سیاست
زنجانیها چشم انتظار سفر دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و هیات دولت چهاردهم به پایتخت شور و شعور حسینی هستند، سفری که میتواند گره کور بسیاری از طرحهای نیمه تمام این استان را بعد از سالها باز کند. به گفته استاندار زنجان، تمهیدات سفر قریب الوقوع رئیسجمهور و هیات دولت به استان از ماهها پیش آغاز شده است و این سفر میتواند گرهگشای طرحهای نیمهتمام ۲۰ تا ۳۰ ساله در حوزههای زیرساختی، خدماتی و سرمایهگذاری و تسریع در طرح های در دست اجرای استان باشد.جذب رقمی بالغ بر ۵۳.۵ همت شامل بیش از ۴۰ همت برای پروژههای زیربنایی و نیمهتمام و ۱۳ همت نیز از محل تسهیلات بانکی، برای استان قطعی شده است. محسن صادقی اظهار کرد: با تلاش بیوقفه دستگاهها و نشستهای فشرده در مرکز، پیشنویس مصوبات این سفر نهایی شده و بر این اساس، جذب رقمی بالغ بر ۵۳.۵ همت شامل بیش از ۴۰ همت برای پروژههای زیربنایی و نیمهتمام و ۱۳ همت نیز از محل تسهیلات بانکی، برای استان قطعی شده است. صادقی، اولویتهای جذب این اعتبارات سفر رییس جمهور به استان را در حوزههای مدرسهسازی، راهسازی، ورزش، آب و فاضلاب، برق، مسکن، کشاورزی، درمان و آموزش عالی برشمرد. وی این سفر را متفاوت از سفرهای گذشته دانست و تصریح کرد: تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، نقطه قوت این سفر بوده و تحقق آن نیازمند تلاش مضاعف دستگاههای اجرایی است. استاندار زنجان با اشاره به سفر پیش روی رییس جمهور به استان، گفت: پزشک خانواده یکی از طرحهای اولویت دار هیات دولت است که رئیس جمهور تاکید ویژه برای اجرای آن دارد. صادقی با بیان اینکه این طرح در دو سطح ملی و استانی باید پایه ریزی شود، گفت: سفر رییس جمهور به استان فرصت بسیار خوبی برای اجرای این طرح در استان است. افتتاح باند دوم راهآهن زنجان-قزوین در سفر رئیس جمهور استاندار زنجان پیش از این از پیشرفت پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان-قزوین خبر داده و گفته بود: این طرح در سفر قریبالوقوع رییسجمهور به استان بهرهبرداری میشود. این طرح مهم ملی در سفر سال ۱۳۸۲ رهبر معظم انقلاب به زنجان تصویب و عملیات اجرایی آن از سال ۹۵ به طول ۱۸۱ کیلومتر آغاز شد اما به دلیل تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز طرح در دولت های مختلف، به بهره برداری نرسید. حالا بعد از سالها در دولت چهاردهم به همت دکتر پزشکیان گره از این طرح مهم و استراتژیک گشوده می شود و راه آهن شمالغرب کشور که یکی از پرترددترین محورهای کشور محسوب می شود و روزانه بیش از ۱۸ رام قطار از این مسیر تردد می کنند سهم بیشتری از حمل و نقل محصولات و بارها را به خود اختصاص خواهد داد.با افتتاح این طرح مهم، مقدار حمل بار از راه آهن استان حدود ۷۰ درصد رشد و فاصله زنجان تا تهران ۷۰ دقیقه کاهش خواهد یافت. این اقدام به طور قطع در صرفه جویی سوخت، امنیت جاده ها و کاهش تصادفات نقش سازنده ای خواهد داشت. با افتتاح این طرح مهم، مقدار حمل بار از راه آهن استان حدود ۷۰ درصد رشد و فاصله زنجان تا تهران ۷۰ دقیقه کاهش خواهد یافت و به توسعه استان و افزایش سرمایه گذاری منجر خواهد شد. طرح ۲۰ ساله ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان در ایستگاه آخر این ورزشگاه، ۶۰ هزار و ۶۰۶ متر مربع زیربنا دارد و عملیات احداث آن در سال ۸۴ آغاز و مسوولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شد. ابتدا قرار بود این طرح طی چهار سال در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ شهر زنجان به بهرهبرداری برسد اما روند اجرای آن از آنچه تصور می رفت طولانیتر شد. از زمان آغاز احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استان ۲۰ سال سپری شده است و امیدواریم این پروژه با سازوکارهای فراهم شده در دولت چهاردهم به بهره برداری برسد. پیش از این در دولت سیزدهم، آیت الله رییسی رییس جمهور شهید در پروژه نیمه تمام ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استان زنجان حضور یافته و برای افتتاح آن در سال ۱۴۰۳ دستور موکد داده بود که موجب تسریع در عملیات تکمیل آن شد ولی به دلایل مختلف این طرح تاکنون به بهره برداری نرسیده است. پروژه بزرگ درمانی استان زنجان آماده افتتاح تکمیل و تجهیز پروژه ۱۲۰ تختخوابی بیمارستان شهید بهشتی زنجان ( زندهیاد حاج رجبعلی مقدم) در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید. این مرکز به متراژ ۶ هزار و ۴۴۵ مترمربع در مجموع شامل پنج طبقه به همراه یک طبقه زیرزمین است که تمامی بخشهای تخصصی درمانی و آموزشی در آن پیشبینی شده است. معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامهریزی دانشگاه علوم پزشکی زنجان دراین باره گفت: اقدامات حیاتی با هدف آمادهسازی کامل مرکز برای مراسم افتتاح رسمی در حال انجام است و این اقدامات دقیق و زمانبندی شده، تضمینکننده آمادگی کامل مرکز تشخیصی درمانی رجبعلی مقدم جهت افتتاح و ارائه خدمات درمانی به هموطنان خواهد بود. داریوش مهدوی در ادامه افزود: با بهرهبرداری از این پروژه، این مرکز به مجهزترین مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی در شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد و نقش بسزایی در ارتقای سطح خدمات آموزشی و درمانی ایفا میکند. وی گفت: بر اساس برنامهریزی انجام شده، این پروژه همزمان با سفر رییس جمهور به استان به طور رسمی افتتاح و به مجموعه بیمارستان شهید بهشتی الحاق خواهد شد. تکمیل طرحهای ملی راهسازی در استان زنجان سه طرح ملی راهسازی در شهرستان طارم در دست اجراست که مشکل این پروژهها، کمبود منابع مالی است که با تزریق به موقع و کافی اعتبارات شاهد تسریع در تکمیل آنها خواهیم بود. برای تکمیل سه راهی طارم به منجیل امسال یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای دو استان در نظر گرفته شده ولی با توجه به اینکه هزینه ساخت افزایش یافته برای احداث ۱۶ کیلومتر به ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. پروژه احداث راه اصلی کلور - درام به طول حدود ۵۵ کیلومتر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی این طرح سال ۹۴ آغاز شده است. طول این طرح در حوزه استان ۱۵.۵ کیلومتر است که ۴.۵ کیلومتر آن تکمیل شده و ۶.۵ کیلومتر در دست اجراست. پروژه بهسازی مسیر «ملاسرا - شفت» به طول ۴۰ کیلومتر با پروژه سه راهی طارم به منجیل اشتراک دارد و تزریق اعتبارات ملی موجب تسریع در اجرای آنها خواهد شد. معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در این باره به طرح احداث محور چهار خطه محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در پنج قطعه تقسیمبندی شده و چهار قطعه از آن در حال اجراست و در برنامه امسال قطعه دو آن تکمیل خواهد شد و قطعه سه هم در حال بهره برداری است و بخش عمده عملیات اجرایی قطعه پنج را امسال انجام خواهیم داد. ابوالفضل سلیمانی با بیان اینکه طرح محور چهار خطه کردن محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ به طول ۱۰۸ کیلومتر است، گفت: قطعه دو آن با حدود ۳۳ کیلومتر امسال تکمیل خواهد شد و قطعه چهار نیز به میزان ۲۲ کیلومتر تکمیل شده است و در مجموع از این محور مواصلاتی استراتژیک استان حدود ۱۷ کیلومتر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید. وی همچنین به پروژه قیدار به ابهر به عنوان یکی دیگر از پروژههای در حال اجرای راهسازی در استان است اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با مشخصات تعریض و بهسازی محور موجود تعریف شده است و امسال تا کیلومتر ۱۳ محور تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد. معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به پروژه سلطانیه - قیدار به همدان نیز اشاره کرد و گفت: این مسیر نیز در اشل چهار خطه اصلی است، پروژه ابهر به تاکستان هم در اشل راه شریانی است که از دو خطه به چهار خطه تبدیل میشود و پروژه ابهر به قیدار هم که راه فرعی است به راه اصلی ارتقا مییابد.