روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 دوشنبه 7 مهر - شماره 4920

زرافشان مطرح کرد؛

تغییرات مکرر ساختار آموزشی پر سروصدا اما بی‌فایده

 مشاور وزیر آموزش‌وپرورش به بررسی تغییرات مکرر ساختار آموزشی در کشور پرداخت و تأکید کرد: این تغییرات نه‌تنها باعث بهبود کیفیت آموزش نشده، بلکه خسارات جبران‌ناپذیری به‌نظام آموزشی وارد کرده است.
دکتر علی زرافشان مشاور وزیر آموزش‌وپرورش به تشریح چالش‌های نظام آموزشی کشور پرداخت و با اشاره به تغییرات مکرر ساختار آموزشی از ۳ـ ۳ـ ۶ به ۴ـ ۳ـ ۵ و بازگشت مجدد به ساختار قبلی پس از ۲۵ سال، این اقدامات را «سیاست‌مدارانه» و «پر سروصدا اما بی‌فایده» توصیف کرد.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش افزود: کشوری که ساختار آموزشی‌اش را از ۴ـ ۳ـ ۵ به ۳ـ ۳ـ ۶ تغییر داد، پس از ۲۵ سال متوجه شد که این تغییر نه‌تنها باعث کسب مهارت دانش‌آموزان نشده، بلکه مشکلات جدیدی را نیز به همراه آورده است. در نتیجه، پس از ارزیابی، تصمیم به بازگشت به ساختار قبلی گرفته شد، اما این بار نیز نتایج مطلوبی حاصل نشد. وی افزود: تغییر ساختار آموزشی یک کار سیاست‌مدارانه است که معمولاً توسط سیاست‌مداران انجام می‌شود، درحالی‌که متخصصان تعلیم‌وتربیت به دنبال روش‌های آموزشی، ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و محتوای آموزشی هستند. این متخصصان معتقدند که مشکل اصلی در روش‌ها و محتواست، نه در ساختار.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به پیشنهاد کاهش سن شروع تحصیل از شش به پنج سال، گفت: این پیشنهاد در زمان وزارت دکتر نجفی نیز مطرح شد، اما توجهی به تبعات آن نشد. در حال حاضر، ۳۲ کشور در جهان سن شروع تحصیل را پنج سال تعیین کرده‌اند، اما این تغییر باید باتوجه‌به شرایط جسمی و روانی کودکان انجام شود.
وی به مشکل وزن کتاب‌های درسی نیز اشاره کرد و گفت: کتاب‌های درسی سنگین باعث آسیب‌های جسمی به دانش‌آموزان می‌شود. پیشنهاد می‌شود که کتاب‌ها به‌صورت پی‌دی‌اف یا تعاملی ارائه شوند تا بار جسمی دانش‌آموزان کاهش یابد. در دوران کرونا، توزیع تبلت بین دانش‌آموزان و استفاده از شبکه شاد گامی در این جهت بود، اما نیاز به ادامه و توسعه این روش‌ها احساس می‌شود.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت: هنوز خسارات تغییر ساختار شش‌سه‌سه جبران نشده است. مطالعه‌ای که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده، نشان می‌دهد که این تغییر ساختار خسارات زیادی به آموزش‌وپرورش وارد کرده و آن را از پرداختن به برنامه‌های تحول و کیفیت‌بخشی محروم کرده است.
وی در برنامه‌ای رادیویی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش هنوز نتوانسته از تبعات تغییر ساختار شش‌سه‌سه رهایی یابد. تمام مدارس ابتدایی کشور با ضریبی از این تغییر مواجه شدند و این موضوع باعث شد که آموزش‌وپرورش نتواند به اجرای سند تحول بپردازد. مشاور وزیر آموزش‌وپرورش گفت: نیاز است که سیاست‌مداران و مسئولان آموزشی به‌جای تمرکز بر تغییرات ساختاری، به روش‌های آموزشی، محتوای درسی و ارزشیابی توجه بیشتری داشته باشند. فقط با این رویکرد است که می‌توان امیدوار بود نظام آموزشی کشور به سمت بهبود کیفیت و کسب مهارت‌های لازم توسط دانش‌آموزان حرکت کند. وی با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر و مطالعات داخلی، بر لزوم توجه به روش‌های آموزشی و محتوای درسی تأکید کرد و گفت: فقط با این رویکرد است که می‌توان امیدوار بود نظام آموزشی کشور به سمت بهبود کیفیت و کسب مهارت‌های لازم توسط دانش‌آموزان حرکت کند.
وی به لزوم مشارکت‌بخش خصوصی در اجرای طرح‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در اجرای طرح‌های آموزشی ایفا کند. به‌عنوان‌مثال، در زمینه توزیع تبلت و ارائه محتوای آموزشی تعاملی، بخش خصوصی می‌تواند با همکاری آموزش‌وپرورش، گام‌های بلندی بردارد. مشاور وزیر آموزش‌وپرورش بر لزوم گفتگوی بیشتر بین سیاست‌مداران، متخصصان آموزش و تربیت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: فقط با همکاری و هم‌فکری همه ذی‌نفعان است که می‌توان به یک نظام آموزشی کارآمد و باکیفیت دست‌یافت.  
 
وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛
صدور حکم انحلال برای ۳ مدرسه متخلف
 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور بی‌سابقه ۱۸ عضو هیأت دولت در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: این رویداد نشان‌دهنده ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در نظام تصمیم‌گیری کشور است و حمایت‌های راهبردی دولت سبب شده بسیاری از مشکلات نظام تعلیم و تربیت برطرف شود.
علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای معاونان این وزارتخانه که به صورت برخط با  مدیران کل استان‌ها برگزار شد، با اشاره به حضور گسترده اعضای هیأت دولت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید، این اتفاق را کم‌نظیر و تاریخی توصیف کرد. وی افزود: برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، ۱۸ نفر از اعضای هیأت دولت در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور یافتند که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در ساختار کلان کشور است. وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از تلاش همه همکاران برای آماده‌سازی سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: اتاق وضعیت برای بازگشایی مهرجاری از اول مهر ماه سال گذشته به صورت مستمر و پیوسته تشکیل شد تا روند بازگشایی مدارس با کمترین مشکل انجام شود و خوشبختانه این هدف محقق شد. کاظمی در ادامه با گرامیداشت  یاد و نام شهدای دفاع مقدس، تأکید کرد: روحیه ایثار و فداکاری رمز پیروزی ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی بود و امروز نیز باید با همان روحیه راه شهدا را ادامه دهیم.
وی  با اشاره به حمایت‌های دولت چهاردهم از آموزش و پرورش، گفت:  سال گذشته را  بدون بدهی به پایان رساندیم و بخش زیادی از پاداش فرهنگیان پیش از شهریور پرداخت شد و امیدواریم مابقی پاداش بازنشستگان را نیز به زودی پرداخت کنیم.  همچنین حق‌الزحمه امتحانات پرداخت  و ۲.۸ همت به عنوان  سرانه مدارس، پیش از آغاز سال تحصیلی به استان‌ها اختصاص یافت.  وزیر آموزش و پرورش افزود: حمایت‌های کلان رئیس‌جمهور و هیئت دولت، بسیاری از مشکلات مالی را برطرف کرده و فضای جدیدی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت فراهم آورده است. همچنین مصوبه اخیر دولت، شرکت‌های دولتی را موظف کرده است که اولویت تخصیص اعتبارات خود را به نهضت مدرسه‌سازی در مناطق محروم اختصاص دهند.
کاظمی با بیان این که ۱۵۹ میلیون جلد از مجموع ۱۶۰ میلیون جلد کتاب درسی چاپ‌ و به دست دانش‌آموزان رسیده است، خاطرنشان کرد: تنها بخش اندکی از کتاب‌ها به‌دلیل ثبت‌نام‌نکردن برخی دانش‌آموزان رشته های خاص هنوز توزیع نشده که این خود نشان‌دهنده عملکرد مطلوب در حوزه توزیع منابع آموزشی است.
وی درباره برخی حواشی ایجادشده در فضای مجازی درباره کتاب های درسی و مدارس ، تصریح کرد: قطعاً با هر مدرسه یا مهدکودکی که برخلاف اصول اسلامی و تربیتی نظام آموزشی فعالیت کند، برخورد قانونی خواهیم کرد. تاکنون سه مدرسه به‌دلیل تخلفات و عدم رعایت قوانین حاکم بر مدارس، حکم انحلال گرفته اند. وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تزریق روحیه امید به جامعه تأکید کرد و گفت: هرچند وزارتخانه‌ای با گستردگی  آموزش و پرورش خالی از مشکل نیست، اما  تمام تلاش ما این است که مسائل را به حداقل برسانیم و با برنامه ریزی هدفمند، کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.  مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی در پایان با رونمایی از پوستر «جشن غنچه‌ها»، اظهار کرد: این رویداد بزرگ روز شنبه ۱۲ مهرماه به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد و هدف آن تبیین اهمیت دوران کودکی در شکل‌گیری شخصیت و پرورش استعدادهای نسل آینده است.
 
«فرار گروهی» معتادان متجاهر
 از یک مرکز «یاورشهر» تهران
 عضو شورای شهر تهران با اشاره به حادثه فرار گروهی از معتادان متجاهر از یکی از مراکز یاور شهر در هفته گذشته، عنوان کردند که این اتفاق نشان دهنده وجود کاستی‌های عمده در نحوه برخورد و فرآیندهای داخلی در این مراکز و نشان دهنده شکاف قابل توجه میان عملکرد موجود و استانداردهای مطلوب است.
زهرا شمس احسان در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر در شهر تهران اظهار کرد: باوجود تلاش‌های مدیریت شهری با راه‌اندازی مراکز یاور شهر ارزیابی‌های میدانی نشان دهنده شکاف قابل توجه میان عملکرد موجود و استانداردهای مطلوب است؛ حادثه اخیر فرار گروهی از معتادان متجاهر از یکی از مراکز یاور شهر در هفته گذشته نشان دهنده وجود کاستی‌های عمده در نحوه برخورد و فرآیندهای داخلی در این مراکز است.
وی ادامه داد: ضرورت تجدید نظر بنیادین در رویکردها نیاز است و اتخاذ تدابیر امنیتی و انسانی متناسب با افراد تحت پوشش برای این مراکز اهمیت دارد. رویکردهای این مراکز تنها به شناسایی معتادین و نگهداری آن‌ها محدوده شده و بازتوانی جسمی، روانی، اجتماعی و روانی صورت نمی‌گیرد؛ این نگاه سطحی در تناقض با عدالت اجتماعی است و حق همه شهروندان است که زندگی خود را بازسازی کنند. در مالکیت ساختمان‌ها، کمبود نیروهای متخصص و حجم افراد پذیرفته شده ابهام وجود دارد و از شهردار تهران درخواست می‌شود تا نسبت به ایجاد سامانه هوشمند نظارتی و رفع موانع موجود اقدام کنند. علیرضا نادعلی نیز در جلسه دیروز (یکشنبه) شورای شهرتهران در تذکر پیش از دستور خود  با تبریک روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: رهبر انقلاب در هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی مساله غنی سازی و اهمیت انرژی هسته‌ای را برای مردم توضیح دادند و این نشان می‌دهد در این حوزه کم کاری صورت گرفته است و مردم باید بدانند اگر هزینه می‌دهیم، برای چه چیزی این اتفاق رخ داده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه