پویایی اقتصادی
هدایت نخودبریز- ثروتی که از بهره ورترین و پربازده ترین فعالیت های اقتصادی در چرخه بسته یک کشور تولید شود، معمولا قادر به تامین رفاه اقتصادی مورد انتظار مردم نمی شود. از این رو کشورهای پیشرو در اقتصاد، برای کسب ثروت بیشتر همواره به بازار دیگر کشورها توجه داشته اند. آنها تلاش نموده اند تا هر روز انبوهی از کالاها و محصولات را با تکیه بر دانش و فناوری پیش تاز خود تولید و به بازارهای جهانی عرضه نمایند تا با کسب ثروت بیشتر از محل فروش محصولات خود به دیگر کشورها، ثروت بیشتری را برای خود رقم بزنند.
به این ترتیب اگر به دنبال اقتصاد پویا در کشور هستیم و خروجی آن را تولید ثروت بیشتر برای مردم می دانیم، بایستی به فتح قله های علمی و ایجاد فناوری های جدید بر پایه این توفیقات علمی توجه ویژه داشته باشیم و در عین حال با شناخت دقیق و اصولی نسبت به بازارهای خارجی و آگاهی از ذائقه مصرف کنندگان (که می تواند از ابزار فضای مجازی هم برای آن استفاده گردد)، با اتخاذ دیپلماسی هدفمند در تبیین روابط خارجی با دیگر کشورها، زمینه را برای تولید حداکثر ثروت در کشور فراهم ساخت.
شکی نیست که دستیابی به اهداف گفته شده نیازمند ساز و کار و ساختاری کاملا هوشمند و منطبق با این اهداف است و لازم است تا تغییرات لازم در نگاه و ساختار فعلی دیوان سالاری کشور برای هموار شدن مسیر صورت پذیرد. اقتصاد هر جامعه برای رشد و پویایی نیازمند پایههای محکم است. در این میان، بازار و صنعت را میتوان دو ستون اصلی اقتصاد پویا دانست. اگر صنعت موتور محرک تولید باشد، بازار مسیری است که این تولیدات را به دست مصرفکنندگان میرساند. نبود هرکدام از این دو، موجب ضعف در دیگری خواهد شد.
صنعت بستری برای نوآوری است. سرمایهگذاری در بخشهای صنعتی منجر به رشد فناوری و افزایش توان رقابتی در سطح جهانی میشود. به همین دلیل بسیاری از کشورها بخش بزرگی از بودجه خود را به توسعه صنایع اختصاص میدهند.بازار همان جایی است که عرضه و تقاضا به توازن میرسند. این تعادل، قیمتها و کیفیت محصولات را تعیین میکند. بازاری که سالم و شفاف باشد، هم تولیدکننده و هم مصرفکننده را منتفع خواهد کرد.
وجود یک بازار رقابتی باعث میشود تولیدکنندگان برای بقا و رشد، کیفیت محصولات خود را افزایش داده و هزینهها را کاهش دهند. این رقابت سالم، موتور پیشرفت صنعت است.بازار پویا به مصرفکنندگان امکان انتخاب میدهد. تنوع کالاها، رقابت در قیمت و کیفیت بالاتر، همه عواملی هستند که رفاه عمومی را افزایش میدهند.
از حاصل تعاملات دو بازار «تولید کالا و خدمات» و «تجارت خارجی» به عنوان بخش واقعی اقتصاد، «بازار کار» خودنمایی می کند که برآیند آن نرخ بیکاری است و بخش اسمی آن نیز در قالب «نرخ دستمزد» نشان داده می شود.
این سه نرخ، هسته ایی را در درون خود دارند که تحقق آن برای اقتصادهای در حال توسعه امیدبخش ولی در عین حال بسیار دشوار بوده و راز و رمزهایی دارد. بنابراین در سه بازار یاد شده بخش واقعی و بخش اسمی آنها کاملا تفکیک بوده و در عین حال مرتبط با هم هستند. شناخت دقیقتر و تعاملی بین این سه بازار و سیکنالهای سیاستی آن می تواند در اصلاح و بهبود سیاستی و ارایه رهنمودهای لازم برای قرار گرفتن در دوره بعد از نقاهت و یا تحرک بیشتر و ...کمک کند.
انتقاد ذوالنوری از وضعیت حجاب در کشور؛
نباید برای به دست آوردن
دل تعدادی هنجارشکن
مومنین را از دست داد
مجتبی ذوالنوری با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در کشور تأکید کرد که نباید برای به دست آوردن دل تعدادی متهتک و هنجارشکن، مومنین را از دست داد.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، روز گذشته در تذکری در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس مجلس و رئیس جمهور گفت: سه روز از دیدار رئیس مجلس با مراجع عظام تقلید گذشته است که در این جلسه دغدغه و تذکر آنها موضوع حجاب و عفاف بود. مومنان و متدینین از وضعیت موجود دلخور و نگرانند از این رو نباید برای به دست آوردن دل تعدادی متهتک و هنجارشکن، مومنین را از دست داد، مردم احساس نمیکنند که تذکر لسانی بدهند.
ذوالنوری با اشاره به آیهای از قرآن خواستار اقدامات لازم در این راستا شد.