روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - شماره 4034

هوای ناپاک

 اردشیر علامه- هران فارغ از شهر بودنش پایتخت کشور محسوب می‌شود. همه‌ی نهاد‌های حاکمیتی، وزارتخانه‌ها و مراکز تصمیم گیری کلان ما در تهران مستقر هستند. اگر قرار باشد برای تهران یک کار ویژه انجام بگیرد ابتدا باید اهمیت این شهر درک بشود.
تهران به عنوان مرکز ثقل کشور علاوه بر مرکزیت داشتنش در حوزه سیاسی از نظر مبادلات اقتصادی هم مرکز ثقل کشور به حساب می‌آید. حال باید ببینیم این موضوع تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد که بخواهیم مشکل حمل و نقل عمومی تهران را حل کنیم. اگر واقعا تهران برای ما اهمیت دارد پس باید برای مشکل حمل و نقل این شهر به فکر یک راه حل اساسی باشیم.
آلودگی هوا و ترافیک دو مساله اساسی کلان شهر تهران است. برخی از کارشناسان معتقدند که برای رفع مشکل آلودگی هوا در تهران راهکار علمی وجود دارد.یکی از مهمترین راههای رفع مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در حال حاضر هزینه های توسعه ای بسیار بالا رفته است. هوشمند سازی شهر، مدیریت  سفرها, ... می تواند در کاهش ترافیک و آلودگی تاثیرگذار باشد.منابع متحرک یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا هستند اما کارخانه های هم  در اطراف تهران وجود دارند که گفته می‌شود که در برخی مواقع مازوت سوزی می کنند.
مسئله ترافیک تهران و آلودگی هوا جزء موضوعاتی است که به هم مرتبط هستند و از هم قابل تفکیک نیست. بر اساس داده‌های دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران  اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. 17 درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوسرانی و .... است. بیشترین سهم آلایندگی ها مربوط به  منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران  باید این مسئله مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
قانون هوای پاک بسیار خوب است اما قانون است که روی کاغذ مانده است و به آن عمل نشده است ۱۹ دستگاه در قانون هوای پاک مسئولیت دارند. البته برخی می‌گویند که تعدادش بیشتر است باید دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این زمینه ورود کنند تا موضوع قانون هوای پاک پیگیری شود و با یک فرماندهی واحد می‌توان این قانون را اجرایی و تاثیرات آن را در کاهش آلودگی هوا دید.
برخی از کارشناسان و مسوولان، اجرا نشدن قانون هوای پاک و برخی مازوت را دلیل تشدید الودگی هوا می‌دانند اما توصیه همه، استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد با خودروهای شخصی است. البته این روزها کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با کاهش کرونا و افزایش مسافران بیشتر احساس شده و این مساله گلایه شهروندان را به همراه داشته است. بسیاری از تهرانی ها به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، ناچار به استفاده از خودروهای شخصی برای تردد در شهر هستند و این موضوع به ترافیک پایتخت دامن زده است.
در سالیان گذشته زمانی که آلودگی هوا به اوج می رسید مدارس تعطیل و یاطرح  زوج و فرد خودروها انجام می شد. برخی از کارشناسان این اقدام را مقطعی می دانند. در این باره توضیح دهید.دقیقاً این اقدامات یک مسکن های مقطعی است و تصمیماتی است که شاید یکی دو روز تاثیر داشته باشد ولی دردی را دوا نمی کند. باز هم تاکید می کنم باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم و سیستم حمل و نقل پاک توسعه یابد.
یک فعال رسانه‌ای راهکار چین برای کنترل آلودگی هوا را شرح داد و در توییتی نوشت: «چند سال پیش تا هوا به سمت سردی می‌رفت، یکی از اخبار ثابت، آلودگی هوا در چین بود آلودگی شدیدی که واقعا چند متر جلوتر مشخص نبود و انگار مه سنگینه اما هرسال تعداد روزهایی که چنین اخبار و تصاویری اومد کمتر شد بین ۲٠۱۳ تا ۲٠۱۷، آلودگی هوا در کل چین حدود ۳٠ درصد کمتر شد.
 البته هنوز هم آلودگی هوا در شهرهای مختلف چین شامل پکن زیاده اما موضوع، روند بهبوده بهبودی که اصلا اتفاقی نبوده از ۲٠٠۸ که چین قرار بود میزبان المپیک بشه، دولت برنامه‌های جدی و سختگیرانه برای کاهش آلودگی هوا اجرایی کرد. گسترش حمل و نقل عمومی، جمع‌آوری موتور و خودروهایی که آلایندگی دارند یا فرسوده هستند و قوانین سختگیرانه برای کارخانه‌ها از مهمتربن کارهای چین برای کاهش آلودگی هوا بوده اما نکته مهم اینه که در اجرا، واقعا جدی و سختگیر بودن بدون هیچ استثنا و اینکه روند، ادامه دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه