مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد؛
طرح ملی انجیال ۳۱۰۰، نماد صیانت از سرمایه ملی
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با بهرهبرداری از طرح جمعآوری گازهای مشعل جنوب ایلام (انجیال ۳۱۰۰)، سالانه صدها میلیون فوتمکعب گاز به جای سوختن در مشعلها، به خوراک صنایع پاییندستی و پتروشیمیها تبدیل میشود، گفت: این پروژه نماد صیانت از سرمایه ملی و ایجاد اشتغال پایدار در یکی از محرومترین مناطق کشور است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، رامین حاتمی در آیین بهرهبرداری از طرح جمعآوری گازهای همراه میدانهای جنوب استان ایلام (انجیال ۳۱۰۰) از طریق ویدئوکنفرانس با اشاره به پروژه جمعآوری گازهای همراه نفت در جنوب ایلام اظهار کرد: این پروژه بهعنوان انجیال ۳۱۰۰ وظیفه جمعآوری و پالایش گازهای مشعل را بهعهده دارد و نقش بزرگی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت ایفا میکند.
وی افزود: این طرح در منطقه دشت عباس شهرستان دهلران اجرا شده؛ جایی که نماد جانفشانی و ایثار بهترین فرزندان این مرز و بوم بوده است. با افتخار اعلام میکنیم که فرزندان شما در صنعت نفت، اجرای این پروژه را در همان منطقه رقم زدند.
*۳۴ میلیون نفرساعت کار و راهاندازی گسترده تجهیزات نفتی
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در این پروژه حدود ۳۵۰ کیلومتر خطوط انتقال خوراک و محصول و ۸ هزار و ۲۰۰ تن سازه فلزی نصب شده است، همچنین ۷ هزار تن تجهیزات و ماشینآلات راهاندازی شده و بیش از یک میلیون مترمکعب عملیات خاکی به انجام رسیده و درمجموع ۳۴ میلیون نفرساعت کار در این پروژه صرف شده است.
حاتمی با بیان اینکه گازهای مشعل از میدانهای مختلف استان ایلام جمعآوری و به پالایشگاه منتقل میشود، بیان کرد: در مرحله نخست ۸۰ میلیون فوتمکعب گاز ارسال میشود. انجیال ۳۱۰۰ راهاندازی شده و در حال تولید محصول است و طبق برنامهریزی، تا پایان سال مقدار جمعآوری گازهای آن به بیش از ۱۶۰ میلیون فوتمکعب در روز میرسد.
وی با اشاره به محصولات خروجی پروژه گفت: محصولات عمدتاً +C2 (اتان و ترکیبات سنگینتر) هستند که خوراک اصلی پتروشیمی ایلام و دهلران خواهند بود. تا زمان تکمیل پتروشیمی دهلران، این محصولات از طریق خط لوله به انجیال ۳۲۰۰ و برای تکمیل ظرفیت به پتروشیمی بندر امام اختصاص داده میشوند.
*گامی بزرگ در حمایت از محیط زیست و اقتصاد ملی
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اجرای این طرح را اقدامی بزرگ در حفاظت از سرمایه ملی و محیط زیست دانست و تأکید کرد: این پروژه افزون بر جلوگیری از سوزاندن سرمایه ملی و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، سبب ایجاد یک هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم و ۳ هزار شغل غیرمستقیم در استان ایلام میشود.
حاتمی ضمن قدردانی از سرمایهگذاران و مجریان پروژه گفت: لازم میدانم از شرکت اهداف به نمایندگی از صندوق بازنشستگی نفت بهعنوان سرمایهگذار، پیمانکاران، کارگران، کارشناسان و متخصصانی که برای تکمیل این طرح زحمت کشیدند، تشکر کنم، همچنین از همکارانم در شرکت ملی نفت ایران بهویژه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مقامهای محلی که همواره همراه ما بودند، صمیمانه سپاسگزارم. تشکر ویژه هم از وزیر نفت دارم که همواره حامی ما بودند و با حمایت و پیگیریهایشان ما را در این مسیر یاری کردند.
وی ابراز امیدواری کرد: انشاءالله خداوند توفیق دهد تا پایان سال شاهد راهاندازی و افتتاح پروژههای دیگری در مجموعه بزرگ صنعت نفت کشور باشیم.
ناظر ویژه شرکت های توزیع برق:
رفع ناترازی برق تنها بر عهده وزارت نیرو نیست
ناظر ویژه شرکت های توزیع برق با بیان اینکه رفع ناترازی برق تنها بر عهده وزارت نیرو نیست، افزود: برای اقدام موثر در جهت رفع ناترازی برق سه پیش نیاز مهم نیاز است که سایر دستگاه های متولی نیز در این زمینه باید به وزارت نیرو کمک کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، وزارت نیرو در دولت چهاردهم برای جبران ناترازی موجود در صنعت برق دو راهکار کلی افزایش ظرفیت تولید برق از مسیرهای نوین و گوناگون و مدیریت میزان مصرف برق در بخشها(تعرفهها)ی مختلف را به طور موازی در پیش گرفته است، با این وجود کارشناسان عقیده دارند رفع واقعی و موثر ناترازی برق نیازمند اقدام جمعی تمامی دستگاه های مرتبط است.
سیدسعید میرشریفی ناظر ویژه شرکتهای توزیع برق کشور در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، در پاسخ به اینکه آیا صرف اقدامات و فعالیتهای وزارت نیرو و با به کارگیری امکانات سختافزاری و نرمافزاری میتواند ناترازی موجود در صنعت برق را جبران کند، گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید سه پیشنیاز اساسی برای رفع ناترازی برق در خارج از وزارتنیرو را بررسی کنیم که باید یکی پس از دیگری اجرا شود.
*بهینهسازی تجهیزات مصرف برق با رده انرژی واقعی
وی ادامه داد: پیش نیاز اول بهینهسازی تجهیزات مصرف برق با رده انرژی واقعی حداقل Bیا بالاتر (…, A+, A)است. وقتی صحبت از مصرف صحیح انرژی میشود، تفکرمان به سمت قطع و محدود نمودن مصرف میرود، درحالی که این فکر اشتباه است و منظور از بهینهسازی در مصرف انرژی، مصرف معقول و با وسایل خوشمصرف است. با توجه به اینکه ؟ فنآوری کالاهای تولیدی ده تا بیست سال قبل قابل مقایسه با معادل بروز آنها نیست و تا چند برابر برق مصرف می کنند، باید تلاش کرد تا به هر نحو ممکن وسایل مصرفکننده انرژی برق از جمله: یخچال، کولرگازی، کولر آبی، تلویزیون، لامپهای روشنایی و... با فنآوری روز دنیا (تولید و یا وارد) شوند. بر همین اساس نیاز است تا شرایطی فراهم کرد تا مردم توان اقتصادی خرید لوازم جدید را داشته باشند که متأسفانه ندارند، هیچکس در این جامعه و با هر دیدگاهی با نوسازی وسایل، کم شدن هزینه قبوض و حفظ ثروت ملی مشکلی ندارد.
میرشریفی افزود: درحالی ما جامعه را به جایگزینی وسایل روز تشویق میکنیم که تعرفه واردات بالا بوده و یا محصولات تولید داخل با قیمت گزاف در بازار ارائه میشوند (این بند به جز وسایل برقی خانگی، شامل بروزآوری فنآوری ماشینآلات و فرآیندهای صنعتی با عمری بین 20 تا 50 ساله نیز میشود).
وی در ادامه با اشاره به بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت ابنیه نیز گفت: در مبحث ساخت ابنیه اعم از ساختمانهایی با کاربری خانگی، تجاری و اداری، باید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان توسط نظام مهندسی ساختمان(به طریق اولی وزارت راه) در اجرا و نظارت جدی گرفته شود. چراکه در صورت اجرای کامل بهینه سازی مصرف انرژی، میزان مصرف انرژی در ساختمانها تا 50 درصد کاهش مییابد.
ناظر ویژه شرکتهای توزیع برق کشور فرهنگسازی، آموزش پایه با هدف مصرف صحیح انرژی( از جمله برق) – را به عنوان یک هنر و مهارت پیش نیاز دوم نامید و گفت: اولویت دوم در بحث پیشنیازهای اساسی رفع ناترازی برق فرهنگسازی، آموزش پایهای نسل آینده در متون درسی و آموزشهای عملی و در جامعه بزرگسال با رسانه و... است که اقدامات عملیاتی و جدی وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما را در این زمینه میطلبد.
به گفته وی اصلاح قیمتحاملهای انرژی و برق(اصلاح اقتصاد برق)، اولویت سوم پیشنیازهای اساسی رفع ناترازی برق بوده که شامل اصلاح قیمتحاملهای انرژی(برق) و جراحی و اصلاح اقتصاد برق است. به طوریکه با واقعیسازی قیمت انرژی تحویلی به بخشهای مختلف جامعه، مردم به طور خودکار نسبت به بهینهسازی، اصلاح فرآیندها و روش مصرف خویش هوشمندانه اقدام کنند و یارانه متعلقه به حاملهای انرژی و برق از طریقی دیگر و به طور هدفمند به زیرساختهای کشور تزریق شود تا به مصرفکنندگان بیرویه انرژی (بد مصرفها)؛ این اصلاح قیمتها و برقراری عدالت در مصرف ثروت ملی باید توسط مجلس شورای اسلامی در اولویت اقدام به قانونگذاری قرار گیرد.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: بنابراین پس از انجام به ترتیب و با اولویت حداقل سه پیشنیاز فوق، اصولاً در خارج از وزارتنیرو توسط دستگاههای متولی، برای رفع ناترازی برق میتوان توقع داشت که وزارتنیرو در بخش صنعت برق بتواند با طراحهای مختلفی نظیر: افزایش تولید انرژی از منابع مختلف به خصوص تجدیدپذیر، بهبود و گسترش شبکههای توزیع، بهرهوری انرژی و کاهش تلفات شبکه برق، هوشمندسازی و پایش، جلب اعتماد و جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی و... بر ناترازی انرژی برق در کشور غلبه کند.