روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - شماره 4034

قانونگذار از نحوه زایمان وامکانات موجود چه می داند؟

زایمان طبیعی با کدام زیرساخت‌ِ بیمارستانی

  رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: عوامل متعدد خوشایندسازی زایمان طبیعی متاسفانه در بخش‌های دولتی ما اصلا وجود ندارد.
«اعظم السادات موسوی» رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان در ارتباط با میزان رواج زایمان طبیعی و سزارین در ایران گفت: مساله زایمان طبیعی در مقابل سزارین به هرحال در تمام دنیا مطرح است و در طی دو سه دهه اخیر آمار سزارین در کل دنیا به طور مراتب بالا رفته است. به طور کلی براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و اعتقاد متخصصان زنان و زایمان و همچنین مطالعات علمی، زایمان طبیعی روش بهتری هم برای مادر و هم برای جنین است. در صورتی سزارین باید انجام شود که دیگر امکان زایمان طبیعی نباشد و این در واقع یک جایگزین است و نه اینکه روشی باشد که از ابتدا بر انجام آن تصمیم گیری شود.
او افزود: در کشور ما هم از سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت تصمیمی ملی گرفت که آمار سزارین کنترل شود. منتها درحال حاضر باید بازنگری صورت بگیرد که چرا این اقدام موفق نبوده است. من الان به طور دقیق آماری از میزان موفقیت کاهش سزارین در کشور ندارم و مسئولان وزارت بهداشت باید این سوال را جواب دهند که آیا استراتژی که برای افزایش زایمان طبیعی صورت گرفته، موفق بوده است و عوامل بازدارنده آن چه چیزهایی بوده‌اند که بتوانیم آن را پیگیری کنیم؟ اما به هرحال نباید به نیروی فشار متوسل شویم.  موسوی گفت: یک خانم باردار باید آزادانه برای نحوه زایمانش تصمیم بگیرد و آزادی را برای انتخاب روش زایمان به او بدهیم. این مساله در ایران هم ثابت شده است. باید کار فرهنگی و آموزشی صورت بگیرد و آموزش‌های دوران بارداری به خوبی انجام شود که خانم باردار احساس نکند، اجباری برای انتخاب دارد. باید آزادانه براساس اطلاعات علمی روش زایمانش را انتخاب کند. مانند کشورهایی که موفق بوده‌اند که آمار سزارینشان را کنترل کنند.  او افزود: نکته مهم بعدی تجهیزات اتاق‌های زایمان است. اتاق‌های زایمان و بیمارستان‌هایی که بخش زایمان دارند، باید تجهیزات و کیفیت‌شان را بسیار بالا ببرند و زایمان را برای یک خانم باردار پدیده‌ای خوشایند کنند. یکی از پروسه‌هایی که باید به صورت جدی روی آن در ایران کار شود، زایمان بدون درد است و یکی از عوامل مهمی که خانم‌ها را به سزارین گرایش می‌دهد ترس از درد است. اگر خانم باردار احساس کند درد ندارد، همکاری‌اش برای زایمان طبیعی بیشتر می‌شود.  موسوی در ادامه در ارتباط با وضعیت ترویج زایمان طبیعی در کشور گفت: وزارت بهداشت در سال‌های گذشته سقفی را تعیین کرده بود که هر متخصص زنان باید بتواند سالانه میزان ده درصد آمار سزارین خودش نسبت به گذشته را کاهش دهد و ترندی به سمت بیشتر شدن میزان زایمان طبیعی وجود داشته باشد.
او افزود: یکی از فاکتورهایی که وزارتخانه با آن بیمارستان‌های خصوصی را ارزیابی و اعتبارسنجی می‌کرد، میزان آمار سزارین آن‌ها بود که اگر آمار سزارین بالا بود از اعتبار آن بیمارستان کاسته می‌شد و درجه بیمارستان ممکن بود کاهش پیدا کند که این در سال ۹۶ و ۹۷ اجرا شد و بسیار با آن مخالفت شد، زیرا بخش‌های دیگر مانند مغز و ارتوپدی و بخش جراحی ارتباطی به بخش زنان نداشت، اما این درجه بیمارستانی روی آن تاثیر می‌گذاشت و آن‌ها نیز از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شدند. برای مثال اگر بیمارستان درجه پنج، درجه سه می‌شد، در نتیجه باید تعرفه‌هایش را پایین می‌آورد و بیمارستان بسیار ضرر می‌کرد.
موسوی با اشاره به محدود کردن بیمه سزارین و هدفگذاری افزایش پنج درصدی سالانه زایمان طبیعی در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: ما در نامه‌هایی که برای شورای نگهبان و مجلس فرستادیم اشاره کرده‌ایم که اصلا آمار سزارین ربطی به افزایش جمعیت ندارد. یعنی خانمی به خاطر سزارین تصمیم نمی‌گیرد بچه دار بشود یا خیر. درحال حاضر ترس از زایمان ممکن است محدودیت بارداری ایجاد کند و نه بالعکس آن. بنابراین قانون جوانی جمعیت نباید به نحوه زایمان ورود کند. این قانون مشوق‌هایی دارد که آن مشوق‌ها را باید اعمال کند اما همان طور که گفتم نحوه زایمان ربطی به قانون ندارد، اما متاسفانه آن را در این قانون آورده اند.  موسوی گفت: به نظر می‌رسد پرداختن به چنین مواردی باید در قالب آیین نامه‌ها صورت بگیرد و در وزارت خانه براساس نظرات کارشناسان طراحی شود و نه اینکه قانونی که در مجلس تصویب می‌شود به چنین مسائلی ورود کند.  او با اشاره به هدفگذاری افزایش پنج درصدی زایمان طبیعی در سال در قانون جوانی جمعیت گفت: این اصلا عدد علمی نیست، برچه اساس عدد پنج درصد را انتخاب کرده‌اند؟ نه کار کارشناسی و نه کار علمی انجام نشده است.

متوسط ابتلای دانش آموزان به کرونا
 پایین‌تر از ابتلای عمومی جامعه است
ابتلای 2 هزار دانش‌آموز به کرونا در استان تهران
 کائنات - استاندار تهران از بازگشایی کامل مدارس و حضور ۳۰ درصدی دانش آموزان خبر داد و گفت: از حدود ۲ میلیون و صد هزار دانش آموز استان تهران، نزدیک به ۲ هزار مبتلا داشتیم، وی افزود: طرح اعمال محدودیت هوشمند کرونا از یک هفته آینده در استان تهران آغاز می‌شود.
 در هفتاد و هشتمین جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا استانداری تهران، محسن منصوری با اشاره به این که در برخی کشور‌های همسایه مانند روسیه و ترکیه که آمار کرونایی بالایی دارند، نیاز به کنترل بیشتر مرز‌ها است، اظهار کرد: حدود ۸۸ درصد تزریق واکسن در کشور داشتیم که نزدیک به دو برابر متوسط واکسیناسیون در دنیا است، اما همچنان تزریق دز سوم باید صورت گیرد. وی به اجرای سامانه رصد هوشمند برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان تهران تاکید کرد و افزود: کدملی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، بنابراین از هفته آینده با سامانه اعمال محدودیت‌های کرونایی، از ارائه خدمات به افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند جلوگیری می‌کنیم.  استاندار تهران به بازگشایی صد درصدی مدارس و حضور ۳۰ درصدی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: از حدود ۲ میلیون و صد هزار دانش آموز استان تهران، نزدیک به ۲ هزار مبتلا داشتیم، ولی متوسط ابتلای دانش آموزان به کرونا پایین‌تر از ابتلای عمومی جامعه است، در هر صورت کنترل و مراقبت باید علاوه‌بر خوداظهاری والدین با سامانه‌های نظارتی آموزش و پرورش هم پیگیری شود. منصوری عدم گزارش ابتلا به سویه جدید امیکرون را مطرح کرد و ادامه داد: همچنان باید برای عدم ورود مسافران خارجی محتمل به ابتلای سویه جدید کرونا به ویژه از کشور‌های آفریقای جنوبی، نظارت‌های خود را در مبادی مرزی افزایش دهیم.
وی با اشاره به تزریق دز سوم یادآور شد: افراد بالای ۴۰ سال که سه ماه از دز دوم آن‌ها گذشته است، می‌توانند دز سوم خود را دریافت کنند، البته باید تجهیزات و نیروی انسانی مراکز تزریق هم کنترل شود تا دچار صف‌های طولانی و کمبود نشویم.

77 فوتی و 3356 بیمار جدید کرونا
در کشور طی 24 ساعت گذشته
 بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۲۷۷ نفر رسید.
تا روز گذشته (۱۵ آذر ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۵۹ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۸۲۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۲۷۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۹۳۰ هزار و ۵۰۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۲۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۹ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه