روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 سه‌شنبه 18 شهريور - شماره 4907

مدیر اداره تدوین مقرارت نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد؛

ارائه خدمات غیرحضوری در ۱۱ بانک

 مدیر اداره توسعه و تدوین مقرارت نظام های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد: با هدف انتظام بخشی به تعداد برگه های چک، محدودیت هایی روی تعداد برگه های چک صورت می گیرد.
به گزارش کائنات، آمنه نادعلی زاده اظهار داشت: در شیوه جدید در سال نخست شخص حقیقی با مراجعه به بانک ۱۰ برگ به صورت کاغذی و ۱۰ برگ به صورت الکترونیک دریافت می‌کند. در مراجعه بعدی در سال نخست که منوط به اینکه ۸۰ درصد برگه‌های چک قبلیش پاس شده باشد یا به بانک برگشت شده باشد، دسته چک ۱۰ برگه بعدی را دریافت می‌کند.
نادعلی زاده ادامه داد: در صورتی که مشتری شخصیت حقوقی باشد، در صورتی که در سال نخست برای دریافت دسته چک به بانک مراجعه کند، دسته چک ۲۵ برگی کاغذی و همچنین دسته چک ۲۵ برگی الکترونیک دریافت می‌کند. این محدودیت در سال اول برای شخصیت حقیقی و حقیوقی لحاظ می شود و در سال های بعدی تعداد برگه‌های چک افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: از سال دوم نیز تعداد برگه چک باتوجه به کارکرد فرد قابل افزایش است. برای نمونه در خصوص شخصیت‌های حقیقی این تعداد تا حداکثر ۲۵ برگ و در خصوص مشتریان حقوقی هم بانک باتوجه به شرایط آنها می‌تواند تصمیم‌گیری لاز را انجام دهد.
نادعلی زاده با بیان اینکه بانک مرکزی برای اعتباربخشی به دسته چک برنامه‌های مدون و مشخصی را ارائه کرده است، تصریح کرد: بانک مرکزی در گام نخست شیوه نامه سقف اعتباری مصرح در قانون اصلاح قانون صدور چک را به تازگی تصویب کرده و این مهم را به زودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد کرد. همچنین دستورالعمل جامعی در خصوص تعداد برگه‌های دسته چک را اجرایی خواهد کرد.
به گفته وی این کنترل کاملاً به صورت سیستمی انجام می شود و عامل انسانی حذف از این فرایند می شود.
*امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک پیش از دریافت آن در ۱۴ بانک
نادعلی زاده درباره ارائه خدمت سرویس استعلام پیش از تأیید یا رد چک تصریح کرد: با توجه به ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، بانک مرکزی و شبکه بانکی مکلفند اطلاعات چک‌های در راه و چک‌های برگشتی صادرکننده چک را به اطلاع ذی نفع برسانند، براین اساس در بخشنامه ای که به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده است، تأکید شده است که سرویس استعلامی مذکور قبل از تایید چک به ذینفع ارائه شود و به صورت خودکار مشتری بتواند اطلاعات را دریافت کند و سپس درباره دریافت چک یا عدم دریافت چک تصمیم گیری کند.
وی خاطرنشان کرد: یکسان سازی و یکپارچه سازی اطلاعات یاد شده توسط ۱۴ بانک اقتصادنوین، آینده، پاسارگاد، پارسیان، خاورمیانه، رفاه، سامان، صادرات، قرض الحسنه رسالت، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت و موسسه ملل تاکنون اجرایی شده است و هر کدام از این بانک‌ها از طرق مختلف اینترنت بانک یا همراه بانک نسبت به ارائه این خدمت اقدام کرده اند. البته سرویس استعلامی مذکور به صورت مجزا نیز در اختیار مشتریان شبکه بانکی هست و می‌توانند از آن استفاده کنند.
*امکان برخورداری از خدمات غیرحضوری چک الکترونیک در ۱۱ بانک
مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت بانک مرکزی درخصوص آخرین آمار چک های الکترونیک گفت: چک‌های الکترونیک به صورت بانکی یا درون بانکی توسط شبکه بانکی و به صورت حضوری و غیرحضوری پذیرش می شوند. براین اساس همه بانکها به صورت حضوری چک ها را پذیرش می کنند و واگذاری را انجام می دهند و در صورت قابل وصول بودن چک، پول را به ذی نفع تحویل می دهند.
وی افزود: همچنین به صورت غیرحضوری نیز ۱۱ بانک اقتصادنوین، پارسیان، تجارت، خاورمیانه، رفاه، صادرات، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، ملت و ملی این خدمت را ارائه می دهند. مابقی بانک ها نیز مکلفند که به تدریج این خدمت را به مشتریان خود ارائه کنند. به بیان دیگر این خدمت نوعی خدمت ارزش افزوده است. در این باره آنچه حائز اهمیت است وصول چک است که همه بانک‌ها ملزم به وصول چک هستند.
 
فرهاد نیلی، اقتصاددان:
بانک تجارت در تامین مالی زنجیره‌ای سرآمد است
 فرهاد نیلی اقتصاددان برجسته در همایش سراسری مدیران و مسئولین بانک تجارت با اشاره به سرآمدی این بانک در تامین مالی زنجیره‌ای گفت: با اتکا به این مزیت می‌توان در سایر حوزه‌ها نیز پیشتاز بود.
به گزارش کائنات، فرهاد نیلی در این سمینار چشم انداز بانکداری در جهان را با نگاه به آن چیزی که بانکداری ایران به سمت آن حرکت می‌کند تشریح کرد و افزود: فناوری، سبک زندگی، فین‌تک‌ها، معماری بانکی، پول و تنظیم‌گری شش نیروی پیشران هستند که بانک‌ها را می‌سازد و شکل می‌دهد و تمام این شش پیشرانه در بوم ایران نیز معنادار است و در واقع ما شاهد یک تکامل تدریجی هستیم.
وی حفظ شان و شخصیت حقوقی بانک را ضروری دانست و گفت: وقتی راجع به این شش پیشرانه صحبت می‌کنیم در واقع به تعامل آنها با بانکداری نیز پرداخته‌ایم. به‌واقع بانک‌ها هیچگاه نباید در قبال این شش پیشرانه منفعل عمل کنند و اگر بانکی منفعل بماند به تدریج حذف خواهد شد.
فرهاد نیلی ادامه داد: اگر بانکی می‌خواهد آینده را از آن خود کند باید با این پیشران‌ها به یک تعامل و همزیستی برسد. در چنین شرایطی است که می‌توان انتظار داشت قلمرو آن بانک گسترده‌تر شود.
نیلی یادآور شد: داشتن بصیرت لازمه هر کسب‌وکار است و مراد از بصیرت آن بصیرتی که اقدام آفرین باشد. آنچه ما از هوش مصنوعی می‌خواهیم این است که سطح بینش ما را از هوش تجاری به سمت هوش مصنوعی سوق دهد.هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا رفتارهای نامتعارف را تشخیص دهیم، یعنی هرجا رفتار نامتعارف دیده شد ممکن است به تقلب بیانجامد که قطعاً باید آن را تشخیص داد.
وی همچنین اشاره کرد: هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا شخصی‌سازی خدمات را داشته باشیم و شخصی‌سازی خدمات در همه صنایع کاربرد دارد. به تعبیر دیگر آنچه که ما برای یک SME یا یک هلدینگ انجام می‌دهیم با هم متفاوت است. شخصی‌سازی به خصوص در دو صنعت سلامت و بانکداری روندی است که آینده این دو صنعت را خواهد ساخت و هر کسی که زودتر، کارآمدتر و داده محورتر بتواند شخصی‌سازی را انجام دهد در بازار جلوتر خواهد بود. استاد دانشگاه صنعتی شریف به نقش و اهمیت فناوری اطلاعات هم اشاره داشت و تصریح کرد: بانکی که بتواند به وقت خود از فناوری استفاده کند بازار را از آن خود خواهد کرد. بانکی که از داده به خوبی استفاده می‌کند آن بانکی است که نیاز مشتری را خوب می‌شناسد، همانند پزشکی که دارو را در زمان درد تجویز می‌کند. بنابراین داده مهمترین دارایی استراتژیک برای بانک‌هاست و در آینده باید از داده‌های خود در جریان خلق ارزش استفاده کنیم.
این اقتصاددان کشور تفاوت بانک سنتی با بانک داده‌محور را برشمرد و گفت: در بانکداری داده محور تصمیمات بر اساس بینش خواهد بود نه بر اساس شهود. بانک داده‌محور بانکی است که به الفبای فناوری مجهز است در حالی که بانک‌های سنتی بانک‌هایی تجربه نگر و گذشته نگرند.
نیلی در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه بانک تجارت در حوزه تامین مالی زنجیره‌ای را مورد اشاره قرار داد و افزود: این بانک خوشبختانه در تامین مالی زنجیره‌ای سرآمد است. این یک مزیت نسبی بسیار بزرگ برای بانک تجارت است و این جایگاه حاصل سرمایه‌گذاری هدفمند در این بخش بوده است.
فرهاد نیلی در خاتمه تصریح کرد: DNA تامین مالی شرکتی بر اساس تامین مالی زنجیره‌ای است. تامین مالی زنجیره‌ای ریسک بانک را کم می‌کند، الگوی تکرارپذیر می‌سازد، ما را به مشتری نزدیک می‌کند، صرف نقدینگی را با حداقل اثر تورمی دارد و بانک تجارت در این بخش موفق عمل کرده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه