روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 28 مرداد - شماره 4895

تعطیلی سینماها در ایام سوگواری پایان ماه صفر

 برنامه تعطیلی سینماهای سراسر کشور به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر اعلام شد.
سینماهای سراسر کشور به مناسبت ایام عزاداری آخر ماه صفر به مدت چند روز تعطیل می‌شوند.
بر طبق این خبر، سینماهای سراسر کشور از اذان مغرب پنجشنبه ۳۰ مردادماه تا صبح روز شنبه ۱ شهریور ماه به مناسبت رحلت حضرت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی(ع) تعطیل بوده و فیلم‌ها نمایشی نخواهند داشت.
روز شنبه ۱ شهریور فعالیت سینماها از سر گرفته خواهد شد؛ البته مخاطبان برای مراجعه به سینماها در روز شنبه حتما به اطلاعات سینمای مورد نظر توجه کنند و از فعالیت سینمای مورد نظر اطمینان حاصل کنند.
همچنین از اذان مغرب روز شنبه ۱ شهریورماه سینماها مجدد تعطیل بوده و تا صبح روز دوشنبه ۳ شهریور ماه به مناسبت شهادت امام رضا(ع)، اکرانی نخواهند داشت.
در حال حاضر فیلم‌های «مرد عینکی»، «زن و بچه»، «پیرپسر»، «صددام»، «جزایر قناری»، «آنجا همان ساعت»، «خانه ارواح»، «سلام علیکم حاج آقا»، «اتاقک گلی»، «زعفرانیه ۱۴ تیر»، «فرمانروای آب» و «زیبا صدایم کن» روی پرده سینما هستند.

پیشرفت پروژه حریم تئاتر شهر؛
پنل‌های کارگاهی
تا پایان مهرماه جمع‌آوری می‌شوند
 رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تخصیص بخشی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، عملیات اجرایی بخش اصلی حریم تئاتر شهر وارد مرحله جدیدی شد و پنل‌های تجهیز کارگاه تا پایان مهرماه جمع‌آوری خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید جمشیدی با قدردانی از حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه و پیگیری‌های مستمر دفتر برنامه ریزی و بودجه وزارتخانه، اعلام کرد که بخشی از اعتبارات تخصیص‌یافته به مجموعه تئاتر شهر ابلاغ شده است.
وی افزود: با اتمام اجرای تیغه‌های بخش‌های جنوبی، غربی و شرقی، بخش زیادی از پنل‌های جدار جانبی و حریم کارگاهی تئاتر شهر برداشته خواهد شد تا ادامه فعالیت‌ها در معرض دید اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قرار گیرد.
جمشیدی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم عملیات اجرایی این پروژه به زودی به اتمام برسد.
آیین احداث حریم تئاتر شهر روز شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار و پس از آن عملیات ساخت حریم برای بنای تاریخی تئاتر شهر آغاز شد.

انتقاد محمود پاک‌نیت از عجله در سریال‌سازی؛
کارهای ارزشمند بدون شتاب ساخته شدند
 محمود پاک نیت، بازیگر سینما و تلویزیون ضمن انتقاد از فشار زیاد کار در روند سریال‌سازی گفت: تلویزیون وقتی زمانی محدود را با بودجه‌ای ناکافی صرف کند، عوامل مجبورند با سرعت بالایی کار کنند و خروجی جذابی هم نخواهد داشت. سریال‌های ارزشمند تلویزیون زمانی ساخته شد که عجله‌ای در کار نبود.
محمود پاک نیت، بازیگر قدیمی و نام‌آشنای تلویزیون است که نقش آفرینی هایش در سریال های ماندگاری چون روزی روزگاری، پدرسالار، پریا، پس از باران و فکر پلید هنوز هم در ذهن مخاطبان مانده است.
پاک نیت که این روزها همچنان به ایفای نقش در تلویزیون مشغول است بیان کرد: در روزهای اخیر مشغول بازی در سریال «حکایت های کمال» برای تلویزیون بودم که تولید آن تقریبا به پایان رسیده است. البته سال گذشته (۱۴۰۳) دو سریال دیگر هم کار کردم که نقش های کوتاهی داشتم .
این هنرمند پیشکسوت گفت: تلویزیون برای برخی کارها سرمایه زیادی می گذارد اما به کارهایی دیگر توجهی ندارد و این به نظر من درست نیست. همانقدر که برخی کارها مهم و ارزشمند هستند کارهای دیگر را هم باید برای مردم ساخت.
وی با گلایه از فشردگی کارها در زمان حاضر ادامه داد: فشار کاری که روی ما وجود دارد زیاد است. مثلا یک سریال۳۰ تا ۳۵ قسمتی را ۶ ماهه تمام می کنند. سال گذشته کاری داشتم که ۳۰ قسمت بود و در ۴ ماه آن را جمع کردند یعنی روزی حدودا ۱۹ سکانس کار می کردیم و حتی فرصت حفظ کردن دیالوگ‌ها را هم نداشتیم.
وی افزود: این اصلا خوب نیست و این گونه می شود که کار خوب در نمی آید و کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد و مردم از دیدن تلویزیون دلزده می شوند و برایشان فرقی ندارد که چه اثری پخش می شود و این گونه است که مخاطب کاهش پیدا می کند.
پاک نیت یادآور شد: ولی وقتی کار و قصه خوب است، برای آن وقت صرف شده و عوامل خوب با هم هماهنگ شوند و صداوسیما حمایت خوبی داشته باشد مطمئنا محصول نهایی خوب خواهد شد. مثلا «پس از باران» و «روزی روزگاری» عالی بودند و وقت و زمان صرف آنها شده و برایش پول خرج کرده بودند؛ حتی «پدرسالار» را که من در سال ۱۳۷۲ کار کردم کار بسیار خوبی بود که هنوز وقتی پخش می شود مردم آن را می بینند. همچنان که وقتی «یوسف پیامبر» پخش می شود مردم آن را نگاه می کنند.
بازیگر سریال «شب دهم» خاطرنشان کرد: امروز همه برای کار کردن عجله دارند برای این که کار را تمام کنند و پلان هایشان را بگیرند و اصلا دقت نظری روی کیفیت آثار ندارند؛ می‌خواهند صرفا خوراکی را به پخش برسانند. تلویزیون وقتی زمانی محدود را با بودجه‌ای ناکافی صرف کند عوامل مجبورند با سرعت بالایی کار کنند و خروجی جذابی هم نخواهد داشت.
وی افزود: در سریال‌هایی که با عجله تولید می‌شود، کارگردان فرصت دکوپاژ، بازیگر فرصت فکر کردن درست روی نقش خود و نویسنده زمان مناسب برای نوشتن اصولی را ندارد. این روزها این گونه است که نویسنده هر چند ساعت چندصفحه می نویسد و به گروه می دهد. این روش خوب نیست و خروجی جالبی نخواهد داشت.
پاک نیت گفت: سریالی مانند «روزی روزگاری» نتیجه یک فیلمنامه قوی است چنان‌چه آقای احمدجو، کارگردان سریال گفته است دوسال زیر یک درخت در بیابان نشستم و ۱۷ قسمت این سریال را نوشتم. دو سال صرف نوشتن این قصه شده که ماندگار می شود و می ماند و این گونه نیست که فرد بخوابد و صبح ساعت ۴ بیدار شود و تا ۹ صبح چند صفحه بنویسد و تحویل دهد. با این شرایط اگر بهترین کارگردان و بهترین بازیگر و بهترین طراح صحنه و لباس کار کنند هم خروجی خوبی نخواهد داشت؛ چرا که قصه ناقص است و برای تماشاگر گیرایی ندارد.
این بازیگر تاکید کرد: اگر قصه خوب باشد حتی اگر یک گروه متوسط آن را کار کنند آن کار خوب در می‌آید.

رئیس مرکز نوآوری و هوشمندسازی وزارت فرهنگ:
در بازتعریف وزارت ارشاد، «دفتر» و «اداره کل» هم‌سطح شدند
 رئیس مرکز نوآوری و هوشمندسازی وزارت فرهنگ، از بازتعریف سلسله‌ مراتب سازمانی در این وزارتخانه خبر داد.
سعید پورابوالقاسم، گفت: در ساختار جدید وزارت فرهنگ، سطوح مدیریتی در چهار سطح اصلی طراحی شده است. سطح اول شامل وزیر و سطح دوم معاونت‌هاست که سیاست‌گذاری‌های کلان را بر عهده دارند.
وی افزود: تغییر مهم این ساختار در سطح سوم رخ داده است؛ جایی که «دفتر» و «اداره کل» هم‌سطح شناخته شده‌اند و هیچ‌کدام بر دیگری ارجحیت ندارند. تفاوت آن‌ها در ماهیت وظایف است؛ به این معنا که دفتر علاوه بر مأموریت‌های اجرایی، بیشتر کارکرد مطالعاتی، آموزشی و تحقیقاتی دارد، در حالی که اداره کل صرفا وظایف اجرایی را پیگیری می‌کند.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با بیان اینکه سطح چهارم هم؛ گروه، اداره و دبیرخانه است، اظهار کرد: همه این بخش‌ها هم‌سطح بوده و صرفا در زمینه شرح وظایف با هم تفاوت‌هایی دارند.
به گفته رئیس مرکز نوآوری و هوشمندسازی وزارت فرهنگ، این تغییر با هدف شفاف‌سازی نقش‌ها، اصلاح بروکراسی و افزایش کارآمدی در انجام وظایف طراحی شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه