صفحه اول
در حالیکه قیمت بلیت هواپیما در جهان تنها ۱۵ درصد بالا رفته، پروازهای داخلی ایران با رشدی دوبرابری، رکورد تازهای در گرانی شکستند. براساس بررسی های صورت گرفته توسط خبرگزاری فارس از درگاههای فروش بلیت، در آبان ۱۴۰۴، قیمت بلیت پروازهای داخلی در ایران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جهش کرده است. اما این درحالی است که بر اساس گزارش نیمه نخست ۲۰۲۵، میانگین رشد جهانی بلیت هواپیما تنها ۱۵ درصد بوده است. درحالی که جهان سعی در کنترل قیمتها دارد اما شرکتهای ایرانی به دلایل مختلفی اعم از نوسانات ارزی و افزایش نرخ نگهداری و سرویس و یا حتی کمبود هواپیما، آسمان ایران را به کالایی لوکس برای طبقه متوسط و دست نیافتی برای اقشار ضعیف تبدیل شده است. ایسنا هم به نقل از مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی آورده است با وجود اینکه شورای عالی هواپیمایی در اردیبهشت ماه سالجاری نرخ هر ساعت صندلی را ۴۸ دلار تعیین کرد، شرکتها تا کنون اصلاح قیمتی نداشتهاند.این اصلاح قیمتی که قرار است انجام شود براساس همان ۴۸ دلار بوده ولی ارزش پول ملی کاهش یافته است. شرکتهای هواپیمایی برای خرید موتور هواپیما و سایر قطعات باید با ارز ۱۰۵ هزار تومانی اقدام کنند که در نتیجه هزینه آنها را بالا میبرد. اگر شرکتهای هواپیمایی نتوانند هزینههای خود را تأمین و سربه سر کنند فعالیتشان متوقف خواهد شد.