17 آبان - شماره 4948

مشاور رییس جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی:

مسیر سبز گمرکی برای تسریع در صادرات تعریف می‌شود


 مشاور رییس جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی با اشاره به تاکید دکتر پزشکیان برای افزایش حجم صادرات کشور گفت: سعی داریم ضمن بالا بردن ارزش افزوده، مسیر سبز گمرکی برای سرعت در ارسال برخی کالاهای مصرفی تعریف کنیم تا بدون تشریفات و سریع به خارج از کشور صادر شوند.
معصومه آقاپور اظهار داشت: ایجاد ارزش افزوده از طریق شناسایی تقاضای هدفمند، رعایت استانداردهای کشور مقصد و بسته‌بندی مناسب حاصل می شود.
وی تاکید کرد: باید از خام فروشی در محصولات داخلی گذر کنیم و ایجاد ارزش افزوده انگیزه‌ای قدرتمند برای تولیدکنندگان برای خروج از چرخه خام‌ فروشی است.
مشاور رییس جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی بیان کرد: حتما صادرکنندگان محصولات کشاورزی با یک برند مشخص و با تعیین استانداردهای کشور هدف را مدنظر قرار دهند و از طرف دیگر بازار سنجی و رفتار سنجی کشورهای هدف و تقاضای را هم در نظر بگیرند.
وی گفت: متاسفانه زعفران ایرانی به اسپانیا می رود و پس از بسته بندی به چندین برابر قیمت با نام آن کشور صادرات می شود در حالی که کشاورزان داخلی از ارزش افزوده بی بهره می مانند.
آقاپور ادامه داد: زعفران ایران و حتی کرمان می تواند با طی مراحل قانونی تجاری سازی در بسته بندی های استاندارد و بر اساس نیاز و سفارش بازار های هدف به دنیا عرضه شود.
وی با اشاره به لزوم تطبیق با الگوی مصرف جهانی گفت: برخی محصولات و کالاهای ایرانی در بعضی از کشورها به دلیل کیفیت از رقبای چینی پیشی گرفته اند.
مشاور رییس جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی بیان کرد: صدور مجوزها از طریق سکوهای دیجیتال و به حداقل رساندن مراجعه حضوری برای صادرات از تسهیلات مورد نظر دولت است.
وی با اشاره افزایش تعداد آزمایشگاه‌های استاندارد محصولات و تولیدات کشور افزود: در این رابطه با بخش خصوصی منعقد شده و تعداد آزمایشگاه ها برای استاندارد سازی محصولات صادراتی افزایش پیدا کرده است.
آقاپور تصریح کرد: همچنین در مذاکراه با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه قرار شد راهنمای استانداردهای کشورهای هدف صادرات در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد.
مشاور رییس جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد: دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توان بازارهای کشورهای دیگر را تسخیر کرد و راهبرد اصلی در صادرات حرکت به سمت روش‌های علمی و تجاری سازی است و ایجاد ارزش افزوده موتور محرک این راهبرد محسوب می شود.
وی گفت: در بحث تجارت فرا سرزمینی هم استفاده از بستر فضای مجازی را برنامه ریزی کردیم که ۲ کشور هدف هستند، البته باید موانع کار را برطرف کنیم.
آقاپور با بیان اینکه حدف قوانین دست و پاگیر یکی از اهداف دولت برای تسهیل صادرات است تصریح کرد: به جای وضع قوانین جدید و سخت‌گیرانه، در حال معرفی روش‌های جدید و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان هستیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه